@article { author = {سید جوادین, سیدرضا and اسفیدانی, محمد رحیم and اسفیدانی, حمید}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی شبکه عصبی جهت انتخاب راهبردهای بازاریابی اینترنتی}, abstract_fa = {با توجه به حضور جدی رقبای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران و استفاده آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بازار، موقعیت رقابتی شرکت های داخلی در شرایط نامطلوبی قرار دارد و لازم است با نگاهی علمی و دقیق، راهبرد مناسب رقابت در بازارهای داخلی طراحی و الگوسازی شود تا بنگاه ها بر اساس آن بتوانند از راهبردهای مناسبی استفاده کنند. از اینرو، در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش نظریه برخواسته از داده ها و با بررسی رفتار مصرف کنندگان و تولید کنندگان لوازم خانگی ایران، الگوی رفتار مصرف کنندگان طراحی و انواع راهبردهای بازاریابی در بازارهای اینترنتی طراحی و تبیین شود؛ سپس با استفاده از شبکه های عصبی، ارتباط بین الگوی رفتار مصرف کنندگان و راهبردهای بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف کنندگان در بازار لوازم خانگی ایران دارای سه الگوی رفتاری عقلایی، احساسی و هوشمند هستند و به طبع آن بنگاه ها نیازمند استفاده از راهبردهای بازاریابی مبادله ای، تعاملی و هوشمند می باشند}, keywords_fa = {راهبرد بازاریابی اینترنتی,رفتار مصرف کننده,بازار لوازم خانگی شبکه عصبی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94416.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94416_25d4652e295a8a5983e39ca6b1cf02a4.pdf} } @article { author = {بابایی, محمدعلی and غریب نواز, نادر}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی و تبیین اهداف بازاریابی در سطح کسب کار در شرکتهای مواد غذایی}, abstract_fa = {موفقیت هر سازمان در گرو شناخت کامل محیط درونی و بیرونی بازار و تدوین اهداف و راهبردهای بازاریابی متناسب با محیط است. از این رو در این تحقیق محیط بیرونی که شامل جذابیت بازار و محیط درونی که شامل موقعیت رقابتی می شود، مورد بررسی قرار گرفته است. جذابیت بازار از بازارهای پر جاذبه تا کم جاذبه در تغییر است که در این تحقیق بازارهایی که جذابیت بالایی دارند مورد بررسی قرار گرفته اند و موقعیت رقابتی از قوی تا ضعیف می تواند در تغییر باشد که کلیه موقعیتهای رقابتی شرکتها و راهبردهای بازاریابی مرتبط به هر موقعیت رقابتی در این بررسی مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم اهداف بازاریابی در هر موقعیت رقابتی و در بازارهای جذاب جزو اهداف تحقیق بوده است. پرسشنامه ای حاوی سوالات باز و بسته بین 151 شرکت فعال در سه صنعت لبنیات مواد پروتئینی و نوشیدنی ها که از زیر بخشهای صنایع غذایی هستند، توزیع شده است. فرضیه اصلی تحقیق بر این امر استوار بوده است که کسب و کارها با قوی تر شدن موقعیت رقابتی تمای دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاریابی استفاده کنند و با کاهش موقعیت رقابتی تمایل دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاریابی استفاده کنند و یا کاهش موقعیت رقابتی کسب و کارها از حفظ و حذف بازارها و محصولات استفاده خواند کرد. نتایج تحقیق حاکی از این است که با قوی تر شدن موقعیت رقابتی شرکتها ابتدا بر اهداف حفظ بازارها و محصولات تأکید می کنند و استفاده از رشد بازارها و محصولات را در اولویت دوم قرار می دهند.}, keywords_fa = {جذابیت بازار,موقعیت رقابتی,اهداف بازاریابی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94432.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94432_06caf67886fe5eb3183aeab94bd09c9d.pdf} } @article { author = {جزنی, نسرین and باقری, سیدمحمد and حاجی کریمی, عباسعلی and عالم تبریز, اکبر}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین الگوی قصد پذیرش نوآوری در تعامل عناصر بازار و ادراکات پذیرندگان نوآوری}, abstract_fa = {هدف اصلی این رساله، شناسایی و الگوسازی عوامل فنی، اجتماعی، فردی و رابطه ای مؤثر بر ادراکات و قصد پذیرندگان نوآوری در صنعت محصولات الکترونیکی است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. نمونه آماری این تحقیق شامل 373 پذیرنده ی بالقوه محصولات الکترونیکی در سطح شهر تهران هستند که پرسشنامه تحقیق به صورت تصادفی با نسبت توزیع متناسب با جمعیت مناطق تهران در میان این افراد توزیع و جمع آوری شد. اصلی ترین روش تجزیه و و تحلیل داده ها، ماتریس کواریانس با رویکرد تحلیل مسیر است. نتایج این تحقیق نشان داد که از میان ویژگی های محصول جدید، متغیرهای قابلیت استفاده و مزیت نسبی بر ارزش ادراک شده و همچنین متغیر پیچیدگی بر مخاطره ادراک شده تأثیر مستقیم دارد. از میان ابعاد کیفیت رابطه نیز تنها اعتماد عام بر ارزش ادارک شده و قصد پذیرش افراد تأثیر دارد و رضایت اثر معکوسی بر مخاطره ادراک شده دارد. از میان متغیرهای شناختی نیز تأثیر کنترل رفتاری و درگیری ذهنی پذیرندگان بر قصد پذیرش نوآوری تأیید نشد، اما مشخص شد نوجویی محصول- محور بر ارزش ادراک شده و قصد پذیرش افراد مؤثر است. در نهایت اینکه، مخاطره ادراک شده تأثیر کمتری نسبت به ارزش ادراک شده بر قصد پذیرش افراد دارد.}, keywords_fa = {قصد,شبکه اجتماعی,ارزش ادراک شده,مخاطره ادراک شده,نوجویی,کنترل رفتاری}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94438.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94438_b6dd1060c7c5035de0fe922b6d525dd1.pdf} } @article { author = {حسینی, میرزا حسن and پرضائی, مهدی}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند در بازار فرآورده های لبنی}, abstract_fa = {مبحث برند (مارک تجاری) از جمله مباحثی است که امروزه در کانون توجه شرکتها و فعالان بازار قرار گرفته است. به تبع آن، مسئله وفاداری به مارک تجاری، از مسائل مهم و حتی می توان گفت، حیاتی در بازاریابی امروز دنیا و علی الخصوص بازارهای بالغ بر شمار می رود. در تحقیق حاضر، سعی بر آن بوده است که با مطالعه گسترده در زمینه عوامل مؤثر بر وفاداری، موارد مهم و مشترک، استخراج شده و مورد آزمون واقع گردند تا در نتیجه بتوان عوامل اصلی ایجاد وفاداری در این مورد، در بازار فرآورده های لبنی در شهر تهران- را استخراج کرده و بتوان آن را به عنوان راهنمایی جهت اقدامات شرکتهای فعالی در این زمینه بکار برد. بدین منظور ابتدا به تعریف وفاداری به مارک تجاری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه محققان و پژوهشگران پرداخته شده است و فرضیه هایی بر پایه این نظرات استخراج شده است. سپس به منظور آزمون فرضیه ها، اطلاعات اولیه از طریق ابزار پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت و با 5 گزینه و با داشتن آلفای کرونباخ کل 91/0 از قلمرو تحقیق که مناطق 22 گانه شهر تهران بوده و از نظر موضوعی شامل بررسی ارتباط عوامل 6 گانه با وفاداری به محصولات لبنی می باشد و با روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای (قشربندی) جمع آوری و با استفاده از روش های آماری تحقیق همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد آزمون قرار گرفت که نتایج آن حاکی از تعیین میزان اهمیت عوامل مؤثر بر وفاداری به مارک تجاری در بازار فرآورده های لبنی در شهر تهران به ترتیب آیتم های قیمت، طعم، تبلیغات، بسته بندی، در دسترس بودن و تبلیغات توصیه ای می باشد.}, keywords_fa = {وفاداری,قیمت,تبلیغات,محصول,دسترسی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94445.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94445_da8f414a7611b325b38fc4f9db7ef38a.pdf} } @article { author = {یعقوبی, نورمحمد and اورعی یزدانی, بدرالدین and شاکری, رؤیا}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی}, abstract_fa = {نظریه تلفیقی پذیرش و کاربرد فناوری که یکی از جدیدترین نظریه های مطرح در زمینه پذیرش فناوری است حاصل یکپارچگی سازه های مربوط به هشت الگوی پرکاربرد و مهم در حوزه تحقیقات پذیرش فناوری می باشد. در این مقاله سعی شده است پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی با استفاده از همین نظریه و با تأکید بر نقش متغیر تعدیل کننده جنسیت مورد بررسی قرار گیرد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از داده های بدست آمده از 349 نفر از مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر (الگوی یابی معادلات ساختاری) لیزرل نشان داد که هر سه سازه؛ انتظارات مربوط به عملکرد، انتظارات مربوط به تلاش و اثر اجتماعی با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی رابطه معناداری دارند. هم چنین رابطه سازه های شرایط تسهیل کننده و قصد رفتاری با استفاده واقعی از خدمات بانکداری اینترنتی معنادار می باشد. تأثیر متغیر تعدیل کننده جنسیت نیز بر ارتباطات موجود در الگوی تحقیق مورد تأیید واقع شده است.}, keywords_fa = {نظریه تلفیقی پذیرش و کاربرد فناوری,پذیرش فناوری,جنسیت,بانکداری اینترنتی,تحلیل مسیر}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94449.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94449_f30461d2387acbc85e4774f94778f122.pdf} } @article { author = {رنجبریان, بهرام and فتحی, سعید and کمالی, عبدالنبی}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عوامل مؤثر بر قصد تعویض خودرو توسط مصرف کنندگان: کاربرد نظریه عمل سنجیده شده}, abstract_fa = {صنعت خودرو نیرو محرکه اقتصاد بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود. پژوهش حاضر برای بررسی عوامل مؤثر بر قصد تعویض خودرو انجام شده است. در این پژوهش از نظریه عمل سنجیده شده برای اندازه گیری قصد تعویض مصرف کننده استفاده شده است که نگرش مصرف کننده نسبت به عمل و هنجارهای ذهنی به عنوان عوامل تأثیرگذار بر قصد تعویض مصرف کننده را مد نظر قرار می دهد و همچنین درگیری ذهنی مصرف کننده به طبقه محصول و میزان توجه او به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی به الگو اضافه شده که قصد بازخرید مصرف کننده را اندازه گیری می کند. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی است. جامعه آماری 482 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 86 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 751/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد، مؤثرترین عامل در قصد تعویض خودرو در جامعه مورد مطالعه، هنجار ذهنی است}, keywords_fa = {نگرش,قصد تعویض,درگیری ذهنی,نظریه عمل سنجیده شده}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94460.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94460_6471090efb79c3b5cb1c59e60d68b716.pdf} } @article { author = {رضایی دولت آبادی, حسین and زینلی, زهرا and شکرچی زاده, زهرا}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {10}, number = {6}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی}, abstract_fa = {هوشمندی رقابتی، ابزاری تجاری است که به فرایند مدیریت راهبردی در سازمانها کمک کرده و عملکرد کسب و کار را از طریق افزایش دانش، ارتباطات داخلی و کیفیت برنامه های راهبردی افزایش می دهد. هوشمندی رقابتی سمت و سوی رقابت را نشان داده و به شرکتها این امکان را می دهد که از طریق تجزیه و تحلیل حرکات رقبا بتوانند قبل از آنکه تحت تأثیر محیط پیرامون قرار بگیرند، نسبت به پیش بینی و توسعه بازار خود اقدام کنند که این امر در بلندمدت منجر به کسب مزیت رقابتی پایدار می شود. در این مقاله با ارائه یک الگوی پیشنهادی، به بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی و اجزای آن بر مزیت رقابتی در شرکتهای موجود در شهرک علمی تحقیقاتی شهر اصفهان پرداخته شده است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و از طریق نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که استفاده از یک برنامه هوشمندی رقابتی سبب دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا می شود و تضمین کننده بقای سازمان است. به عبارت دیگر برنامه ریزی و تمرکز، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار و ارزیابی اطلاعات سبب تقویت قدرت رقابتی شرکت به منظور کسب موقعیت برتر در بازار می شود}, keywords_fa = {هوشمندی رقابتی,مزیت رقابتی,نوآوری,کیفیت,کارایی,پاسخگویی به مشتری}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94471.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94471_576077dee3f871006f07c6cd93cb3a86.pdf} }