@article { author = {پناهی, منیره and حسینی, سید محمود and حمیدی زاده, محمدرضا}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {13-30}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر مالکیت بر اتخاذ راهبرد تنوع بخشی بنگاه}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی ارتباط میان نوع مالیکت بنگاه و رفتار تنوع­بخشی فعالیت آن می­پردازد. بدین منظور در این مقاله به بررسی رفتار تنوع­بخشی شرکت‌های دولتی، خصوصی و عمومی عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. همچنین جهت تعیین نوع و میزان تنوع­بخشی فعالیت‌های بنگاه‌ها از الگوی وارداراجان و راماجوام[1](1987) استفاده شده است. نتیجه بررسی‌های انجام‌شده با استفاده از آزمون‌های آماری کرامر، تاو گودمن و کراسکال و نیز آزمون‌های آمار توصیفی نشان داد که رابطه معناداری بین نوع مالکیت بنگاه و نوع راهبرد تنوع آن وجود دارد. به گونه­ای که شرکت‌های دولتی بالاترین سطح تنوع­بخشی فعالیت را در میان سایر گروه‌ها داشته و معمولاً از راهبرد تنوع بسیار زیاد استفاده می­کنند. در میان این سه گروه، شرکت‌های خصوصی کمترین سطح تنوع را داشته و معمولاً از راهبرد تنوع مرتبط استفاده می­نمایند. علی­رغم آنکه میزان تنوع شرکت‌های عمومی اندکی بیشتر از شرکت‌های خصوصی می­باشد اما این شرکت‌ها نیز سعی می­نمایند تا بیشتر از راهبرد تنوع مرتبط استفاده نمایند.     }, keywords_fa = {راهبرد تنوع,مالکیت بنگاه,تنوع مرتبط,تنوع نامرتبط,تنوع شرکت‌های دولتی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95214.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95214_5a04811cf52310433da0ddafa6832866.pdf} } @article { author = {کردنائیج, اسدا... and دانایی فرد, حسن and دلخواه, جلیل and آقازیارتی, مهدی}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {31-48}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نوسازی راهبُردی: بررسی نقش یادگیری سازمانی}, abstract_fa = {     با توجه به شدت روزافزون تغییرات، مدیران باید برای حفظ مزیت‌های رقابتی سازمان خود با ایجاد انعطاف‌پذیری و پویایی در محیط درون سازمانی به بهترین وجه به ایجاد تغییرات مناسب در راهبُردها و عوامل درون سازمان همت گمارده و سازمان را با شرایط و خواسته‌های متغیر محیطی انطباق دهند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای پژوهش این امر نوسازی راهبُردی است. ایجاد و پیاده‌سازی نوسازی راهبُردی در سازمان متاثر از عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل موثر و تسهیل‌کننده نوسازی راهبُردی، یادگیری سازمانی است. از این رو مقاله حاضر به دنبال بررسی  نقش یادگیری سازمانی در نوسازی راهبُردی می‌باشد. بدین منظور پس از شناسایی و بومی‌سازی مؤلفه‌های نوسازی راهبُردی و نظرسنجی از خبرگان، پرسشنامه‌ پژوهش در قالب دو دسته سوال‌های نوسازی راهبُردی و یادگیری سازمانی تدوین و در جامعه آماری پژوهش (گروه صنعتی سایپا) توزیع گردید. داده‌های این پژوهش پس از جمع‌آوری توسط نرم افزار‌های SPSS  و Visual pls تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده‌ها حاکی از آن است یادگیری سازمانی تأثیر بسزایی در نوسازی راهبُردی دارد. از میان هفت فرضیه فرعی، تأثیر چهار فرضیه فرعی چشم‌انداز مشترک، تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی و توسعه شایستگی‌های کارکنان بر نوسازی راهبُردی مورد تأیید قرار گرفت؛ و تأثیر سه فرضیه فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری گروهی و اشتراک دانش بر نوسازی راهبُردی مورد تأیید قرار نگرفت.}, keywords_fa = {راهبُرد,مدیریت راهبُردی,نوسازی راهبُردی,یادگیری سازمانی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95239.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95239_6452fe2d76836c99c0221b10aa67abbc.pdf} } @article { author = {هادیزاده مقدم, اکرم and زاهدیان نژاد, محمدحسین and قنبرزاده میاندهی, رضا and فخارمنش, سینا}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {49-66}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران}, abstract_fa = {     گردشگری پزشکی سهم عمده‌ای از درآمد کشورهای کمتر توسعه‌یافته را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشور در حوزه گردشگری و منافع چشمگیر رشد این صنعت در ایران و از طرفی ضعف مطالعاتی در حوزه گردشگری پزشکی در کشور، هدف از این پژوهش شناسایی مهم‌ترین عوامل انگیزشی بیماران خارجی برای مسافرت به ایران در نظر گرفته شده است. از این رو جامعه آماری این پژوهش را کلیه بیماران خارجی که برای درمان به تهران مسافرت می‌کنند در نظر گرفتیم. داده‌های لازم از طریق پرسشنامه 38 سؤالی از 56 بیمار که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب شدند، گردآوری شد. جهت آزمون الگو نیز از رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که هزینه درمان، زمان انتظار، تنوع درمانی، تجهیزات پزشکی و عوامل جامعه‌شناختی بر انگیزه ورود بیماران خارجی به ایران اثر مثبت معنادار داشته اما کیفیت خدمات، شرایط سیاسی و امنیتی، سهولت سفر و جاذبه‌های گردشگری اثر معناداری ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی تمرکز بر روی 5 عامل اول قرار گیرد و از طرفی برای جلوگیری از اثر سوء سایر عوامل تدابیری اتخاذ شود.}, keywords_fa = {گردشگری پزشکی,عوامل مربوط به درمان,عوامل مربوط به مقصد,انگیزه}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95247.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95247_7e226c89e689d08a49c81d64c0d727aa.pdf} } @article { author = {کریمی علویجه, محمدرضا and کاکائی سیاهکل, وحیده}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {67-86}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نتایج عملکردی ارزش ویژه نشان تجاری در زنجیره ارزش از دیدگاه خرده‌فروشان}, abstract_fa = {بررسی نتایج ناشی از مدیریت ارزش ویژه نشان تجاری یکی از مهم‌ترین مسائل در اندازه‌گیری دارایی‌های نامشهود در اقتصاد جدید است. تأثیر ارزش ویژه نشان تجاری بر ارزش شرکت در پژوهش‌ها متعددی مورد تأیید قرار گرفته است. ارزش ویژه نشان تجاری یکی از دارایی‌هایی است که همارزش شرکت را حفظ می‌کند وهم وفاداری مشتریان را به‌دنبال خواهد داشت. نشان تجاری برای همه اعضای زنجیره ارزش شرکت ایجاد ارزش می‌کند. هدف اصلی در این پژوهش بررسی این نکته است که آیا ابعاد ارزش ویژه نشان تجاری بر شاخص‌های عملکردی شرکت از قبیل فروش و سودآوری تأثیرگذار است؟ جامعه آماری در این پژوهش کلیه تعویض روغنی‌ها و نمایندگی‌های فروش در مناطق 22‌گانه شهر تهران که محصولات نفت سپاهان را هم عرضه می‌کنند، می‌باشند که از این میان نمونه‌ای 250‌تایی به‌صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب گردید و با استفاده از الگوی معادله‌های ساختاری (SEM) و نرم‌افزارهای SPSS، Lisrel و PLS فرضیات پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات نیز از پرسشنامه استفاده گردید. نتایج پژوهش پشتیبانی محکمی برای اندازه‌گیری کیفیت ادراکی، وفاداری به نشان تجاری و آگاهی مشتریان از نشان تجاری به‌عنوان سابقه عملکرد شرکت، ارزش مشتری و تمایل به خرید نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {ارزش ویژه نشان تجاری,زنجیره ارزش,نتایج عملکردی,خرده‌فروشی,شرکت نفت سپاهان}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95257.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95257_00c5f6643e3c38426e0d28117bfcdcb6.pdf} } @article { author = {حسینی, سیدمحمود}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {87-106}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت در صنعت مواد غذایی ایران}, abstract_fa = {     در طول دو دهه گذشته، دیدگاه­های مختلفی از منظر پژوهشگران مختلف در زمینه مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار گرفته است که یکی از مباحث مهم در این زمینه، مفهوم یکپارچگی زنجیره تأمین است. در واقع، یکپارچگی زنجیره تأمین فرصت­های عمده­ای برای شرکت فراهم می‌سازد تا سطح عملکرد و موقعیت بازار خود را ارتقا دهد. امروزه، زنجیره تأمین به عنوان یک اصل مهم مورد توجه مدیران شرکت­ها قرار گرفته است و مدیران علاوه بر تمرکز بر فعالیت­های داخلی شرکت خود، در پی برقراری روابط بلندمدت و مبتنی بر تعهد و اعتماد با تأمین­کنندگان و مشتریان خود هستند. این پژوهش درصدد است تا مبحث یکپارچگی زنجیره تأمین و چگونگی اثرگذاری آن بر عملکرد شرکت را مورد بررسی قرار دهد. انجام این مورد از طریق شناسایی روابط سه جانبه میان سطح یکپارچگی زنجیره تأمین، بهره­گیری از عملیات مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد شرکت حاصل می­شود. بدین ترتیب، راهبرد یکپارچگی زنجیره تأمین می­تواند با راهبرد رقابتی شرکت همسو شود و بنابراین، مجموعه­ای از راهبرد­های مفید فراهم شود. با توجه با نتایج حاصل از تجزیه‌و‌تحلیل داده­ها از طریق نرم‌افزار لیزرل در بررسی شرکت­های تولیدی مواد غذایی در ایران، می­توان عنوان نمود که یکپارچگی زنجیره تأمین دارای اثر مستقیم بر عملکرد شرکت نیست، بلکه این اثرگذاری به طور غیرمستقیم، از طریق متغیر میانجی عملیات مدیریت زنجیره تأمین، صورت می­پذیرد؛ به عبارت دیگر، یکپارچگی زنجیره تأمین، در ابتدا، عملیات مدیریت زنجیره تأمین –شامل عملیات تدارکات، تولید و توزیع- را بهبود می­دهد و از طریق این عوامل، عملکرد شرکت را ارتقا می­بخشد.}, keywords_fa = {یکپارچگی زنجیره تأمین,عملیات مدیریت زنجیره تأمین,عملکرد شرکت,اثر مستقیم,اثر غیرمستقیم}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95261.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95261_17098f2ca9b6c181e1cd1d3276b7c6b7.pdf} } @article { author = {Akbari, Mohsen and esmailzadeh, mohammad}, title = {The Effect of Dynamic Capabilities in Creation of Competitive Advantage}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {107-122}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {10.29252/jbmp.12.16.107}, abstract = {     Competitive environment of today businesses has changed in a way that many scholars suggest that managers should invest more on dynamic capabilities. Gaining dynamic capabilities is a vital for corporate managers in such an environment. This paper is to investigate the effect of dynamic capabilities on competitive advantages. At first we reviewed the competitive advantage and strategy formulation approaches briefly and then we reviewed the dynamic capabilities in the literature. With this review, we hypothesized the effect of dynamic capabilities on competitive advantages. In order to examine this hypothesize, 142 managers of firms in Salafchagan industrial complex were asked to fill in the questionnaire. Results show that each of the dimensions of dynamic capabilities has an effect on competitive advantages, while learning capability has the strongest effect}, keywords = {dynamic Capabilities,Competitive Advantage,Dynamic Capabilities of Industrial firms}, title_fa = {نقش قابلیت‌های پویا در خلق مزیت رقابتی}, abstract_fa = {محیط رقابتی امروز به دلیل اینکه به شدت در حال تغییر بوده و نوع تغییرات نیز بسیار متنوع شده است، نیازمند قابلیت‌هایی هستند که بتوانند برای بنگاه‌ها مزیت رقابتی پایدار را به‌وجود آورند. بسیاری از پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که اگر با‌توجه به‌شرایط تغییر‌یافته کنونی بنگاه‌ها بخواهند که از مزیت‌های رقابتی گذشته استفاده کنند، نمی‌توانند با بنگاه‌های پیشرو رقابت کنند، لذا باید به سمت کسب و حفظ قابلیت‌های رقابتی پویا حرکت نمایند. هدف این مقاله بررسی قابلیت‌های پویا و تأثیرات آن بر ایجاد مزیت‌هایی رقابتی است. در این مقاله، ابتدا مزیت‌های رقابتی و رویکرد های تدوین راهبرد به صورت اختصار تشریح شد. در ادامه، قابلیت‌های پویا به تفصیل بحث شد. به منظور بررسی فرضیه پژوهش به صورت میدانی اقدام به جمع‌آوری داده‌ها از 142 مدیر از مدیران بنگاه‌های صنعتی شهرک صنعتی سلفچگان شد. با توجه به تحلیل‌های انجام گرفته، سه قابلیت یکپارچگی، یادگیری و پیکره‌بندی به‌عنوان قابلیت‌های پویا شناسایی شدند و مشخص گردید که همه آن‌ها بر روی مزیت‌های رقابتی تأثیرگذارند و اینکه بعد یادگیری از ابعاد قابلیت‌های پویا بیش‌ترین تأثیرگذاری را بر روی مزیت‌هایی رقابتی دارد.}, keywords_fa = {قابلیت‌های پویا,مزیت رقابتی,قابلیت‌های رقابتی در بنگاه‌های صنعت}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95186.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95186_8084531c224e68e442ba1dbb29f74910.pdf} } @article { author = {صفرنیا, حسن and احمدی, پرویز}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {123-140}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر درک عدالت توسط مشتری بر رضایت و رفتار شهروندی آنان}, abstract_fa = {در محیط پر متغیر، پر ریسک و پر رقابت امروز، مهم‌ترین پیام این است که با راهکارها، رفتارها و ابزارهای متعلق به دیروز نمی‌توان نسبت به موفقیت در کسب‌وکار و کسب رضایت مشتری امیدوار بود. در چنین شرایطی که رقابت بی‌رحم است سازمانی موفق است که بتواند با استفاده از مدیریت کارا پیشتاز خلاقیت و نوآوری باشد و یا با استفاده از الگوبرداری از سرآمدها، از رقبا پیشی بگیرد. درک عوامل تعیین‌کننده و نتایج رضایت مشتری در نمایندگی‌های خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات درک عدالت توسط مشتری رضایت و رفتار شهروندی وی در نمایندگی‌های شرکت خودروسازی MVM در شهرستان کرمان انجام شده است. جمع‌آوری داده‌ها از یک نمونه آماری متشکل از 366 نفر از مشتریان صورت گرفت. برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که درک عدالت توسط مشتری بر رضایت و رفتار شهروندی وی تأثیر می‌گذارد.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی مشتری,رضایت مشتری,درک عدالت}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95201.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95201_cac3b4405eda3d510a44d4054bd2fb98.pdf} } @article { author = {طبرسا, غلامعلی and یداللهی فارسی, جهانگیر and نائیجی, محمدجواد}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {141-158}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {الگوی کارآفرینی راهبردی با رویکرد مدیریت منابع انسانی: نقش واسطه‌ای تبادل دانش}, abstract_fa = {با وجود آنکه درباره اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی در کارآفرینی و کارآفرینی راهبردی توافق کلی وجود دارد، اما شواهد تجربی کمی در این خصوص وجود دارد و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است. در این راستا، به منظور ارائه یک الگوی جامع، در این مقاله رابطه مدیریت منابع انسانی با کارآفرینی راهبردی را بررسی می‌کنیم. داده‌ها از 251 مدیر ارشد و مدیر منابع انسانی فعال در صنعت فولاد گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر آزمون شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که چهار جنبه از اقدام‌های منابع انسانی شامل ارزیابی عملکرد و جبران خدمت، طراحی شغل، ساختار تیمی وظیفه‌ای و آموزش تیم محور با کارآفرینی راهبردی رابطه مثبت دارند. همچنین تبادل اطلاعات و دانش و مخاطره‌پذیری سازمانی، در الگو نقش متغیر میانجی را ایفا می‌کنند.}, keywords_fa = {کارآفرینی راهبردی,مخاطره‌پذیری,مدیریت منابع انسانی,صنعت فولاد,تبادل دانش}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95222.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95222_8841b203820c5f5d7d30d0cbde82ab5e.pdf} } @article { author = {مانیان, امیر and سهرابی, بابک and حسنقلی پور, طهمورث and ناصرزاده, سیدمحمدرضا and اخگر, بابک}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {159-177}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین الگوی پویای رفتار مصرف‌کننده آنلاین: ترکیبی از پدیدارشناسی و نگاشت‌های شناختی فازی}, abstract_fa = {     مساله اصلی در این پژوهش ارائه تعریفی از رفتار مصرف‌کننده آنلاین در بافت جامعه‌ایران و الگوسازی پویایی‌های آن است. هدف این تحقیق پدیدارشناسی رفتار مصرف‌کننده آنلاین و تدوین الگو پویای این رفتار است. این تحقیق قصد دارد تا با پدیدارشناسی تفسیری رفتار مصرف‌کننده آنلاین به تعریف مناسبی برای آن در بافت جامعه‌ ایرانی دست یافته و پس از بررسی تجربه زیسته افراد از پدیده مصرف آنلاین، عوامل و بسترهای تأثیرگذار بر این رفتار استخراج و پویایی‌های آن توسط نگاشت‌های شناختی فازی الگوسازی می‌گردد. این پژوهش در 3 گام صورت می‌پذیرد. در گام اول پس از مصاحبه‌های عمیق با مصرف‌کنندگان، به افقی­سازی مصاحبه­هایی که به روش هرمنوتیک انجام گرفته­اند پرداخته می­شود و مفاهیم مورد نظر برای طراحی نگاشت­های شناختی اختصاصی هر فرد ِمورد مصاحبه در گام دوم استخراج می­گردد. در نهایت اجتماع تمامی این نگاشت­های شناختی منجر به طراحی یک نگاشت شناختی عمومی از فضای مصرف آنلاین گردیده که با انجام دو مطالعه موردی در کسب‌وکارهای آنلاین وزن­دهی و نهایی می‌گردد. نتایج پژوهش نشان از مصرف تسکینی، مغشوش و مصرف همگام با تولید در فضای آنلاین دارد.}, keywords_fa = {پدیدارشناسی,رفتار مصرف‌کننده آنلاین,نگاشت‌های شناختی فازی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95230.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95230_188e6291c99ee7f94f73e42509c9914d.pdf} }