دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220ارزیابی اعتماد مصرفکننده به فروشگاههای زنجیرهای (مورد مطالعه: فروشگاه شهروند)133095703FAعباسعلی حاجی کریمیدانشگاه شهید بهشتیثنا حاجی صفار کرمانیدانشگاه آزادJournal Article20150929 به علت تقلبهایی که در حوزه ایمنی مواد غذایی در سالهای اخیر روی داد نگرانی مصرفکنندگان در مورد سلامت مواد غذایی که خریداری میکنند افزایش یافت .که این عامل میتواند رفتار مصرفکنندگان در انتخاب فروشگاه زنجیرهای مواد غذایی را تحت تأثیر قرار دهد . لذا هدف این پژوهش شناسایی متغیرهای مربوط به اعتماد مصرفکننده به فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی میباشد که در سایه شناسایی این متغیرها میتوان راهبردها را در جهت موفقیت بلندمدت سازمان تدوین کرد. پرسشنامه این پژوهش براساس الگو اعتماد طراحی شده است که براساس آن محرکهای اعتماد ( توانایی ، حسن نیت ، صداقت ، تمایل به اعتماد کردن ) و برونداده های اعتماد (ریسکپذیری ، وفاداری ) و متغیر میانجی (ریسک درکشده) براساس الگو معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت . دادههای این پرسشنامه از 385 نفر از خریداران فروشگاه زنجیرهای شهروند واقع در شهر تهران جمعآوری شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که توانایی و صداقت فروشگاه زنجیرهای بطور مثبت بر روی اعتماد خاص مصرفکننده اثرگذار است و همینطور اعتماد خاص مصرفکننده متغیر پیشبین خوبی برای ریسکپذیری و به دنبال آن وفاداری مصرفکننده میباشد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95703_d017411c24b3d80c7613c7144e5c698c.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220تدوین راهبردهای برندسازی ملی در ایران314895737FAابوالفضل معصومزاده زوارهمؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیجعفر شمسیدانشگاه علامه طباطباییابوالقاسم ابراهیمیدانشگاه شیراز0000-0002-6410-8809Journal Article20150929 امروزه کشوری که خواهان حضور در بازارهای بینالمللی است، اما به لحاظ اعتبار و وجهه جهانی وضعیت مناسبی ندارد، یا سریعاً از بازار و صحنههای حضور حذف میشود و یا به حاشیه رانده میشود. کشورهای مختلف سعی دارند با برنامهریزی و اتخاذ راهبردهای کارا دست به اقداماتی بزنند تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن سیمای جهانی خود را بهبود بخشند؛ زیرا این سیمای کشورهاست که تا حدودی اطلاعات زیادی راجع به قوانین مالیاتی و تجاری، خصوصیات نیروی کار، امنیت، ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بسیاری موارد دیگر را متجلی میسازد و از این تأثیرگذاری روی اذهان مردم دنیا، قدرت و نیروی پنهان در عبارت "Made in" را افزایش میدهد. این مطالعه، بر اساس مجموعه نظریه ها، مطالعه های تطبیقی و استفاده از نظرهای خبرگان بازاریابی کشور، به بررسی ابعاد ششگانه برندسازی ملی و راهکارهای لازم جهت تقویت و توسعه برند ملی ایران پرداخته و راهبردهایی را جهت تقویت برند ملی ایران ارائه نموده که تا حد امکان مطابق با وظایف نهادهای مختلف درگیر در برنامه برندسازی ملی کشور باشد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95737_d263519776ecbd8c4fae7a5982eeea9d.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220بررسی نقش سبکهای تصمیم گیری مصرف کننده بر فرآیند خرید در میان بانوان شاغل496695746FAمنیژه قرهچهدانشگاه شهید بهشتیالهام السادات میرهاشمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150929در این پژوهش با الگوبرداری از یک الگوی ادراکی آزمون شده از سبکهای تصمیم گیری مصرف کنندگان، که اولین بار از سوی اسپرولز و کندال (1986) ارائه شد، سبک های تصمیمگیری خرید مصرف کننده در میان بانوان شاغل مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اصلاح شدهای با50 گویه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد. با استفاده از روش نمونه گیری قضاوتی (غیر احتمالی)، 300 پرسشنامه بهصورت حضوری در برخی فروشگاه های زنجیرهای و مراکز خرید در مناطق مختلف تهران توزیع شد. در مرحله تجزیهوتحلیل دادهها جهت استخراج متغیرهای مکنون (پنهان)، از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، فرآیند خرید بانوان شاغل دارای10 ویژگی مشخص تحت عناوین کیفیت گرایان با دقت، قیمتگرایان با دقت، حساسیت به محیط و سلامتی، توصیه پذیران، خریداران زمان و راحتی، مدگرایان تنوعطلب، سردرگم میان گزینههای متعدد، برندگرایان، تبلیغگرایان و تفریح گرایان لذت جو می باشندhttps://jbmp.sbu.ac.ir/article_95746_9e3c021ddfea14e04912ba197920e462.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220تبیین شرایط حاکم بر مدیریت روابط قدرت در لایه خردهفروشی زنجیره تأمین محصولات غذایی: نظریهای برخاسته از دادهها678695752FAرحیم فوکردیدانشگاه قم0000-0002-9260-923Xلعیا الفتدانشگاه علامه طباطباییحسین رحمانسرشتدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150929 این پژوهش در پی شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند مدیریت روابط قدرت در لایة خردهفروشی زنجیرة تأمین محصولات غذایی و نحوة اثرگذاری این عوامل بر فرآیند مذکور است. با اتکا به رویکرد نظریة برخاسته از دادهها و نتایج حاصل از 13 مصاحبة عمیق با 10 تن از مدیران و کارشناسان یکی از شرکتهای فعال در لایة خردهفروشی زنجیرة تأمین مواد غذایی ایران، چارچوبی نظری برای بررسی پیشایندها و عوامل مؤثر بر این فرآیند شکلدهی شد. طبق این چارچوب، دامنة گستردهای از عوامل موجب ورود شرکتهای خردهفروش به فرآیند مدیریت قدرت در قبال تأمینکنندگان میشوند. ضمن آنکه عوامل زمینهای و اقتضایی متنوعی بر تصمیمات خردهفروش در این فرآیند اثر میگذارند و تعاملات وی با تأمینکنندگان را هدایت میکنند. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95752_02d6ea1e88efa12199d1c2b7d5e4f4cd.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220عشق به برند: مطالعه تجربی مصرفکنندگان ایرانی8710695763FAمیثم شیرخداییدانشگاه مازندران0000-0003-3950-4663زهرا نبی زادهدانشگاه غیرانتفاعی نورطوبی، تهرانJournal Article20150929 برخی پژوهشهای اخیر نشان میدهند تنها تأمین رضایت مشتریان برای تداوم موفقیت بنگاهها در بازارِ رقابتیِ امروز کافی نیست. در این میان برای توضیح و پیشبینیِ تغییراتِ مطلوب در رفتارِهای بعدِ مصرفِ مشتریانِ راضی، سازۀ بازاریابی جدیدی به نامِ «عشق به برند» که دارای ابعادِ اولیۀ علاقه و هوس و ابعاد ثانویۀ صمیمیت، رویا، مدتِ رابطه، خاطرات، یگانگی، ایدهآلسازی و لذت از برند است، معرفی شده است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتماد به برند بر عشق به برند و نیز تأثیر عشق به برند بر وفاداری مشتریان به برند با در نظر گرفتن متغیر میانجی تعهد به برند بود. جامعۀ آماریِ پژوهش، مشتریان، محصولات مصرفی، مراکز خرید و فروشگاههای منتخب در شهرستانهایِ ساری، بابل و بابلسر در استانِ مازندران بود که نمونه ای 295 نفری که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان دادند که عشق به برند بر تعهد به برند و تعهد به برند بر وفاداری به برند اثر مستقیم دارد. اثر مستقیم اعتماد به برند بر عشق به برند نیز تأیید شد. اگر چه اثرِ مستقیم اعتماد بر تعهد تأیید نشد؛ ولی نشان داده شد اعتماد به برند به واسطۀ عشق به برند اثر مثبتی بر تعهد به برند دارد. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95763_4fb5e1d38e523caef5c98cec6a64a156.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220طراحی الگوی عمل اخلاقی در نظام بازاریابی (مطالعه موردی: فروش شخصی)10712295679FAمجید قلی مطلقدانشگاه تهرانهاشم آقازادهدانشگاه تهرانمحمد رحیم اسفیدانیدانشگاه تهرانJournal Article20150929 فعالیتهای بازاریابی بنگاههای اقتصادی تحت تعالیم و ارزشهای نظام سرمایهداری قرار دارد و این در حالی است که جوامع اسلامی نیازمند همسانسازی این ابزار با نوع جهانبینی خود میباشند. این امر خصوصاً در کشور جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و اخیراً نیز تحت عنوان تحول در علوم انسانی مطرح شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی عمل اخلاقی در نظام بازاریابی بر اساس مکتب اخلاقی اسلام، در صدد است با ارتقاء آگاهی افراد، به اجرای اعمال اخلاقی (دارای ارزش اخلاقی مثبت) و جلوگیری از اعمال ضد اخلاقی در حرفه بازاریابی و فروشندگی کمک کند. به این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شده است. پژوهشگر با بهکارگیری راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد، مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه اخلاق اسلامی و بازاریابی انجام داده است. با کد گذاری باز در نرمافزار اطلس.تی و لحاظ نمودن ارزش اخلاقی عمل فروشندگان به عنوان مقوله محوری، الگوی عمل اخلاقی به دست آمده است. نتایج پژوهش، اهمیت رابطه ادای حقوق الهی (حقالله، حقالناس، حقالنفس) و وظیفه افراد را نیز در جهت قرب به پروردگار، نشان میدهد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95679_d196ca3dea8b3c81af0b51722c137e6e.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220بررسی تأثیر محیط فروشگاه بر خرید ناگهانی مشتریان فروشگاههای زنجیرهای12314095689FAجمشید سالاردانشگاه پیام نورسید ابوالفضل ابوالفضلیدانشگاه ارومیهJournal Article20150929 هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر محیط فروشگاه بر رفتار خرید ناگهانی مشتریان فروشگاههای زنجیرهای است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاههای زنجیرهای سطح شهر تهران است. روش نمونهگیری این پژوهش، غیر احتمالی آسان میباشد. حجم نمونه آماری معادل 385 نفر تعیین شد. تعداد 450 پرسشنامه بین مشتریان توزیع شد که تعداد 388 پرسشنامه قابلاتکا مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی مشتریان شامل گرایش به خرید ناگهانی و گرایش به لذت خرید بر خرید ناگهانی تأثیر دارند. عوامل وضعیتی سطح فروشگاهی نیز شامل موسیقی، نورپردازی، چینش محصولات و کارکنان فروش بر خرید ناگهانی مشتریان تأثیر دارند. همچنین متغیرهای احساسات مثبت و منفی و اصرار به خرید ناگهانی نیز بر اساس نتایج پژوهش، بر خرید ناگهانی مشتریان تأثیر دارند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95689_d204b740b9e5d9b7ce3c78e8d386e12a.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220تحلیل محتوی و استنادی مقالههای علمی پژوهشی بازاریابی در ایران14115895712FAمهدی خادمی گراشیموسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی0000-0002-5150-2866سید محمدصادق اسحاقیدانشگاه علامه طباطباییمحمدابراهیم خسرویدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150929 مقاله های علمی پژوهشی، بازتاب و ماحصل فعالیت جامعه دانشگاهی در یک حوزه خاص است. از زمان طرح و رشد تدریجی دانش بازاریابی در ایران بیش از دو دهه میگذرد. بررسی سمتوسو و جهتگیری کیفی مقاله های علمی تدوینشده و مقایسه آن با کشورهای پیشرو، از یکسو نشاندهنده میزان غنای این دانش در ایران و از سوی دیگر معرف توان پاسخگویی دانش بازاریابی در ایران به نیازهای جدید صنعت خواهد بود. این پژوهش تمامی مقاله های با محوریت بازاریابی (247 مقاله) که در طول دهه 80 در مجله های علمی پژوهشی کشور منتشرشده را با دو رویکرد تحلیل محتوی و تحلیل استنادی مطالعه میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد علیرغم رشد کمّی قابلتوجه از زوایای مختلف جهتگیری توسعه علمیِ این رشته ناموزون است. بازتولید مکانیکی دانش ، فقدان نوآوری در روش و چارچوب نظری ، عدم انباشت مؤثر یافتهها و دور ماندن از پرسشهای نوین بازاریابی از دیگر یافتههای این پژوهش در تحلیل محتوای مقاله های این دوره است. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95712_0d45f4e96be5cee2d01697604b4e897c.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220بررسی نگرش مشتری در مورد اهداف و ابعاد مشارکت برند15917695722FAاسماعیل شاه طهماسبیدانشگاه تربیت مدرسمجتبی کریمیانکارشناس اداره طراحی محصول و توسعه بازار بانک رفاهJournal Article20150929 اتحاد برند یا مشارکت برند یک راهبرد بالقوه است که که به دو برند این امکان را می دهد که با ترکیب نام هایشان با یکدیگر، اثرات مثبتی را کسب کنند. این پژوهش با هدف بررسی نگرش مشتریان از مشارکت برند انجام شدهاست. برای این منظور پژوهشگران با بررسی ادبیات نظری در این زمینه، بررسی خود را بر ابعاد نقش،هدف، مسئولیت، مالکیت و پیشنهاد دهنده مشارکت قرار دادهاند. پرسشنامه با طیف هفتگانه ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات بودهاست که همه سوالات از پژوهشهایی قبلی استخراج شد و تغییرات اندکی روی آن انجام شده است. روایی محتوای ابزار به صورت صوری و پایایی توسط آزمون آلفا کرونباخ رقم 794/0 بوده است. جامعه آماری پژوهش 370 نفر ازدانشجویان مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه های سراسری تهران هستند. در این پژوهش از آزمونهای آماری و نرم افزار SPSS 16 برای تجزیهوتحلیل استفاده شد. نتایج نشان داد که جهت گیری نگرش مشتریان به هدف مشارکت برند بیشتر ارتقا و بهبود محصول قبلی توسط دو برند است. مالکیت و مسئولیت برند اصلی بیشتر از برند همکار است. علاوه بر این میتوان گفت شهرت برند در کیفیت، نقش عمدهای در نگرش مشتریان در زمان مشارکت برند دارا میباشد. پیشنهاد میگردد برندهایی که دارای شهرت کیفیتی بالاتر هستند در هنگام مشارکت، نسبت به برندهای معمولی تر به تفسیرها و نگرشهای مشتریان بیشتر توجه کنند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95722_1761577158e70d1909f22215c8cdc160.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050121720140220شناسایی عوامل موثر بر تمایل مصرفکنندگان به مشارکت در سیستم تبلیغات پیامکی مبتنی بر پایگاه داده17719795732FAملیحه سیاوشیدانشگاه اصفهانعلی صنایعیدانشگاه اصفهانسعید فتحیدانشگاه اصفهانJournal Article20150929 مطالعات مختلف نشان دادهاند هنگامی که پیامکهای تبلیغاتی، مرتبط با خواستههای مشترک باشند؛ احتمال پذیرش آنها بیشتر است. با توجه به دسترسی اپراتورهای تلفن همراه به بخشی از اطلاعات مشترکان، بهترین گزینه برای ایجاد یک پایگاه داده از اطلاعات آنها و استفاده از آن جهت متناسبسازی پیامکهای تبلیغاتی با نیازها و علائق مشترکان هستند. با درنظرگرفتن این مساله، پژوهش حاضر به دنبال شناخت عواملی است که بر تمایل مشترک تلفنهمراه به ارائه اطلاعات شخصی جهت تشکیل این پایگاه داده تاثیرگذارند. تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از یک نمونه 392 نفری از مشترکان تلفن همراه، که با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از معادلات ساختاری و آنالیز واریانس مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت، نشان میدهد نگرش، هنجار ذهنی، اعتماد متصوّر و کنترل روی ارائه اطلاعات، بر تمایل مشترکان به ارائه اطلاعات تاثیرگذارند. همچنین نگرش، تحت تاثیر ریسک و فایده متصور از ارائه اطلاعات است؛ و اعتماد متصور، تحت تاثیر اعتمادی است که مشترک تلفن همراه به محیط نهادی این رسانه و قوانین ناظر بر آن دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد تاثیر ارائه مشوقهایی مثل تخفیف در هزینههای مکالمات، بر تمایل مشترک، بهوسیله حساسیت اطلاعات درخواستی و میزان کنترل فراهمشده روی ارائه اطلاعات، تعدیل میشود. یافتههای پژوهش حاضر میتواند به اپراتورهای تلفن همراه در پیادهسازی طرح پیامکدهی مبتنی بر پایگاه داده کمک کند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95732_a7a269b523eadb94aab36a897ee75904.pdf