دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
بررسی تأثیر مالکیت بر اتخاذ راهبرد تنوع بخشی بنگاه
13
30
FA
منیره
پناهی
دانشگاه شهید بهشتی
panahi.monireh@gmail.com
سید محمود
حسینی
دانشگاه شهید بهشتی
m.hosseini33@gmail.com
محمدرضا
حمیدی زاده
دانشگاه شهید بهشتی
این مقاله به بررسی ارتباط میان نوع مالیکت بنگاه و رفتار تنوعبخشی فعالیت آن میپردازد. بدین منظور در این مقاله به بررسی رفتار تنوعبخشی شرکتهای دولتی، خصوصی و عمومی عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. همچنین جهت تعیین نوع و میزان تنوعبخشی فعالیتهای بنگاهها از الگوی وارداراجان و راماجوام[1](1987) استفاده شده است. نتیجه بررسیهای انجامشده با استفاده از آزمونهای آماری کرامر، تاو گودمن و کراسکال و نیز آزمونهای آمار توصیفی نشان داد که رابطه معناداری بین نوع مالکیت بنگاه و نوع راهبرد تنوع آن وجود دارد. به گونهای که شرکتهای دولتی بالاترین سطح تنوعبخشی فعالیت را در میان سایر گروهها داشته و معمولاً از راهبرد تنوع بسیار زیاد استفاده میکنند. در میان این سه گروه، شرکتهای خصوصی کمترین سطح تنوع را داشته و معمولاً از راهبرد تنوع مرتبط استفاده مینمایند. علیرغم آنکه میزان تنوع شرکتهای عمومی اندکی بیشتر از شرکتهای خصوصی میباشد اما این شرکتها نیز سعی مینمایند تا بیشتر از راهبرد تنوع مرتبط استفاده نمایند.
راهبرد تنوع,مالکیت بنگاه,تنوع مرتبط,تنوع نامرتبط,تنوع شرکتهای دولتی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95214.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95214_5a04811cf52310433da0ddafa6832866.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
نوسازی راهبُردی: بررسی نقش یادگیری سازمانی
31
48
FA
اسدا...
کردنائیج
دانشگاه تربیت مدرس
naiej@modares.ac.ir
حسن
دانایی فرد
دانشگاه تربیت مدرس
جلیل
دلخواه
دانشگاه تربیت مدرس
j.delkhah@modares.ac.ir
مهدی
آقازیارتی
دانشگاه تربیت مدرس
با توجه به شدت روزافزون تغییرات، مدیران باید برای حفظ مزیتهای رقابتی سازمان خود با ایجاد انعطافپذیری و پویایی در محیط درون سازمانی به بهترین وجه به ایجاد تغییرات مناسب در راهبُردها و عوامل درون سازمان همت گمارده و سازمان را با شرایط و خواستههای متغیر محیطی انطباق دهند. یکی از مهمترین ابزارهای پژوهش این امر نوسازی راهبُردی است. ایجاد و پیادهسازی نوسازی راهبُردی در سازمان متاثر از عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل موثر و تسهیلکننده نوسازی راهبُردی، یادگیری سازمانی است. از این رو مقاله حاضر به دنبال بررسی نقش یادگیری سازمانی در نوسازی راهبُردی میباشد. بدین منظور پس از شناسایی و بومیسازی مؤلفههای نوسازی راهبُردی و نظرسنجی از خبرگان، پرسشنامه پژوهش در قالب دو دسته سوالهای نوسازی راهبُردی و یادگیری سازمانی تدوین و در جامعه آماری پژوهش (گروه صنعتی سایپا) توزیع گردید. دادههای این پژوهش پس از جمعآوری توسط نرم افزارهای SPSS و Visual pls تحلیل گردید. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است یادگیری سازمانی تأثیر بسزایی در نوسازی راهبُردی دارد. از میان هفت فرضیه فرعی، تأثیر چهار فرضیه فرعی چشمانداز مشترک، تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی و توسعه شایستگیهای کارکنان بر نوسازی راهبُردی مورد تأیید قرار گرفت؛ و تأثیر سه فرضیه فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری گروهی و اشتراک دانش بر نوسازی راهبُردی مورد تأیید قرار نگرفت.
راهبُرد,مدیریت راهبُردی,نوسازی راهبُردی,یادگیری سازمانی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95239.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95239_6452fe2d76836c99c0221b10aa67abbc.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
الگوی عوامل مؤثر بر انگیزه گردشگران پزشکی برای ورود به ایران
49
66
FA
اکرم
هادیزاده مقدم
دانشگاه شهید بهشتی
a-hadizadeh@sbu.ac.ir
محمدحسین
زاهدیان نژاد
دانشگاه شهید بهشتی
رضا
قنبرزاده میاندهی
دانشگاه شهید بهشتی
gh_reza18@yahoo.com
سینا
فخارمنش
دانشگاه شهید بهشتی
گردشگری پزشکی سهم عمدهای از درآمد کشورهای کمتر توسعهیافته را به خود اختصاص میدهد. با توجه به ظرفیتهای عظیم کشور در حوزه گردشگری و منافع چشمگیر رشد این صنعت در ایران و از طرفی ضعف مطالعاتی در حوزه گردشگری پزشکی در کشور، هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین عوامل انگیزشی بیماران خارجی برای مسافرت به ایران در نظر گرفته شده است. از این رو جامعه آماری این پژوهش را کلیه بیماران خارجی که برای درمان به تهران مسافرت میکنند در نظر گرفتیم. دادههای لازم از طریق پرسشنامه 38 سؤالی از 56 بیمار که به روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب شدند، گردآوری شد. جهت آزمون الگو نیز از رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که هزینه درمان، زمان انتظار، تنوع درمانی، تجهیزات پزشکی و عوامل جامعهشناختی بر انگیزه ورود بیماران خارجی به ایران اثر مثبت معنادار داشته اما کیفیت خدمات، شرایط سیاسی و امنیتی، سهولت سفر و جاذبههای گردشگری اثر معناداری ندارند. بنابراین پیشنهاد میشود که در برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی تمرکز بر روی 5 عامل اول قرار گیرد و از طرفی برای جلوگیری از اثر سوء سایر عوامل تدابیری اتخاذ شود.
گردشگری پزشکی,عوامل مربوط به درمان,عوامل مربوط به مقصد,انگیزه
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95247.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95247_7e226c89e689d08a49c81d64c0d727aa.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
نتایج عملکردی ارزش ویژه نشان تجاری در زنجیره ارزش از دیدگاه خردهفروشان
67
86
FA
محمدرضا
کریمی علویجه
دانشگاه علامه طباطبایی
kakaeiv@yahoo.com
وحیده
کاکائی سیاهکل
دانشگاه آزاد قزوین
بررسی نتایج ناشی از مدیریت ارزش ویژه نشان تجاری یکی از مهمترین مسائل در اندازهگیری داراییهای نامشهود در اقتصاد جدید است. تأثیر ارزش ویژه نشان تجاری بر ارزش شرکت در پژوهشها متعددی مورد تأیید قرار گرفته است. ارزش ویژه نشان تجاری یکی از داراییهایی است که همارزش شرکت را حفظ میکند وهم وفاداری مشتریان را بهدنبال خواهد داشت. نشان تجاری برای همه اعضای زنجیره ارزش شرکت ایجاد ارزش میکند. هدف اصلی در این پژوهش بررسی این نکته است که آیا ابعاد ارزش ویژه نشان تجاری بر شاخصهای عملکردی شرکت از قبیل فروش و سودآوری تأثیرگذار است؟ جامعه آماری در این پژوهش کلیه تعویض روغنیها و نمایندگیهای فروش در مناطق 22گانه شهر تهران که محصولات نفت سپاهان را هم عرضه میکنند، میباشند که از این میان نمونهای 250تایی بهصورت خوشهای تصادفی انتخاب گردید و با استفاده از الگوی معادلههای ساختاری (SEM) و نرمافزارهای SPSS، Lisrel و PLS فرضیات پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. برای جمعآوری اطلاعات نیز از پرسشنامه استفاده گردید. نتایج پژوهش پشتیبانی محکمی برای اندازهگیری کیفیت ادراکی، وفاداری به نشان تجاری و آگاهی مشتریان از نشان تجاری بهعنوان سابقه عملکرد شرکت، ارزش مشتری و تمایل به خرید نشان میدهد.
ارزش ویژه نشان تجاری,زنجیره ارزش,نتایج عملکردی,خردهفروشی,شرکت نفت سپاهان
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95257.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95257_00c5f6643e3c38426e0d28117bfcdcb6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت در صنعت مواد غذایی ایران
87
106
FA
سیدمحمود
حسینی
دانشگاه شهید بهشتی
sheikhi.narges@gmail.com
در طول دو دهه گذشته، دیدگاههای مختلفی از منظر پژوهشگران مختلف در زمینه مدیریت زنجیره تأمین مورد بررسی قرار گرفته است که یکی از مباحث مهم در این زمینه، مفهوم یکپارچگی زنجیره تأمین است. در واقع، یکپارچگی زنجیره تأمین فرصتهای عمدهای برای شرکت فراهم میسازد تا سطح عملکرد و موقعیت بازار خود را ارتقا دهد. امروزه، زنجیره تأمین به عنوان یک اصل مهم مورد توجه مدیران شرکتها قرار گرفته است و مدیران علاوه بر تمرکز بر فعالیتهای داخلی شرکت خود، در پی برقراری روابط بلندمدت و مبتنی بر تعهد و اعتماد با تأمینکنندگان و مشتریان خود هستند. این پژوهش درصدد است تا مبحث یکپارچگی زنجیره تأمین و چگونگی اثرگذاری آن بر عملکرد شرکت را مورد بررسی قرار دهد. انجام این مورد از طریق شناسایی روابط سه جانبه میان سطح یکپارچگی زنجیره تأمین، بهرهگیری از عملیات مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد شرکت حاصل میشود. بدین ترتیب، راهبرد یکپارچگی زنجیره تأمین میتواند با راهبرد رقابتی شرکت همسو شود و بنابراین، مجموعهای از راهبردهای مفید فراهم شود. با توجه با نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نرمافزار لیزرل در بررسی شرکتهای تولیدی مواد غذایی در ایران، میتوان عنوان نمود که یکپارچگی زنجیره تأمین دارای اثر مستقیم بر عملکرد شرکت نیست، بلکه این اثرگذاری به طور غیرمستقیم، از طریق متغیر میانجی عملیات مدیریت زنجیره تأمین، صورت میپذیرد؛ به عبارت دیگر، یکپارچگی زنجیره تأمین، در ابتدا، عملیات مدیریت زنجیره تأمین –شامل عملیات تدارکات، تولید و توزیع- را بهبود میدهد و از طریق این عوامل، عملکرد شرکت را ارتقا میبخشد.
یکپارچگی زنجیره تأمین,عملیات مدیریت زنجیره تأمین,عملکرد شرکت,اثر مستقیم,اثر غیرمستقیم
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95261.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95261_17098f2ca9b6c181e1cd1d3276b7c6b7.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
نقش قابلیتهای پویا در خلق مزیت رقابتی
107
122
FA
محسن
اکبری
استادیار دانشگاه گیلان
akbarimohsen@gmail.com
محمد
اسماعیل زاده
دانشجوی ارشد دانشگاه گیلان
esmailzadehmohammad@yahoo.com
10.29252/jbmp.12.16.107
محیط رقابتی امروز به دلیل اینکه به شدت در حال تغییر بوده و نوع تغییرات نیز بسیار متنوع شده است، نیازمند قابلیتهایی هستند که بتوانند برای بنگاهها مزیت رقابتی پایدار را بهوجود آورند. بسیاری از پژوهشگران پیشنهاد میکنند که اگر باتوجه بهشرایط تغییریافته کنونی بنگاهها بخواهند که از مزیتهای رقابتی گذشته استفاده کنند، نمیتوانند با بنگاههای پیشرو رقابت کنند، لذا باید به سمت کسب و حفظ قابلیتهای رقابتی پویا حرکت نمایند. هدف این مقاله بررسی قابلیتهای پویا و تأثیرات آن بر ایجاد مزیتهایی رقابتی است. در این مقاله، ابتدا مزیتهای رقابتی و رویکرد های تدوین راهبرد به صورت اختصار تشریح شد. در ادامه، قابلیتهای پویا به تفصیل بحث شد. به منظور بررسی فرضیه پژوهش به صورت میدانی اقدام به جمعآوری دادهها از 142 مدیر از مدیران بنگاههای صنعتی شهرک صنعتی سلفچگان شد. با توجه به تحلیلهای انجام گرفته، سه قابلیت یکپارچگی، یادگیری و پیکرهبندی بهعنوان قابلیتهای پویا شناسایی شدند و مشخص گردید که همه آنها بر روی مزیتهای رقابتی تأثیرگذارند و اینکه بعد یادگیری از ابعاد قابلیتهای پویا بیشترین تأثیرگذاری را بر روی مزیتهایی رقابتی دارد.
قابلیتهای پویا,مزیت رقابتی,قابلیتهای رقابتی در بنگاههای صنعت
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95186.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95186_8084531c224e68e442ba1dbb29f74910.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
بررسی تأثیر درک عدالت توسط مشتری بر رضایت و رفتار شهروندی آنان
123
140
FA
حسن
صفرنیا
دانشگاه شهید باهنر کرمان
niloo_n1368@yahoo.com
پرویز
احمدی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
در محیط پر متغیر، پر ریسک و پر رقابت امروز، مهمترین پیام این است که با راهکارها، رفتارها و ابزارهای متعلق به دیروز نمیتوان نسبت به موفقیت در کسبوکار و کسب رضایت مشتری امیدوار بود. در چنین شرایطی که رقابت بیرحم است سازمانی موفق است که بتواند با استفاده از مدیریت کارا پیشتاز خلاقیت و نوآوری باشد و یا با استفاده از الگوبرداری از سرآمدها، از رقبا پیشی بگیرد. درک عوامل تعیینکننده و نتایج رضایت مشتری در نمایندگیهای خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات درک عدالت توسط مشتری رضایت و رفتار شهروندی وی در نمایندگیهای شرکت خودروسازی MVM در شهرستان کرمان انجام شده است. جمعآوری دادهها از یک نمونه آماری متشکل از 366 نفر از مشتریان صورت گرفت. برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که درک عدالت توسط مشتری بر رضایت و رفتار شهروندی وی تأثیر میگذارد.
رفتار شهروندی مشتری,رضایت مشتری,درک عدالت
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95201.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95201_cac3b4405eda3d510a44d4054bd2fb98.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
الگوی کارآفرینی راهبردی با رویکرد مدیریت منابع انسانی: نقش واسطهای تبادل دانش
141
158
FA
غلامعلی
طبرسا
دانشگاه شهید بهشتی
mjnaeiji@gmail.com
جهانگیر
یداللهی فارسی
0000-0002-7941-9175
دانشگاه تهران
jfarsi@ut.ac.ir
محمدجواد
نائیجی
دانشگاه شهید بهشتی
با وجود آنکه درباره اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی در کارآفرینی و کارآفرینی راهبردی توافق کلی وجود دارد، اما شواهد تجربی کمی در این خصوص وجود دارد و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است. در این راستا، به منظور ارائه یک الگوی جامع، در این مقاله رابطه مدیریت منابع انسانی با کارآفرینی راهبردی را بررسی میکنیم. دادهها از 251 مدیر ارشد و مدیر منابع انسانی فعال در صنعت فولاد گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر آزمون شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که چهار جنبه از اقدامهای منابع انسانی شامل ارزیابی عملکرد و جبران خدمت، طراحی شغل، ساختار تیمی وظیفهای و آموزش تیم محور با کارآفرینی راهبردی رابطه مثبت دارند. همچنین تبادل اطلاعات و دانش و مخاطرهپذیری سازمانی، در الگو نقش متغیر میانجی را ایفا میکنند.
کارآفرینی راهبردی,مخاطرهپذیری,مدیریت منابع انسانی,صنعت فولاد,تبادل دانش
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95222.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95222_8841b203820c5f5d7d30d0cbde82ab5e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
16
2013
11
22
تبیین الگوی پویای رفتار مصرفکننده آنلاین: ترکیبی از پدیدارشناسی و نگاشتهای شناختی فازی
159
177
FA
امیر
مانیان
دانشگاه تهران
nasserzadeh@ut.ac.ir
بابک
سهرابی
دانشگاه تهران
طهمورث
حسنقلی پور
دانشگاه تهران
سیدمحمدرضا
ناصرزاده
دانشگاه شفیلد هلم انگلستان
بابک
اخگر
دانشگاه تهران
مساله اصلی در این پژوهش ارائه تعریفی از رفتار مصرفکننده آنلاین در بافت جامعهایران و الگوسازی پویاییهای آن است. هدف این تحقیق پدیدارشناسی رفتار مصرفکننده آنلاین و تدوین الگو پویای این رفتار است. این تحقیق قصد دارد تا با پدیدارشناسی تفسیری رفتار مصرفکننده آنلاین به تعریف مناسبی برای آن در بافت جامعه ایرانی دست یافته و پس از بررسی تجربه زیسته افراد از پدیده مصرف آنلاین، عوامل و بسترهای تأثیرگذار بر این رفتار استخراج و پویاییهای آن توسط نگاشتهای شناختی فازی الگوسازی میگردد. این پژوهش در 3 گام صورت میپذیرد. در گام اول پس از مصاحبههای عمیق با مصرفکنندگان، به افقیسازی مصاحبههایی که به روش هرمنوتیک انجام گرفتهاند پرداخته میشود و مفاهیم مورد نظر برای طراحی نگاشتهای شناختی اختصاصی هر فرد ِمورد مصاحبه در گام دوم استخراج میگردد. در نهایت اجتماع تمامی این نگاشتهای شناختی منجر به طراحی یک نگاشت شناختی عمومی از فضای مصرف آنلاین گردیده که با انجام دو مطالعه موردی در کسبوکارهای آنلاین وزندهی و نهایی میگردد. نتایج پژوهش نشان از مصرف تسکینی، مغشوش و مصرف همگام با تولید در فضای آنلاین دارد.
پدیدارشناسی,رفتار مصرفکننده آنلاین,نگاشتهای شناختی فازی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95230.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95230_188e6291c99ee7f94f73e42509c9914d.pdf