2024-03-28T18:35:31Z
https://jbmp.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14263
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی
محمدجواد
نیکبخت
اصغر
مشبکی
اسدالله
کردنائیج
سید حمید
خداداد حسینی
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی است تا مدیران سازمان با شناسایی نیازها و اهداف استراتژیک سازمان خود بتوانند بهترین نوع اتحاد استراتژیک را انتخاب کنند. کلیه عوامل مؤثر بر انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی در صنایع تولیدی ایران با استفاده از بررسی دانش موجود در قالب الگوی اولیه شناسایی و سپس بر اساس مصاحبه با خبرگان صنعت و دانشگاهی، الگوی ثانویه طراحی شد. جامعه پژوهش در مرحله کیفی شامل استادان دانشگاههای سراسری تهران و مدیران عالی صنایع تولیدی با تجربۀ تشکیل اتحادهای استراتژیک بینالمللی و در مرحله کمّی شامل شرکتهای تولیدی با تجربۀ تشکیل اتحادهای استراتژیک بینالمللی بوده است. در ادامه با روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس، 190 پرسشنامه در میان شرکتهای تولیدی توزیع و عوامل مؤثر بر تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک بینالمللی بررسی شد. درنهایت با استفاده از آزمون واریانس یکطرفه و دانکن، میزان تأثیر و رتبه هر یک از عوامل بر انواع اتحاد استراتژیک بینالمللی بررسی شد و برای تبیین الگو، روش مدلسازی تحلیل عاملی تأییدی بهکار رفت. بر اساس یافتهها، صنایع تولیدی ایران به اقتضای شرایط مالی، بازار، زنجیره تأمین، فناوری و نوآوری رفتار متفاوتی در تشکیل اتحادهای استراتژیک بینالمللی از خود بروز میدهند.
استراتژی
اتحاد استراتژیک
اتحاد استراتژیک بینالمللی
صنایع تولیدی ایران
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97015_e702a12d2db36c8793778de6af80d5b2.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
طراحی مدل جامع برندسازی رابطه مند در صنعت بانکداری در ایران
حسن
عباس زاده
دکتر اکبر
عالم تبریز
دکتر منصور
ایران دوست
عادل
صلواتی
در عصر رقابتی کنونی بازاریابان به این نتیجه رسیده اند که به منظور بقاء باید به دنبال کسب مزیت رقابتی باشند. دراین راستا برندسازی به عنوان یکی از ابزارهای افزایش آگاهی مشتریان و ارتقای سهم بازار به شمار می رود. موسسات مالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برندسازی به عنوان شکل جدیدی از ارتباطات میان مشتریان و بانک ها به منظور الزام رقابتی و پارادایم غالب در بازاریابی صنعت بانکداری مطرح است. علیرغم پویایی این مفهوم و نیز گستردگی پژوهش های انجام شده، هنوز به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، تدوین مدل جامع برندسازی رابطه مند در شبکه بانکی کشور می باشد. به منظور انجام پژوهش از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. نتایج حاصل از مصاحبه کیفی منجر به استخراج 560 مفهوم، 33 تم فرعی و 11 مضمون گسترده بوده و جهت سطح بندی عوامل از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد مدل جامع برند سازی رابطه مند در سیستم بانکی دارای پنج سطح می باشد که از مقوله های هویت برند به عنوان تاثیرگذارترین در سطح پنجم و کیفیت خدمات، تمایل برند، ارزش ادراک شده، اعتماد، رضایت، شهرت، شخصیت، تعهد، دلبستگی در سطوح میانی و وفاداری برند به عنوان تاثیر پذیرترین عامل در سطح اول تشکیل شده است.
برندسازی رابطه مند
سیستم بانکی
روش تحلیل تم
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97022_1c6a40f0129dcfa41852c0a1e3d52f00.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
خلق ارزش مشترک فراتر از مسئولیت اجتماعی شرکت (مطالعه تجارب بنگاههای ایرانی)
هاشم
آقازاده
شاهین
قرصی عنبران
نیما
سپهرصادقیان
هدف این پژوهش، تفکیک فعالیتهای خلق ارزش مشترک از مسئولیت اجتماعی شرکتها در بنگاههای ایرانی است. از طریق بررسی تجارب فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی، با تمرکز به اقداماتی که دارای ویژگیهای خلق ارزش مشترک هستند، اقدام به بررسی نوع فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی گردید. به علت عدم وجود مدل مشابه، از نظریه داده بنیاد استفاده گردید تا با استفاده از تجارب عملی، به کشف مسیر پیموده شده در انجام اقدامات اجتماعی شرکتهای ایرانی بپردازیم. تعداد 37 مصاحبه با مدیران و خبرگان مرتبط انجام گردید. مدل بهدستآمده در این پژوهش، فعالیتهای اجتماعی بنگاههای ایرانی را به شش دسته تقسیم میکند، که نشاندهنده اقدامات خلق ارزش مشترک بنگاههای ایرانی در یک طیف هستند. دو دسته اول، قابلیت خلق ارزش مشترک ندارند. چهار دسته دیگر، میتوانند ارزش مشترک را با شدت و قابلیت اثرگذاری متفاوتی خلق نمایند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که شرکتهای ایرانی از چهار مسیر (بهبود وجهه عمومی از طریق اقدامات اجتماعی، کاهش ریسکها و هزینهها از طریق اقدامات محافظت از محیطزیست، افزایش درآمد از طریق خلق فرصتهای کسبوکاری ناشی از حل مشکلات اجتماعی، و از طریق افزایش درآمد از طریق بهبود منافع انتقالیافته به یک گروه از ذینفعان) به انجام اقدامات خلق ارزش مشترک میپردازند.
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97027_9ac12fc4e8c2a81fea86d8ae4d8bad25.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
تحلیل آمادگی صادراتی شرکت های کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان کرمانشاه)
محمدرضا
کریمی علویجه
پریسا
تاک
هدف این پژوهش تحلیل وضعیت آمادگی صادراتی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه در صنایع مختلف و شناسایی نقاط ضعف این شرکتها است. رویکرد اصلی مورد استفاده ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد IPA)) و شیوهی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است. با مطالعهی ادبیات و پیشینهی پژوهش، شاخصهای اولیهی ارزیابی آمادگی صادراتی استخراج و پس از تایید خبرگان، پرسشنامهی نهایی با 9 مولفه و شاخصهای آن تهیه شده است. 132 شرکت تولیدی فعال در میان 7 صنعت، به روش طبقهبندی نسبی، انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. برای تحلیل یافتهها نیز از آزمونهای تحلیل عامل تاییدی، مقایسه میانگین T یک گروهی، مقایسهی میانگین T زوجی و ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به طور کلی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه از نظر مولفههای: شایستگیهای مدیریتی، منابع انسانی، ویژگیهای شرکتی، دانش و تخصص فنی، ویژگیهای مالی، آمیختههای بازاریابی، بازار و نقش دولت در شرایطی نامناسب قرار گرفتهاند و تنها از نظر مولفهی قابلیتهای تولیدی، دارای آمادگی صادراتی هستند. در میان صنایع مختلف نیز از نظر هر نه مولفهی آمادگی صادراتی، دو صنعت نساجی و کانی در شرایط مناسب و صنعت سلولز در شرایطی نامناسب قرار گرفتهاند.
آمادگی صادراتی
بینالمللی شدن
شرکتهای کوچک و متوسط
ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97030_7795472c044dbef12df060764bd53fe6.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
ارائه مدل پارادایمی مفهومسازی کسبوکارهای فراگیر اجتماعی با رویکرد فراترکیب
محمدرضا
فلاح
کسبوکار فراگیر اجتماعی که نسخه بهروز شده کارآفرینی اجتماعی و کسبوکارهای اجتماعی است به دنبال ایجاد شبکه تأمین ارزش در بنگاه میباشد که برای رسیدن به این هدف از رویکرد درگیر نمودن افراد پایه هرم درآمد، آسیب دیدگان اجتماعی، معلولان و اقشار محروم جامعه نهتنها بهعنوان مصرفکننده بلکه بهعنوان تولیدکننده، توزیعکننده، بازاریاب و تأمینکننده استفاده مینماید. استراتژی پژوهش حاضر کیفی و ازنظر هدف بنیادی و از نگاه ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش از روش فراترکیب برای جمعآوری اطلاعات و از تحلیل داده بنیاد گلیزری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفادهشده است و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش بین سالهای 2010 تا 2019 موردبررسی قرارگرفته است. ماحاصل تجزیهوتحلیل یافته، شناسایی و برچسبگذاری 48 مفهوم در قالب 13 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی است. نتایج نشان میدهد با «ظرفیتسازی چندگانه» از طریق «رشد فراگیر» و «نوآوری پایدار» و بازتولید « خلق ارزش اجتماعی » با درگیر نمودن « شبکه ارزش مشترک » و «ارزشآفرینی پویا» مفهومسازی و خلق «کسبوکارهای فراگیر اجتماعی» میسر میگردد.
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97039_e6212c58ed2cd2a35248bf0092931bb7.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
تأملی بر پیشایندها و پسایندهای ناهمسانی شناختی پس از خرید در بین مصرف کنندگان کالاهای تُند مصرف
مرتضی
ملکی مین باش رزگاه
هوشمند
باقری قره بلاغ
برخی مطالعات تجربی و بررسی رفتارهای انسانی، به نوعی ناهمسانی بین نگرش و رفتار اشاره کردهاند، علیرغم این موضوع؛ مطالعه حاضر درصدد بررسی تأملی بر پیشایندها و پسایندهای ناهمسانیشناختی پس از خرید در بین مصرفکنندگان کالاهای تُند مصرف است. تحقیق حاضر، جهت جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی استفاده نموده است. جامعۀ آماری پژوهش 432 نفر از مصرفکنندگان کالاهای تند مصرف در شهر سمنان میباشند که به روش نمونهگیری کوکران انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار Smart-Pls استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ انتظارات مصرفکننده از محصول، نگرش مصرفکنندگان نسبت به بازاریابی شرکت و اضطراب صفتی مصرفکننده بر ناهمسانیشناختی پس از خرید تأثیر مثبت و معناداری داشته و بین اعتماد به نفس مصرفکننده با ناهمسانیشناختی تأثیر مثبت و معناداری یافت نشد. همچنین این ناهمسانیشناختی؛ بر ارزش مصرف و رفتارهای منفی پس از خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد.
ناهمسانی شناختی
رفتارهای منفی پس از خرید
ارزش مصرف
کالاهای تُند مصرف
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97044_a6fc1a66580218f0ae67f6c785282141.pdf
چشم انداز مدیریت بازرگانی
چشم انداز بازرگانی
2251-6050
2251-6050
1398
18
39
تأثیر استراتژی تجاری تکنولوژیمحور بر نوآوری با نقش میانجی قابلیتهای تکنولوژیک، شبکه و منابعانسانی
سارا
خضرلو
یوسف
پاشازاده
امروزه بیش از هر زمان دیگری، ضرورت دارد تا سازمانها بتوانند با داشتن استراتژی تکنولوژیمحور خود را متمایز سازند. از سویی دیگر شرایط محیطی به حدی پیچیده و پویا گردیده که سازمانها دیگر نمیتوانند بدون نوآوری حیات بلندمدت خود را تضمین نمایند. بر این اساس، مطالعات گستردهای در خصوص ارتباط میان استراتژی تجاری و نوآوری در صنایع تولیدی مختلف انجام شده است، این درحالیست ارتباط میان این دو متغیر در سازمانهای خدماتی به ندرت مطالعه گردیده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژی تجاری تکنولوژیمحور بر نوآوری با نقش میانجی قابلیتهای تکنولوژیک، شبکه و منابعانسانی در کلینیکهای پژشکی شهر ارومیه انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامههای کامل شده توسط 214 پاسخدهنده از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos23 و آزمون سوبل استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد استراتژی تجاری تکنولوژیمحور به صورت مستقیم بر نوآوری خدمت و فرآیند تأثیر معناداری دارد. همچنین این متغیر از طریق قابلیت تکنولوژیک و قابلیت منابعانسانی بر نوآوری خدمت و فرآیند تأثیر معناداری دارد. این در حالیست که استراتژی تجاری تکنولوژیمحور از طریق قابلیت شبکه بر نوآوری خدمت تأثیر معنادار ندارد، اما تأثیر معنادار آن بر نوآوری فرآیند از طریق قابلیت شبکه مورد تأیید قرار گرفت.
استراتژی تجاری تکنولوژیمحور
نوآوری خدمت
نوآوری فرآیند
قابلیت تکنولوژیک
قابلیت شبکه
قابلیت منابعانسانی
2019
11
22
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97052_5af65429077446ad92660aed8b1303a1.pdf