دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
ارائه مدل هویت برند و عوامل مؤثر بر آن: موردکاوی صنعت ارتباطات داده
FA
محمد رحیم
اسفیدانی
استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
a.haji@ut.ac.ir
علی حاجی
محمد علی
مدیریت بازاریابی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)
پژوهش حاضر با تمرکز بر صنعت ارتباطات داده، به شناسایی مؤلفههای هویت برند در این صنعت و همچنین متغیرهای تأثیرگذار بر سازه هویت برند میپردازد. این پژوهش به روش کیفی انجام شده و از استراتژی مطالعه موردی بهره گرفته است. در انجام این مطالعه از منابع مختلف اطلاعاتی مانند اسناد کلان و استراتژیها و همچنین رویههای شرکتهای حاضر در صنعت، مصاحبه با مدیران شرکتها و مراجعه به وبسایت شرکتها استفاده شده است. نتایج مصاحبهها نیز از طریق نرمافزار MAXQDA کدگذاری شدهاند و ضمن انجام کدگذاری باز، انتخابی و محوری، مصاحبهها تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد در صنعت ارتباطات داده در ایران سازههای هویت دیداری، ارتباطات یکپارچه بازاریابی، کارکنان، ارکان جهتساز، اهداف و راهبردها، کیفیت، انسجام درونی، شخصیت برند و نمایندگان پشتیبانی و فروش تعریفکننده هویت برند هستند و سازههای خلاقیت و نوآوری، عامل زمان، ساختار مالکیتی، سیاستهای کلان دولت برای اپراتورها، حمایت دولت از برخی شرکتها و قدرت لابی آنها، وابستگی اپراتورها به شرکت مخابرات، توان و پشتوانه مالی و اندازه شرکت بر هویت برند آنها تأثیرگذار است.
برند,هویت برند,بازاریابی خدمات
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96966.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96966_5f4af830623debb742c8e346ae803f60.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
مطالعه پیشران ها و پیامدهای حاصل از ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف کننده
FA
حسین
نوروزی
0000-0002-0340-329X
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
norouzi@khu.ac.ir
محمد
عظیمی
دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
std_azimi.mohammad@khu.ac.ir
عماد
قاسمی
دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
std_emadghasemi@khu.ac.ir
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشرانها و پیامدهای حاصل از پدیده ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرفکننده در بین شهروندان منطقه 12 شهر تهران میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان منطقه 12 تهران میباشند که حداقل برای یکبار از یکی از سوپرمارکتهای منطقه مسکونی خود خرید کرده باشند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری تصادفی ساده میباشد و طبق فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 384 پرسشنامه جمعآوری شد. برای سنجش روایی از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS انجام گردید. نتایج نشاندهنده تأثیر مستقیم رفتار خرید آنی و مصرف لذتجویانه بر ناهماهنگی شناختی میباشد و همچنین تأثیر معکوس ناهماهنگی شناختی بر رضایت، وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی مورد تأیید قرار گرفت. بین مصرف لذتجویانه، آنی گرایی و رفتار خرید آنیآنی رابطه مستقیمی مشاهده گردید. در ضمن رابطه بین رضایت و وفاداری مثبت و معنادار به دست آمد.
ناهماهنگی شناختی,رفتار خرید آنی,آنی گرایی,درگیری محصول,رضایت,وفاداری
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96945.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96945_0eee7c133ade0df028dc2b8c22f27870.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
شناسایی و اعتبارسنجی ابعاد و سنجههای ارزش ویژه برند در برند سازی مقاصد گردشگری
57
73
FA
نرگس
دل افروز
دانشگاه آزاد آسلامی واحد رشت
delafrooz.n@gmail.com
محسن
اکبری
دانشگاه گیلان
akbarimohsen@gmail.com
یلدا
رحمتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
yalda.rahmati@gmail.com
محمد رضا
تقی زاده جوشری
دانشگاه آزاد واحد رشت
delafrooz.n@iaurasht.ac.ir
با توجه به اهمیت یافتن برندسازی برای مقاصد گردشگری و با عنایت به پتانسیلهای موجود در استان گیلان، هدف این تحقیق شناسایی ابعاد ارزش ویژه برند مقصد گردشگری که کمک زیادی به برند سازی و بازاریابی و توسعه گردشگری می کند. با توجه به اهمیت این موضوع، این تحقیق به شناسایی و اعتبارسنجی ابعاد و سنجههای ارزش ویژه برند در برند سازی مقاصد گردشگری استان گیلان پرداخته است. برای دستیابی به این هدف، فرایند تحقیق در دو بخش کیفی و کمی طراحی گردید. محققان در بخش کیفی تلاش نمودند تا با مطالعه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه برندسازی مقاصد گردشگری و با تکیه بر مصاحبه با خبرگان، به یک الگوی توسعه یافته بومی برای استان با تأکید بر متغیرهای آگاهی، تصویر، کیفیت، شخصیت و وفاداری دست یابند. یافتههای مرحله کیفی، در قالب سؤالات پرسشنامه و با هدف ارزیابی دیدگاه گردشگران پیرامون 8 شهر رشت، لاهیجان، انزلی، ماسوله، فومن، ماسال، آستارا و تالش بین 800 گردشگر توزیع و جمع آوری گردید. در این تحقیق ابتدا از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. بنا به ضرورت از روش نمونهگیری هدفمند (11 نفر خبرگان حوزه بازرگانی و گردشگری) استفاده شد. نتایج تحلیل و به منظور اعتباردهی نتایج بهدستآمده و افزایش روایی آنها از روش کمّی تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها و پرسشنامههای تکمیلشده، 5 بعد اصلی و 82 مولفه شناسایی که عبارتند از وفاداری با دو بعد بترتیب وفاداری نگرشی با 6 مولفه ،کیفیت ادراک شده از مقصد با دو بعد به ترتیب عوامل ملموس با 24 مولفه و عوامل غیر ملموس کیفیت با 9 مولفه ،تصویر از برند مقصد گردشگری با دو بعد به ترتیب تصویر شناختی با 9 مولفه و تصویر عاطفی با 4 مولفه ، آگاهی از برند مقصد گردشگری با بعد یاداوری با 4 مولفه و نهایتا شخصیت از مقصد گردشگری با 6 مولفه شناسایی شد.
ارزش ویژه برند,برند سازی,مقصد گردشگری,تحلیل محتوا,استان گیلان
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96951.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96951_3da01a8be42547ee530f94ec9e37ad88.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
اثر ارزش و محتوای پیامهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی موبایلی بر نگرش مصرفکننده
FA
هادی
تقوی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
haditaghvi@gmail.com
علی
حمیدی زاده
استادیار دانشگاه تهران- پردیس فارابی
hamidizadeh@ut.ac.ir
امروزه شبکههای اجتماعی موبایلی کاربران بسیاری را در سرتاسر دنیا جذب کردهاند. هر یک از شبکههای اجتماعی موبایلی با خدمات منحصربهفرد، زمینه مناسبی برای رشد و گسترش مشاغل و ارتباط بین شرکتها و متخصصان و کاربران در حوزههای مختلف فراهم کرده است؛ بنابراین این شبکهها میتوانند فرصت خوبی برای برندهای تجاری ایجاد کرده تا نام خود را در ذهن کاربران حک کنند؛ ازاینرو شناسایی عوامل موثر بر پذیرش پیام تبلیغاتی در این شبکهها اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش سعی شده است به بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و تمایل به پذیرش مصرفکنندگان نسبت به پیامهای تبلیغاتی از طریق شبکههای اجتماعی موبایلی پرداخته شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است و برای این منظور نمونه 427 نفری از کاربران تلفن همراه در شهر زاهدان به روش قضاوتی انتخاب و دادههای موردنیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار معادلات ساختاری WarpPLS4 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که ارزش و محتوای تبلیغاتی تأثیر بسیار مهمی بر نگرش و پذیرش پیامهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی موبایلی دارند.
تبلیغات موبایلی,محتوای تبلیغات,ارزش تبلیغات,نگرش به تبلیغات,شبکههای اجتماعی موبایلی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96962.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96962_9fdaf750dabff2a3ab0de12874598264.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
مرور نظاممند مبانی نظری مدلهای تجارت اجتماعی
95
117
FA
محمدحسن
مبارکی
دانشکده کارآفرینی - دانشگاه تهران
mhmobaraki@ut.ac.ir
بابک
ضیاء
دانشکده کارآفرینی - دانشگاه تهران
bziyae@ut.ac.ir
کمال
سخدری
دانشکده کارآفرینی - دانشگاه تهران
kasakhdari@ut.ac.ir
مصطفی
شاهبوداغیان
دانشکده کارآفرینی - دانشگاه تهران
mostafashah@ut.ac.ir
محبوبیت روزافزون شبکههایاجتماعی در سالهای اخیر منجر به پیدایش یکی از زیرشاخههای تجارتالکترونیک به نام تجارتاجتماعی شدهاست. هدف این پژوهش استفاده از رویکرد مرور نظاممند ادبیات بهمنظور ایجاد تصویری واضح با تطبیق و مقایسه نتایج مطالعات انجام شده این حوزه تا 2019 میلادی و مشخص ساختن تفاوتهای آن با مدلهای تجارتالکترونیک بودهاست. بدین منظور از پروتکل تحقیق طراحی شدهای که شامل پیش زمینه، سؤالات تحقیق، راهبرد جستجو، فرایند انتخاب مطالعات، بررسی کیفیت مطالعات، استخراج دادهها و ترکیب در این پژوهش استفاده شدهاست. در قدم جستجوی خودکار و دستی مجموعاً 65 و نهایتاً با اعمال بخش بررسی کیفیت مطالعات مجموعاً 35 مطالعه وارد مرحله استخراج و ترکیب دادهها شدهاست. یافتهها، ارزیابیها و تلفیق نتایج این حوزه بیانگر گذر از مرحله آشنایی و کاربرد و ورود به مرحله بهبود کیفیت مدلهای این حوزه است. علاوه بر این یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد بُعد مردمی با موضوعهای رفتاری مانند قصدخرید و اعتماد در کنار بُعد تجارت همانند وبسایتهای تجارتالکترونیک بیشترین تمرکز را در ادبیات تجارتاجتماعی به خود اختصاص دادهاست و این درحالی است که ظرفیتها و ویژگیهای منحصربهفرد تجارتاجتماعی مانند بکارگیری دانش موجود در شبکههایاجتماعی برای کارآفرینان سایبری در دسترس است که باید در بهرهبرداری از فرصتهای این حوزه بکاربست.
تجارتاجتماعی,مرور نظاممند ادبیات,کارآفرین سایبری,دانش خارجی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96939.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96939_7ce8f4499500a9e48e90098189dfec62.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
ارائه الگوی موقعیت برند و تأثیر آن بر برتری قیمتی در صنعت لوازمخانگی با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند
117
138
FA
عفت السادات
محبوبی رنانی
دانشگاه اصفهان
e.mahboobirenani@pds.ui.ac.ir
سید فتح اله
امیری عقدایی
دانشگاه اصفهان
s.aghdaie@ase.ui.ac.ir
مجید
محمد شفیعی
0000-0002-2222-6006
دانشگاه اصفهان
m.shafiee@ase.ui.ac.ir
آذرنوش
انصاری
دانشگاه اصفهان
a.ansari@ase.ui.ac.ir
10.52547/jbmp.2020.103516
موقعیت برند ازجمله موضوعات مهمی است که طی سال های اخیر مورد تأکید قرارگرفته است. امروزه افزایش رقابت پذیری بین تولید کنندگان، آنها را به ایجاد برند قوی ترغیب کرده است. تمرکز بر موقعیت رقابتی برند در بازار و ایجاد مدلی از آن در ذهن مصرف کننده و تأثیر آن بر برتری قیمتی امری مهم است. پژوهش حاضر بینشی برای مدیران به وجود می آورد که با خلق موقعیتی منحصر به فرد بتوانند نسبت به رقبا برتری قیمتی ایجاد کنند. هدف پژوهش بررسی تأثیر موقعیت برند بر برتری قیمتی، از طریق نقش میانجی ارزش ویژه برند، در میان تولید کنندگان لوازم خانگی است. نمونه مورد مطالعه 166 نفر از مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی در اصفهان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. برای بررسی فرضیه ها و تأیید الگوی مفهومی پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای 22SPSS و 23Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که موقعیت برند بر برتری قیمتی، تأثیر مثبت و معنادار دارد. این درحالیاست که ارزش ویژه برند در رابطه ذکر شده نقش میانجی ایفا می کند.
موقعیت برند,برتری قیمتی,ارزش ویژه برند,صنعت لوازم خانگی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_103516.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_103516_98528847ae312d2600cce5a5a44edd52.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
17
36
2019
02
20
طراحی مدل هویت برند در صنعت بانکداری ایران
FA
زهرا
برزگرترمی
دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن
zedbarzegar@yahoo.com
سید مهدی
جلالی
7934-9194-0001-0000
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه (نویسنده مسئول)
drjalali1356@gmail.com
فریز
طاهری کیا
استادیار، دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه
ftaherikia@gmail.com
امروزه در محیط های کسب و کار که به طور روز افزون در حال پویایی، پیچیدگی و پیش بینی ناپذیری هستند همواره فرصت ها و تهدیدهایی برای سازمان ها از جمله بانکها و موسسات مالی وجود دارد، در چنین وضعیتی، سازمان هایی موفق خواهند بود که خود را از رقبا متمایز کنند و جایگاهی مطلوب و منحصر به فرد را در ذهن مشتریان خود ایجاد نمایند که برند به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان نقش بسیار مهمی در این میان دارد. در بسیاری از مدلهای رایج برای برندسازی، یکی از نقاط اصلی شروع فرایند، تعریف و ایجاد هویت برند است. هویت برند، وسیلۀ اصلی شناخت توسط مشتری و بیانگر نقاط تفاوت و تمایز است. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل هویت برند در صنعت بانکداری کشور است. به این منظور از نظریه داده بنیاد به عنوان یک از روش های کیفی جهت طراحی مدل استفاده می گردد. با استفاده از این روش به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر هویت برند و تاثیرپذیر از هویت برند پرداخته می شود. روش نمونه گیری، نمونه گیری گلوله برفی است که داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و با حضور 18 نفر از خبرگان و اساتید بازاریابی و فعالان عرصه بانکداری که آشنا به مباحث برندسازی می باشند جمع آوری می گردد. در طراحی مدل نهایی، عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر از هویت برند در قالب شرایط علی،شرایط مداخله گر،راهبردها،زمینه و پیامدها شناسایی می گردد.
برند,برندسازی,هویت برند,نظریه داده بنیاد
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96956.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96956_d6f5ab2586d82133a3b25affb3af58f4.pdf