2024-03-29T01:19:18Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13975
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
تفاوت نگرشهای نوجوانان و بزرگسالان نسبت به رستورانهای فستفود
عباسعلی
حاجی کریمی
مریم
رحیمی
امروزه با پیشرفت علم، فناوری و صنعت، شیوه زندگی تغییر کرده و استفاده از غذاهای فوری (فستفود)، به دلایل مختلف رواج پیدا کرده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف درک الگوی مصرفی نوجوانان و بزرگسالان و بررسی تفاوتهای نگرشی بین این دو گروه مصرفکننده در شهر تهران انجام شد. نوع مطالعه توصیفی است که به روش خوشهای بر روی 384 نفر در سطح شهر تهران صورت گرفت. دادهها بااستفاده از پرسشنامه جمعآوری و بااستفاده از نرمافزار SPSS و روشهای «آزمون لون»، «آزمون تی» و «ضریب همبستگی پیرسون»، تجزیهوتحلیل شدند. در این پژوهش 5/49 درصد نوجوان و 5/50 درصد بزرگسال بودند. یافتهها نشان داد که بین نوجوانان و بزرگسالان از لحاظ ارزیابی ویژگیهای درونی و بیرونی فستفود به جزء تصویر عمومی برند، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ ولی از لحاظ نگرش کلی تفاوت معناداری بین این دو گروه سنی وجود دارد؛ همچنین وجود رابطه مثبت بین رضایتمندی مشتری و ویژگیهای درونی و بیرونی فست فود و تبلیغات توصیهای اثبات شد
شناخت اجتماعی؛ مزیت رقابتی
2015
11
22
13
27
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96089_46e0400d1217905f6855111e990acfd7.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
پیشایندهای گرایشهای سبز و نقش آن در ایجاد پیامدهای مشتری
سید حمید
خداداد حسینی
مجتبی
کریمیان*
شهرام
جمالی
علی
هاشمزهی****
چکیده امروزه شرکتهای صنایع مختلف در طراحی راهبردهای خود، متغیرهای سبز را لحاظ میکنند و برای موفقیت در کسبوکارها گرایشهای سبز روی میآورند؛ بنابراین با توجه به اهمیت ادراکات مشتری از سبزگرایی شرکت و همچنین پیامدهای مشتری، پژوهش حاضر الگویی را در سه بعد توسعه داده و بر این اساس روابطی درخصوص ادراکات مشتری، آگاهی وی، عملکرد شرکت و ارزش سبز ادراکشده که بر پیامدهای مشتری تأثیر میگذارد، بسط یافته است. نمونهای 450 نفری از مشتریان دو شرکت بزرگ خودروسازی در تهران بااستفاده از نمونهگیری ساده و در دسترس انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامهای محققساخته جمعآوری شد. روش معادلات ساختاری برای بررسی روابط میان متغیرها استفاده و درنهایت الگوی پیشنهادی ارائه شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثربخشی ادراکشده بر اعتبار شرکت اثر مثبت و معنادار دارد و عملکرد شرکت منجر به پیامدهای مشتری میشود؛ از طرف دیگر یافتههای پژوهش حاکی از اثر مثبت و معنادار آگاهی محیطی مشتری بر دغدغه محیطی مشتری است.
ادراک مشتری
ارزش سبز ادراکشده
پیامدهای مشتری
2015
11
22
28
48
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96181_d2313f944171dc438e628922a97ad2b8.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
تأثیر تبلیغات توصیهای بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری
محمد رضا
حمیدیزاده
منیژه
قره چه
اکرم
هادیزاده مقدم
سیروس
سلیمیپور****
رفتار گردشگران تحتتأثیر استنباط آنها از تصویر ذهنی مقصد گردشگری قرار دارد. منابع اطلاعاتی از عوامل شکلدهنده تصویر ذهنی از مقصد است؛ بنابراین تبلیغات توصیهای یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند و یک منبع اطلاعاتی مهم و تأثیرگذار بر نگرشها و رفتار گردشگران به شمار میرود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات توصیهای گردشگران بر تصویر ذهنی آنها از مقصد و درنتیجه قصد سفر است. جامعه آماری پژوهش، کلیه گردشگران خارجی است که در زمستان 1393 از اصفهان دیدن کردهاند. نمونهگیری در دسترس از 450 گردشگر به عمل آمد. برای آزمون فرضیهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار LISERL انجام شد. یافتهها نشان میدهد که تبلیغات توصیهای بر تصویر ذهنی گردشگران از یک مقصد (با ابعاد شناختی، عاطفی، روانشناختی، منحصربهفرد و کلی) و درنتیجه تصمیم گردشگران برای سفر به ایران مؤثر بوده است. درنهایت با توجه به فرضیههای تائیدشده پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی برای مدیران و پژوهشگران ارائه شد
گردشگر
تبلیغات توصیهای
رفتار مصرفکننده
تصمیم سفر
2015
11
22
49
67
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96193_1c45c432e6f5b0e24c401438fda811a8.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
عوامل مؤثر بر قصد برندگریزی از طریق نگرش مشتری به برندگریزی با تأکید بر برندهای چینی
ابوالقاسم
ابراهیمی
سید مسلم
علوی
مهدی
نجفی سیاهرودی
چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر قصد برندگریزی مشتری با میانجیگری نگرش مشتریان به برندگریزی است؛ به این منظور، 268 نفر از شهروندان شهر رشت انتخاب شدند؛ در ادامه از طریق پرسشنامهای پزوهشگرساخته که روایی آن به دو روش تحلیل عاملی تأییدی و محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (87 درصد) تآیید شده بود، آراء مشتریان جمعآوری شد. یافتهها حاکی از آن بود که نقش میانجیگر نگرش به برندگریزی میان عوامل کنشگری منفی اجتماعی و ریسک ادراکی از مصرف برند با قصد برندگریزی مشتری تائید شد. نتایج نشان میدهد، وجود مشتریان ناراضی که در قالب یک جامعه ضدبرند به کنشگری منفی بپردازند و از طرفی برداشت مشتری از ریسکهایی که در قبال مصرف برند باید تجربه کند، ازجمله مهمترین عوامل مؤثر بر برندگریزی مشتریان نسبت به برندهای چینی است.
2015
11
22
69
85
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96201_a12e06c37e263ad4423f86673e9e700b.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
نقش تعهد عاطفی و تعهد مستمر در اثرگذاری ادراک مشتری بر قصد خرید مجدد
مجید
مومن
منیژه
قره چه
رضا
قنبرزاده ****
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری و قصد خرید مجدد است. بر اساس پژوهشهای پیشین و مطالعه مبانی نظری، ارزش درکشده، ارزش ویژه درکشده، کیفیت درکشده، رضایت از برند، اعتماد به برند، تعهد مستمر و تعهد عاطفی عوامل اثرگذار بر قصد خرید مجدد شناخته شدند. باتوجه به نامحدودبودن جامعه آماری این پژوهش که مراجعهکنندگان به بازار موبایل تهران را شامل میشود، حداقل حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر تعیین شد. دادهها با پرسشنامه 49 سؤالی از 389 نفر جمعآوری و بااستفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد و درنهایت نتایج «آزمون معادلات ساختاری» تمام فرضیههای پژوهش را تأیید کرد؛ به این صورت که بهترین مسیر برای رسیدن به وفاداری و قصد خرید مجدد از کیفیت درکشده آغاز میشود، در ادامه رضایت از برند، به دنبال آن اعتماد به برند، سپس تعهد عاطفی و در انتها وفاداری و قصد خرید مجدد قرار دارد.
ارزش درکشده
ارزش ویژه درکشده
کیفیت درکشده
تعهد عاطفی
تعهد مستمر
قصد خرید مجدد
2015
11
22
87
101
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96207_3f6569ad33ffa2caafad8ae07bb0cccc.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
بررسی عامل میانجی اشتیاق برند در تأثیر شخصیت برند بر وفاداری برند
علی
صنایعی
سید مهدی
میرمهدی*
رضا
صالح زاده*** چکیده
امروزه برندها جزو باارزشترین دارایی شرکتها به شمار میآیند؛ بنابراین داشتن مشتریانی وفادار به برند، هدف اصلی بسیاری از شرکتها است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر شخصیت و اشتیاق برند بر وفاداری نسبت به آن و همچنین تعیین نقش میانجیگری اشتیاق برند در ارتباط بین شخصیت و وفاداری برند در صنعت تلفن همراه است. تحلیل فرضیهها بااستفاده از «معادلات ساختاری» انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان تلفن همراه «نوکیا» در اصفهان بوده و برای نمونهگیری از «روش خوشهای» استفاده شد. تعداد 452 پرسشنامه صحیح برای تحلیل دادهها بهکار رفت. نتایج تحلیل فرضیهها نشان داد که شخصیت برند بر اشتیاق به برند و اشتیاق برند بر وفاداری به برند تأثیرگذار است، تأثیر مستقیم شخصیت برند بر وفاداری برند رد شد. آزمون فرضیه آخر نیز اثر غیرمستقیم شخصیت برند بر وفاداری برند از طریق اشتیاق برند را تأیید کرد.
شخصیت برند
اشتیاق برند
وفاداری برند
2015
11
22
103
116
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96076_b60b92f2e8c5782e096a550cf035c5c7.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
الگوی نظاممند افزایش سودآوری ازطریق مدیریت ارتباط با مشتری
علیرضا
مؤتمنی
عباسعلی
رستگار
امین
همتی
چکیده اگر در گذشته، عرضه از قدرت بیشتری در مناسبات اقتصادی و تعامل بین سازمانها و مشتریان برخوردار بود، امروزه تقاضا دارای قدرت چانهزنی و توان انتخاب بیشتری است؛ بنابراین مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میتواند به سازمانها برای کسب مشتریان جدید، حفظ آنها و افزایش خرید مجدد آنها و توسعه روابط بلندمدت بهمنظور بالابردن ارزش موردانتظار مشتری، کمک کند. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش مدیریت ارتباط با مشتری در «بانک ملت» و ارائه الگویی نظاممند برای دستیابی به سودآوری از این طریق است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان «بانک ملت» در سطح استان تهران هستند که ازطریق روش نمونهگیری طبقهای ـ تصادفی انتخاب شدند. دادهها بااستفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن بااستفاده از «تحلیل عاملی تأییدی» و «آزمون آلفای کرونباخ» تأیید شد، جمعآوری شد. نتایج نشان میدهد که تناسب فرآیندها و حمایت از مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر مثبت و معناداری بر روی سودآوری دارد؛ درحالیکه کیفیت اطلاعات مشتریان تأثیر معناداری بر سودآوری ندارد؛ همچنین نتایج نشاندهنده تأیید تأثیر کارایی بر رضایت مشتریان و نیز رضایت مشتریان بر سودآوری بانک است.
مدیریت ارتباط با مشتری
کارایی
سودآوری
رضایت مشتری
2015
11
22
117
137
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
رابطه بین طنز در تبلیغات و قصد خرید
رقیه
هشیوار
رضا
اسماعیلپور
رقیه
قاسم خانی
محمود
مرادی
اثربخشی تبلیغات، اغلب بر روی احساسات درونی مشتریان از اطلاعاتی که دریافت میکنند، تأکید دارد. طنز نیز میتواند با پاسخهای ادراکی از افراد، تعریف شود. در این مطالعه الگوی ساختاری ارتباط بین ابعاد ادراک از طنز در تبلیغات بر گرایش به تبلیغ، گرایش به نام تجاری و قصد خرید بررسی شد. پژوهش در دو مرحله صورت گرفت. فاز اول انتخاب 16 آگهی تبلیغاتی 4 برند بینالمللی بود که برای 10 نفر از خبرگان هنری نمایش داده شد؛ سپس ازطریق پرسشنامه میزان طنز این تبلیغات بررسی شد. در نهایت 4 تبلیغ از 16 تبلیغ بهعنوان تبلیغاتی که بیشترین جاذبههای طنز را دارند انتخاب شد. در فاز دوم برای انجام پژوهش در یک محیط واقعی، این 4 تبلیغ بر روی یک فیلم انیمیش ادغام شد و برای 300 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت «دانشگاه گیلان» نمایش داده شد. نتایج تحلیل دادهها بااستفاده از «روش تحلیل مسیر» (الگویابی معادلات ساختاری) لیزرل نشان داد که رابطههای بین ادراک از طنز با گرایش به تبلیغ، گرایش به تبلیغ با گرایش به نام تجاری و گرایش به نام تجاری با قصد خرید معنادار هستند؛ اما رابطههای بین ادراک از طنز با گرایش به نام تجاری، ادراک از طنز با قصد خرید وگرایش به تبلیغ با قصد خرید، معنادار نیستند.
تبلیغات
طنز
ادراک از طنز
گرایش به تبلیغ
گرایش به نام تجاری
قصد خرید
2015
11
22
138
156
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96095_5449539468e7ded4be010c9251f14fae.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1394
14
24
تأثیر ارزش ویژه برند بر قصد خرید مجدد با میانجیگری ارزش ادراک شده
رحمتا...
قلی پور
هاشم
اقازاده
الهه
بخشیزاده*
چکیده برند به عنوان ارزشمندترین دارایی ناملموس هر سازمانی، بهدلیل مزیتهای فوقالعادهای که ایجاد میکند، نقش مهمی در موفقیت سازمان و برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان دارد؛ بنابراین ایجاد و حفظ موقعیت مناسب آن در ذهن مشتریان برای تأثیر در تصمیمگیری و قصد خرید آنها از اهداف مهم هر سازمان به شمار میرود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارزش ویژه برند و ابعاد آن براساس «الگوی آکر» (آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت ادراکشده و وفاداری برند) بر ارزش ادراک شده و قصد خرید مجدد و نقش میانجی ارزش ادراکشده در میان 267 نفر از بیمهگذاران عمر شرکت «بیمه سامان» در شهر تهران پرداخته است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه با ضریب پایایی 95/0 جمعآوری شدند. تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون همبستگی بااستفاده از نرمافزار SPSS 16 انجام گرفته و برای آزمون الگوهای اندازهگیری (تحلیل عاملی تأییدی) و ساختاری نرمافزار LISREL 8/50 بهکار رفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارزش ویژه برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد و همچنین ارزش ادراکشده بر قصد خرید مجدد بیمهگذاران عمر، اثر مثبت و معنادار دارد. آگاهی برند و تداعی برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد، اثر معنادار ندارد، کیفیت ادراکشده بهطور غیرمستقیم از طریق ارزش ادراکشده اثر مثبتی و معنادار بر قصد خرید مجدد دارد و درنهایت وفاداری برند، تنها بعدی است که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم ازطریق ارزش ادراکشده بر قصد خرید مجدد بیمهگذاران عمر اثر مثبت و معنادار دارد
ارزش ویژه برند
ابعاد ارزش ویژه برند
قصد خرید مجدد
ارزش ادراکشده
بیمه عمر
2015
11
22
157
175
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96105_bd54ad9f070f689c9e65af68a96443fc.pdf