دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220الگوی برند بنیادین مبتنی بر ارزش پیشنهادی برند به مشتریان و کارکنان در سازمانهای چابک ایرانی133096227FAبابک مرادیدانشگاه شهید بهشتینسرین جزنیدانشگاه شهید بهشتیاکبر عالم تبریزدانشگاه شهید بهشتیاکرم هادیزاده مقدم*دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160601چکیده امروزه گزینههای پیش روی مدیران برای حصول اطمینان از پایداری کسبوکارشان محدود بوده و برند یکی از این گزینهها است؛ از سویی وامگیری مفهوم برند از علم بازاریابی به سایر عرصههای کسبوکار در حال گسترش است و سطح هوشمندی سازمانها در همراستاکردن رویکردهای مرتبط با برند، نقشی کلیدی در موفقیت آنها ایفا میکند. این پژوهش با درنظرگرفتن این اقتضائات و باهدف طراحی و تبیین الگوی برند بنیادینمبتنی بر ارزش پیشنهادی برند در سازمانهای چابک ایرانی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد استقرایی و متکی بر «نظریهسازی دادهبنیاد» است. نخست ضمن مرور جامع مبانی نظری، مصاحبههای عمیق با پانزده نفر از مدیران ارشد سازمانهای چابک ایرانی، انجام شد؛ سپس ماهیت برند بنیادین و فرآیند شکلگیری آن شناسایی و جایگاه هر یک از عناصر تشکیلدهنده الگوی برندسازی بنیادین در سازمانهای چابک ایرانی در قالبی مفهومی، ارائه شد. الگوی نهایی دربرگیرنده، «تدوین راهبرد و چشمانداز»، «ارزشهای سازمانی و پرورش فرهنگ»، «تبیین و تدوین ارزش پیشنهادی برند (به مشتری، کارکنان و سایر ذینفعان)»، «تبیین و تقویت برند (محصول، کارفرما، سازمان)» و «برند بنیادین» در فضای «چابکی سازمانی» است.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96227_3c0039180ccb58ab6fe0d0436a70cdab.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد به برند و ترجیح برند با نقش میانجی کیفیت ادراکشده و ارزش برند314496255FAعباس عباسیدانشگاه شیراز0000-0002-1325-9199مسعود زندی لکدانشگاه شیرازمجتبی خلیفهدانشگاه شیرازJournal Article20160601چکیده مسئولیت اجتماعی شرکتها یکی از موضوعهای حساس و عنصری مهم و حیاتی در ارتباطات میان شرکتها و ذینفعان آنها در سالهای اخیر بوده است. مصرفکنندگان در سطح جامعه نسبت به گذشته آگاهی بیشتری در مورد مسئولیت اجتماعی شرکتها پیدا کردهاند و درخصوص فعالیتها و برنامههای مرتبط با آن، توجه و حساسیت بیشتری دارند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر ادراک و ترجیح برند توسط مصرفکنندگان در شهر شیراز انجام شد. گردآوری دادهها از طریق توزیع 220 پرسشنامه در میان مشتریان «بانک ملت» و با روش نمونهگیری خوشهای صورت گرفت و دادههای مربوط به نوع ادراک مشتریان از برند و مسئولیت اجتماعی «بانک ملت» جمعآوری شد. بررسی روابط میان متغیرها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار لیزرال صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد، مسئولیت اجتماعی «بانک ملت» بر کیفیت ادراکشده، ارزش برند، اعتماد به برند و ترجیح برند «بانک ملت» تأثیرگذار است؛ همچنین کیفیت ادراکشده و ارزش برند «بانک ملت» بهواسطه اعتماد به برند بر ترجیح برند «بانک ملت» تأثیر میگذارد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96255_b70902d4f145ea0558190472a0703f97.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220واکنش بازده غیرعادی سهام نسبت به ارزش برند456296259FAابوالفضل براتیدانشگاه شهید بهشتیمحمد رضا عباسپور نوغانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160601 برند بهعنوان یکی از مهمترین داراییهای ناملموس شرکت، نقش مهمی در ارزش کلی شرکت ایفا میکند. ارزش برند، تأثیر مهمی بر فروش و درنهایت بر سودآوری شرکت دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توضیح دهندگی تأثیر ارزش برند بر بازدهی غیرنرمال سهام است. اثر تعدیلگری دو متغیر نسبت خالص جریان نقدی و حاشیه سود خالص بر رابطه بین ارزش برند و بازده غیرعادی سهام نیز بررسی میشود. معیار کیو-توبین برای محاسبه ارزش برند استفاده بهکار رفت. نمونه پژوهش را شرکتهای تولیدی کاشی و سرامیک عضو سازمان «بورس و اوراق بهادار ایران» بین سالهای 1381 تا 1393 تشکیل میدهد. برای آزمون فرضیهها در قالب دادههای تابلویی از نرمافزار EVIEWS استفاده شد. نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت و معنادار تغییر ارزش برند بر بازده غیرعادی سهام است. تغییر ارزش برند برای شرکتهایی با نسبت خالص جریان نقدی بیشتر و حاشیه سود خالص کمتر، اثر قویتری بر بازده غیرعادی سهام دارد. اثر همزمان دو متغیر تبدیلگر پژوهش، اثر ضعیفی بر تأثیر تغییر ارزش برند بر بازده غیرعادی سهام دارد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96259_ccaae859eefd8382f06bc16497933b62.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220نقش میانجی بازارگرایی در ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد637896265FAابوالفضل ابوالفضلیدانشگاه ارومیهجمشید سالاردانشگاه پیام نورسید جعفر زنوزیدانشگاه ارومیهJournal Article20160601 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بازارگرایی بر ارتباط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد سازمانی شرکتهای شیمیایی و دارویی «بورس تهران» انجام شده است. بدین منظور پرسشنامهای طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازهگیری بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی در میان نمونهای شامل 245 نفر از مدیران شرکتهای صنایع شیمیایی و دارویی توزیع شد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و بهطور مشخص مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری است. نتایج الگوی پژوهش نشان داد که گرایش کارآفرینی بهطور مستقیم طبق الگوی تحلیل مسیر ارائهشده با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار دارد؛ همچنین نتایج نشان میدهد اگر گرایش کارآفرینی با بازارگرایی همراه باشد، تأثیر آن بر عملکرد بیشتر و پایدارتر خواهد بود؛ بنابراین، تأثیر غیرمستقیم گرایش کارآفرینی بر عملکرد سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96265_1511eeb5de0b138515266be8685bd23b.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220تأثیر تصویر کشور مبدأ و تلاشهای بازاریابی در ارزش ویژه خردهفروشی برند799696270FAعلیرضا کاملیپردیس فارابی دانشگاه تهرانحمید رضا یزدانیپردیس فارابی دانشگاه تهراننادر سید امیریدانشگاه تهرانJournal Article20160601در محیط رقابتی امروز، وجود ذهنیت و تصویر متمایز میتواند در موفقیت محصول مؤثر باشد. بر اساس مطالعههای موجود، تصویر کشور تولیدکننده محصول و تلاشهای بازاریابی بر ارزش ویژه برند اثرگذار است. در پژوهش حاضر، اثر این دو مورد بر خردهفروشی ارزش ویژه برند و عملکرد سودآوری بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه خردهفروشان برند «سامسونگ» در شهر تهران است که بهدلیل کمبودن حجم جامعه از سرشماری استفاده شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد و محققساخته بهکار رفت. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 9/0 برآورد شد. تجزیهوتحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 انجام شده است. بر اساس نتایج، تصویر کشور مبدأ و تلاشهای بازاریابی بر ارزش ویژه خردهفروشی برند اثر معناداری دارند؛ همچنین ارزش ویژه خردهفروشی برند بر عملکرد سودآوری برند تأثیر مثبت و معنادار داردhttps://jbmp.sbu.ac.ir/article_96270_ce058cb26e20a6c76dfc8d184a3f74c6.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220الگوسازی فعالیتهای بازاریابی مؤثر بر ارزش برند با استفاده از نظریه مفهومسازی بنیادی9711596273FAمیراحمد امیر شاهیدانشگاه الزهراحسین متنیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160601 در گذشته شرکتها در پی ایجاد یا خرید ظرفیتهای تولید بودند؛ اما امروزه به دنبال کسب جایگاهی در ذهن مصرفکنندگان هستند. کسب چنین جایگاهی در ذهن مخاطبان، بهواسطه فعالیتهای بازاریابی امکانپذیر است؛ ازاینرو شرکتها باید با ایجاد ساختاری دانشی برای برند خود بر فعالیتهای بازاریابی متمرکز شوند تا واکنش مطلوبی در جامعه هدف آنها ایجاد شود؛ اما سؤال اساسی این است که فعالیتهای بازاریابی چه هستند و میزان تأثیر آنها بر ارزش برند چقدر است؟ در پژوهش حاضر بهمنظور پاسخ به سؤال بالا از راهبرد پژوهش «مفهومسازی بنیادی» یا «نظریه دادهبنیاد» بهره گرفته شده است؛ بر این اساس، مصاحبههای عمیقی با متخصصان بازاریابی صنایع غذایی که در آن برند نقشی اساسی در خرید مشتریان دارد، صورت گرفت و دیدگاهها و تجربههای آنها درخصوص مجموعه فعالیتهای بازاریابی که باعث ارزشمندشدن یک برند میشوند، گردآوری شد. این اطلاعات طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و درنهایت کدگذاری انتخابی تحلیل و الگو نهایی پژوهش طراحی شد. بر اساس نتایج، مقولههای شناساییشده در قالب 6 دسته (شرایط علّی، فعالیتهای محوری، بستر حاکم، شرایط مداخلهگر، راهبرد و کنش) سازماندهی و بر اساس آن نظریهسازی فعالیتهای بازاریابی مؤثر بر ارزش برند شکل گرفت.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96273_bfb56dd8f0ca84590fbd9f79db5a1210.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220تأثیر بازار محوری بر عملکرد مالی با تأکید بر نقش کارآفرینی سازمانی11713296220FAعظیم زارعیدانشگاه سمنان0000-0002-8719-6338داود فیضدانشگاه سمنان0000-0002-5535-4370سمیه زنگیاندانشگاه سمنانمرتضی اکبرزادهدانشگاه سمنانJournal Article20160601با وجود پیچیدگی روزافزون شرایط رقابتی، دستیابی به عملکرد مالی، بهویژه در شرکتهای کوچک و متوسط، تحتتأثیر متغیرهای متعدد قرار دارد. در پژوهش حاضر بر نحوه تأثیرگذاری قابلیت نوآوری، قابلیت مدیریت، بازارمحوری، کارآفرینی سازمانی و مزیت رقابتی بهصورت الگویی یکپارچه بر عملکرد مالی توجه شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری کلیه کارکنان شرکت مواد غذایی «تهران همبرگر» است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نمونۀ آماری شامل 121 نفر از کارکنان شرکت «تهران همبرگر» است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بر اساس نتایج، تأثیر غیرمستقیم متغیرهای یادشده بر عملکرد مالی تأیید شد که بیشترین تأثیر مستقیم را بازارمحوری با ضریب 923/0 داشت؛ همچنین تأثیر مستقیم کارآفرینی سازمانی بر عملکرد مالی رد و تأثیر غیرمستقیم آن از طریق مزیت رقابتی تأیید شد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96220_b7ac16e95f1b9d77fb6978c2e4260a38.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220تأثیر مدیریت دانش مشتری و ابعاد آن بر کیفیت خدمات و رضایت مشتری13315496232FAبهروز قلیچ لیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160601 با توجه به تغییرات سریع محیط کسبوکار و ورود رقبای جدید، بانکها برای متمایزساختن خود از دیگر رقبا، نیازمند برنامهریزی راهبردی هستند؛ از سوی دیگر بررسی نیازهای مشتریان و تأمین انتظارات آنها عنصر کلیدی در رضایت مشتریان است که این موارد از طریق ارائه کیفیت خدمات برتر بهدست خواهد آمد. دانش موجود بانک از مشتریان، دارایی ارزشمند و مهمی بهحساب میآید؛ بنابراین دانش مشتری عاملی کلیدی برای ارتقای کیفیت خدمات در نظر گرفته میشود. سازمانهایی که برای افزایش کیفیت خدمات خود از مدیریت دانش مشتری استفاده کردهاند به اهمیت استفاده از مدیریت دانش مشتری پی بردهاند. در پژوهش حاضر، میزان تأثیر ابعاد مدیریت دانش مشتری (دانش درباره مشتری، دانش از مشتری و دانش برای مشتری) بر رضایتمندی و کیفیت خدمات بررسی شده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد است و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. بر اساس نتایج، تأثیر مثبت ابعاد مدیریت دانش مشتری بر کیفیت خدمات و رضایت مشتری در «بانک ملت» و «بانک ملّی» استانهای تهران و البرز تأیید شد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96232_748903380ad9977114e5d640f1723e33.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220درک تصویر برند با استفاده از روش استخراج استعارههای زالتمن15517096240FAرویا شاکریدانشگاه علامه طباطباییامیر خانلریدانشگاه تهرانJournal Article20160601بازاریابی بهعنوان فلسفه کسبوکار، مشتری را در مرکز توجه سازمان قرار میدهد. رفتارهای مشتریان بیشتر تحتتأثیر افکار و احساسات ناخودآگاه قرار دارد نه خودآگاه. پس منطقی نیست که دانش موردنیاز برای شناخت مشتری با تکیه بر روشهای مبتنی بر خودآگاه بهدست آورده شود. هدف مطالعه حاضر بررسی و شناسایی افکار، عواطف و احساسات مشتریان نسبت به «بانک پارسیان» بهوسیله روش جدید مطالعات بازاریابی- زیمت- است. در مطالعه حاضر با انجام 10 مصاحبه عمیق نیمهساختیافته به بررسی و شناسایی افکار، عواطف و احساسات مشتریان «بانک پارسیان» پرداخته شد. سازههای «تمایز»، «برخورد کارکنان»، «تناسب رنگ» و «حس خوب»، «بانکداری الکترونیک»، «تمایل به استفاده مجدد»، «سیستم نوبتدهی»، «کلاس» و «آرامش» سازههای اصلی نقشه اجماعی شناسایی شدند. تمامی سازههای موجود در نقشه بهطور مستقیم یا باواسطه به سازه «حس خوب» وصل شدهاند. این امر نشاندهنده موفقیت «بانک پارسیان» در ایجاد حس خوب، تجربه و خاطره دلنشین برای مشتری است.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96240_d19806de2cde281528d6a5ee2c6d1da1.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050142520160220کاربست نظریه رفتار برنامهریزیشده در قصد سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار تهران17118396248FAعلی اکبر چهارمحالیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20160601 ترغیب هر چه بیشتر مردم به سرمایهگذاری در بورس با روشها و مشوقهای مختلف از اهداف سیاستگذاران بوده است. شناخت درست عوامل مؤثر بر قصد مردم برای ورود به این بازار میتواند زمینهساز تصمیمگیری درست و تسهیلکننده ورود افراد باشد. در این مطالعه بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزیشده تلاش شد تا عوامل مؤثر بر قصد رفتاری سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار شناسایی شود. در الگوی پژوهش حاضر، رفتار برنامهریزیشده به روش پیمایشی بر مبنای دادههای حاصل از 169 پرسشنامه از شهروندان تهرانی آزمون شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که هنجارهای ذهنی بر قصد رفتاری سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اثری ندارد؛ امّا کنترل درکشده رفتاری و نگرش شناختی و عاطفی، همگی بر قصد رفتاری سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اثر مثبت دارند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96248_5d83ce80ad2cdc930f60d558c1938d4d.pdf