2024-03-29T03:55:22Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14114
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
مقایسه رویکردهای ارتباطی و مشاهده ای در سنجش اثربخشی تبلیغات
سپیده
نصیری
مسعود
کیماسی
نگار
سماک نژاد
طهمورث
حسنقلیپور
با توجه به اهمیت و بودجه کلان تبلیغات در دنیا، سنجش اثربخشی آن از اساسی ترین موضوعات بازاریابی بوده که میتواند از راههای متفاوتی مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین منبع انسانی پیام در تبلیغات به عنوان رایج ترین ابزار ارتباطی کارا، بخش مهمی از هزینه های تبلیغات را به خود تخصیص داده و استفاده از آن همچنان در حال توسعه است. ما در این پژوهش بر آنیم تا با استفاده از رویکردهای ارتباطی و مشاهده ای، ابزارهای پرسشنامه و ردیاب چشمی،به منظور بهره مندی از مزایای هر دو رویکرد، بصورت آزمایشی، تاثیر استفاده از چهره انسانی را بر اثربخشی تبلیغات بسنجیم. پژوهش در بازه زمانی شش ماهه در مکان آزمایشگاه ردیاب چشمی پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتیانجام گردید. نتایج نشان می دهد استفاده یا عدم استفاده از چهره انسانی، بر توجه بصری مخاطبان به ویژگی های تصویری و متنی تبلیغ تاثیرگذار است، به نحوی که چهره انسانی منجر به جلب توجه بیشتر مخاطب به تبلیغ و خصوصا بخش تصویری تبلیغ میگردد. در نهایت تاثیر گذاری استفاده یا عدم استفاده از چهره بر اثربخشی تبلیغات در تعداد محدود آزمودنی با استفاده از ابزار مشاهدهای ردیابچشمی قابل بررسی بوده و ابزار ارتباطی پرسشنامه تفاوت معناداری را گزارش نمینماید.
2018
05
22
31
50
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96832_5a516824aa064b7e56e1d407d8c9fdd0.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
شناسایی و تبیین رویکردهای خلق استراتژی (مطالعه نظری و تجربی در شرکت های منتخب ایرانی)
سید محمود
حسینی
بهمن
حاجی پور
منیژه
قره چه
هوشنگ
نظامی وند چگینی
شناساییرویکرد کارآمد خلق استراتژی از زمانی که موضوع برنامهریزی استراتژیک مطرح شده است از مسایل مهم مدیریت بشمار می رود. این مقاله نتیجه یک مطالعه گسترده در خصوص شناسایی و تبیین رویکردهای خلق استراتژی در سازمانهای ایرانی است. ابتدا با بکارگیری روش آماری تاکسونومی تلاش شده است تا در بین گروه های بورسی ، 4 شرکت موفق که در بیشتر سالهای 1382 تا 1392 رتبه های نخست گروه خود را بدست آورده اند شناسایی شود. سپس از میان شرکت های بخش خصوصی یا کارآفرین محور، دو شرکت موفق انتخاب شد.برای دستیابی به نتایج قابل اتکا تلاش گردید تا یک سازمان که دارای تجربه برنامهریزی استراتژیک به صورت رسمی است، انتخاب شود. روند تحولات بررسی و مهمترین استراتژی های آنها شناسایی شد. در نهایت با استفاده از مطالعهای پرسشنامهای رویکردهای خلق استراتژی هر یک از شرکت ها تعیین گردید. در این مطالعه چهار رویکرد کارآفرینانه، تیم استراتژیک، برنامهریزی استراتژیک و تلفیقی، شناسایی و تشریح شده است.
2018
05
22
13
30
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96823_90625280471ab53cdd55f034c7f4b8dd.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
تاثیر شبکههای کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی پایدار
سید حمید
خداداد حسینی
اسماعیل
شاه طهماسبی
هدف تحقیق حاضر تحلیل تاثیر شبکههای کسب و کار بر مزیت رقابتی پایداربا توجه به متغیرهای میانجی و تعدیلگر در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری کشور میباشد. برای این منظور از روش تحقیق توصیفی همبستگی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. با توجه به استفاده از سازههای سازنده و انعکاسی در پرسشنامه تحقیق، برای بررسی پایایی و روایی در سطح معرف و سازه روشهای مختلفی استفاده شده است. تعداد نمونه آماری بر اساس روش جامعه نامحدود کوکران 364 مورد مشخص و با روش نمونه گیری چند سطحی پرسشنامه ها توزیع گردید. نتایج نشان تاثیر گذاری بالای نواوری سازمانی و شبکههای کسب و کار بر مزیت رقابتی پایدار دارد. همچنین بررسی ارقام میانگین نشان از ضعف در شبکههای کسب و کار نسبت به دیگر متغیرهای تحقیق دارد. پیشنهاد اصلی تحقیق توجه و توسعه شبکههای مدیریتی و سازمانی این شرکتها و همچنین برنامهریزی در شاخصهای شکل دهندهی بازارگرایی و نواوری سازمانی میباشد.
مزیت رقابتی پایدار
شبکههای کسب و کار
پویایی محیطی
2018
05
22
51
66
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96840_37afc3a5461dc028d917577e6647961d.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
ارائه الگوی مفهومی تصویر قیمتی فروشگاهی در ایران
محسن
نظری
حسین
دستار
برداشت ذهنی خریداران در ارتباط با قیمت کلی فروشگاه تحت عنوان تصویر قیمتی فروشگاهی شناخته می شود. تصویر قیمتی یکی از مهمترین عوامل موثر بر قضاوت خریداران در ارتباط با فروشگاه می باشد و برتمایل به خرید و معرفی فروشگاه موثر می باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مدل مفهومی تصویر قیمتی فروشگاهی در ایران می باشد. بدین منظور ضمن استفاده از نتایج تحلیل فراترکیب پژوهش قبلی نویسندگان، به منظور شناسایی عوامل موقعیتی و بومی از تحلیل تم استفاده شد. خروجی تحلیل تم شامل 21 کد و 9 تم جدید بود. پس از شناسایی عوامل اثرگذار موقعیتی و بومی و تلفیق این نتایج با نتایج تحلیل فراترکیب، در نهایت مدل اولیه پژوهش در سطح مقوله ها و با گسترش در سطح تم ها ترسیم شد. به منظور تائید مدل پژوهش و اطمینان از برازش و پایداری مدل، تحلیل عاملی تائیدی مرحله دوم با استفاده از نرم افزار آموس انجام شد. بدین منظور پرسشنامه ای محقق ساخته با 41 گویه مطابق با تعداد تم های نهایی تدوین و اطلاعات مربوط به 300 نفر از خریداران فروشگاههای خرده فروشی بزرگ و زنجیره ای شهر شیراز جمع آوری و تحلیل شد. نتایج حاصل از اجرای تحلیل عاملی مرتبه دوم مدل نهایی پژوهش را مورد تائید قرار داد.
تصویر قیمتی فروشگاهی
تحلیل تم
قیمت گذاری
ایران
2018
05
22
67
82
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96846_ec95ca1a0f6f24da4e642847176c95cc.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
تأثیر قیمتگذاری مرجع بیرونی بر فرآیند تصمیمگیری خریدار در مراکز تجاری
کامبیز
حیدرزاده
سعید
جلالیان
محسن
خون سیاوش
هدف پژوهش بررسی اثر قیمت مرجع بیرونی بر تمایل به خرید، ارزش درک شده از معامله، شک و تردید نسبت به معامله و نگرش نسبت به معامله در شرایطی که طبقه محصول، عامل جنسیت، محدودیت زمانی خرید تاثیر تعدیل کنندگی ایجاد می کنند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، آزمایشی از نوع طرح های عاملی 2*2*2 است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان یکی دانشگاههای ایران است، و برای جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه بسته و به صورت حضوری صورت گرفت. روش تحلیل داده از طریق تحلیل واریانس دو سویه با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 18 انجام شده است. نتایج نشان داد، قیمتهای مرجع غیرقابل باور در زمانی که محدودیت زمانی وجود داشته باشد، صرف نظر از نوع محصول و جنسیت پاسخگو، بر ابعاد تصمیمگیری تاثیر بیشتری میگذارد. استفاده از استراتژیهای قیمتگذاری رفتاری متناسب با ویژگیهای افراد و همچنین متناسب با نوع محصول از لحاظ کارکردگرا و لذتگرا برحسب محدودیت زمانی ایجاد شده در فرآیند تصمیمگیری میتواند متغیر باشد. این مطالعه برای اولین بار در کشور ایران باتوجه به تورم بالای 10% انجام شده است.
قیمت مرجع بیرونی تبلیغاتی
اقتصاد رفتاری
محدودیت زمانی خرید
طبقه محصول
طرح های عاملی
2018
05
22
83
100
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96857_b4d7cf53c6262d6d01cc8d0a280b8240.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
طراحی الگوی صادراتی شرکت های کوچک و متوسط بر مبنای رویکرد رفتاری مدیران در ایران
هاجر
معیری فرد
سید مهدی
جلالی
صمد
کریم زاده
هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی صادرات شرکت های کوچک و متوسط بر مبنای رویکرد رفتاری مدیران در ایران می باشد. برای آزمون الگوی مفهومی نیز از دو رویکرد روششناختی کیفی و کمّی بهره گرفته شد. به طوری که در رویکرد کیفی از روش دلفی توسط گروه خبره با ترکیبی از کارشناسان مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و دانشگاهی و در رویکرد کمّی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق عبارت است از تمامی صادرکنندگان منتخب استانی کشور که در سال 1395 از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در قالب 3 گروه کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات و محصولات با فناوری بالا برگزیده شده اند. تعداد 200 نفر به عنوان نمونه تحقیق از روش نمونه گیری طبقهای از مدیران صادرات شرکتهای فوقالذکر انتخاب شدند و مورد پرسش قرار گرفتند. روابط بین متغیرها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که رویکرد مدیریت بینالملل باعث تقویت رفتارهای کارآفرینی مدیران (کنشگرایی و ریسکپذیری) میگردد. در نتیجه شرکتهای کوچک و متوسط با وجود بهرهمندی از مدیرانی با ویژگیهای کارآفرینی قادر به افزایش صادرات میگردند.
رفتار مدیریت بین المللی
رفتار کارآفرینی
شرکت های کوچک و متوسط
عملکرد صادرات شرکت
2018
05
22
101
120
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96805_08eefb6f46b68a86745d99eca67e7dc4.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1397
17
33
بررسی موانع و محدودیت های پیش روی خوشه صنعتی: یک مطالعه کیفی ⁎
فهیمه سادات
سعادت یار
زهرا
وظیفه
نورمحمد
یعقوبی
سیدعلیقلی
روشن
مطابق با ادبیات موضوع، فرایند توسعه و بهبود خوشه های صنعتی وابسته به مطالعات شناختی کامل پیش از پیاده سازی خوشه است که منجر به شناسایی و رفع مشکلات و تسهیل محدودیت هایی که مانع از تحقق بهره وری در خوشه می گردد، می شود. این مطالعه، یک تحقیق میدانی را با استفاده از رویکرد پدیدارنگاری برای شناسایی موانع و محدودیت های خوشه صنعت فرش استان سیستان و بلوچستان انجام می دهد. خوشه تحت مطالعه شامل تعداد بسیاری شرکت های خصوصی و دولتی درگیر در این حوزه می باشد که تحت عنوان ذینفعان شناخته می شوند و بیش از 6000 نیروی کار و بافنده را دربر میگیرد. تجزیه و تحلیل پدیدارنگاری به دو سطح طبقه توصیفی منتج شد که نشان می دهد که از نظر ذینفعان، مشکلات ساختاری و رفتاری اجتماعی در سطح خوشه، فعالیت های خوشه را برای تحقق دستاوردهای مناسب دچار مشکل ساخته است. ضمن اینکه محدودیت هایی زمینه ای در سطح استان نیز در پیاده سازی موفق خوشه، زمینه دشواری هایی را به طور کلی بر صنعت مربوطه در استان و همچنین خوشه باعث گردیده است.
موانع و محدودیت ها
خوشه صنعتی
صنعت فرش
پدیدار نگاری
2018
05
22
121
150
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96814_66a8f3ac202ae24724f8751c48f296d2.pdf