دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521Conceptualizing Business Model Adaptation and Its Environmental Antecedent in the ICT Industryمفهومپردازی سازگاری مدل کسبوکار و پیشرانهای محیطی آن در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران13379709510.52547/jbmp.19.41.13FAآرمان دیلمی عضدیدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرسسیدحمید خداداد حسینیاستاد و عضو هیئت علمی گروه بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632اسدالله کردنائیجاستاد و عضو هیئت علمی گروه بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0540-6141اصغر مشبکی اصفهانیاستاد و عضو هیئت علمی گروه بازرگانی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200323 <strong>Objective</strong>: In today's business environment, the success of any organization depends on its rapid response to environmental change, and static business models are doomed to failure in the current competitive environment. Organizations in these situations should constantly revise their business model and adapt it to new requirements if needed. The purpose of this study is to identify and explain the business model adaptation and identify its environmental antecedent in ICT industry. <br /><strong>Methodology</strong>: for this purpose, the ICT industry has been studied and using Multi grounded theory, data analyzed from systematic literature review over the past 15 years, and interviews with 18 industry experts, which are improbably and purposefully, selected using the snowball method. <br /><strong>Finding:</strong> Finally, a model was developed in which environmental antecedent affecting business model adaptation into six groups of "political", "legal", "economic", "market", "technological", "social", and "competitor factors". <br /><strong>Conclution:</strong> business model adaptation has been conceptualized into three groups: "value proposition adaptation", "value creation adaptation" and "value capture adaptation".در شرایط کسبوکار امروز، موفقیت هر سازمانی به سرعت واکنش آن به تغییرات محیط وابسته است و مدلهای کسبوکار ایستا و بدون تغییر در محیطهای رقابتی فعلی محکوم به شکست هستند. سازمانها در این شرایط باید دائما مدل کسبوکار خود را مورد بازنگری قرارداده و در صورت نیاز آن را با شرایط جدید سازگار و منطبق کنند. در همین راستا هدف این پژوهش مفهومپردازی سازگاری مدل کسبوکار و شناسایی پیشرانهای محیطی سازگاری مدل کسبوکار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. برای این منظور با استفاده از نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل دادههای حاصل از مرور نظاممند ادبیات (15 سال اخیر) و نیز مصاحبه با خبرگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (18 نفر)، که به صورت غیراحتمالی و هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدهاند، پرداخته شده است. نهایتا مدلی توسعه یافته است که در آن مهمترین مولفههای سازگاری مدل کسب کار در سه گروه سازگاری در ارزش پیشنهادی، سازگاری در خلق ارزش و سازگاری در کسب ارزش مفهومپردازی شدهاند. همچنین پیشرانهای محیطی که در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، محرک سازگاری مدل کسبوکار هستند در شش گروه عوامل سیاسی و قانونی، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازار، عوامل مرتبط با فناوری، عوامل اجتماعی و عوامل مرتبط با رقبا قرار گرفتهاند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97095_729455460669c6ff275a7529e35c6cd8.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521Developing E-Retailers Ethics Model and its Impact on Retailer Image and Competitive Advantageتوسعه مدل اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خردهفروش و مزیت رقابتی مطالعه موردی: سایت دیجیکالا39589710410.52547/jbmp.19.41.39FAجعفر عیوض پوردانشگاه اصفهانحسین رضایی دولت آبادیدانشگاه اصفهانمجید محمدشفیعیدانشگاه اصفهان0000-0002-2222-6006Journal Article20200531 <strong>Objective:</strong> It is the ethics and commitment to morals in today’s business that are of the most important factors that shape the buyer is thinking and manners on a growing basis. The present, due to the increasing tendency of consumers to buy electronically and the need to observe ethics by retailers, expand the ethics among e-retailers with its impact on retailer’s image . <br /><strong>Methodology</strong>: In the realm of qualitative research, this study is fundamental, and in terms of quantitative research, it is developmental. The research method in the qualitative study is thematic analysis and in the quantitative study is questionnaire. The statistical population in the qualitative research consists of internet (online) marketing and business ethics experts. In the quantitative part, the statistical population encompasses 342 customers that shop online from Digi Kala. The quantitative data were collected through a self-administered questionnaire. <br /><strong> Finding</strong>: Data were also analyzed through confirmatory factor analysis by means of SPSS and PLS.The expanded qualitative model of e-retailers’ ethics consists of six dimensions: 1-Privacy 2-security 3-commitment/reliability 4-non-deception 5-benevolance 6-professionalism. <br /><strong>Conclution</strong>: According to the findings from the quantitative research, e-retailers’ ethics positively impact e-retailers’ image and competitive advantageاز مهمترین عواملی که بهطور فزایندهای افکار و رفتار خریداران را شکل میدهد، رعایت اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی در کسبوکارهای امروزی میباشد. باظهور اینترنت و گسترش تجارت الکترونیک مسائل اخلاقی در حیطه الکترونیک بیشازپیش اهمیت یافته است. در این پژوهش باتوجه به افزایش گرایش مصرفکنندگان به خرید الکترونیکی و لزوم رعایت اخلاقیات توسط خردهفروشان به توسعه اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خردهفروش و مزیت رقابتی میپردازد این پژوهش از نظر هدف در بخش کیفی از نوع بنیادی و در بخش کمی توسعهای میباشد. روش مورد استفاده در بخش کیفی تحلیل تم و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری بخش کیفی را متخصصان حوزه بازاریابی اینترنتی و اخلاق کسبوکار و جامعه آماری بخش کمی این پژوهش را 342 نفر از مشتریانی که به صورت الکترونیک از وبسایت دیجیکالا خرید میکنند تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادههای کمی پرسشنامه محققساخته بودهاست. تحلیل دادهها به روش تحلیل عاملی تاییدی بااستفاده از نرمافزارهای اِسپیاِساِس و پیاِلاس انجام شدهاست. مدل توسعهیافته اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک بهصورت کیفی شامل شش بُعد میباشد: 1. حریم خصوصی، 2. امنیت، 3. قابل اعتماد/تعهد، 4. عدم فریبکاری، 5. خیرخواهی و 6. حرفهای گرایی. براساس یافتههای بخش کمی پژوهش، اخلاقیات خردهفروشان الکترونیک بر تصویر خردهفروش و مزیت رقابتی تأثیر مثبتی دارد.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97104_52fdf34bd52f3fea18906dfb23049d83.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521Designing a Customer Relationship Management Model with a Post-Purchase Dissonance Reduction Approachطراحی مدل مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کاهش ناهنجاری پس از خرید در صنعت خودروسازی ایران59789711010.52547/jbmp.19.41.59FAمجتبی محمدی پوردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبعبدالله نعامیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبناصر آزاددانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبعادل فاطمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20191210<strong>Objective:</strong> As competitiveness in the business environment grows, retaining valuable customers becomes more important for organizations, so organizations strive to maintain long-term and valuable relationships with customers by making changes in interactive practices. The purpose of this study was to design a Customer Relationship Management Model with a post-purchase dissonance reduction approach. <br /><strong>Metodology</strong>: This research has been conducted using qualitative method of Grounded theory and its data have been collected through in-depth interviews with experts in the field of customer relationship management in the automotive industry. The data were analyzed based on the Grounded theory steps, extracted concepts and codes, and finally a model was introduced to explain the effective factors of customer relationship management with the post-purchase dissonance reduction approach. <br /><strong>Finding</strong>: Research findings show that staff communication skills, commitment, transparency of the organization and value creation for the customer are some of the causes of decreasing post-purchase customer dissonance. <br /><strong>Conclution:</strong> Improving customer relationship was also identified as a consequence of applying a comprehensive customer relationship management strategy with with a post-purchase dissonance reduction approach.با افزایش رقابت در فضای کسب و کار،حفظ مشتریان باارزش برای سازمان ها ،اهمیت بیشتری می یابد، از اینرو سازمان ها تلاش می کنند تا با ایجاد تغییر در شیوه های تعاملی، روابط بلند مدت و ارزشمند خود با مشتریان را حفظ نمایند. هدف این پژوهش طراحی مدل مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کاهش ناهنجاری های پس از خرید می باشد. این پژوهش با استفاده ازروش کیفی نظریه داده بنیاد اجرا گردیده است و داده های آن نیز از طریق مصاحبه های عمیق با خبرگان حوزه مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت خودروسازی جمع آوری شده است. تحلیل داده ها بر اساس مراحل داده بنیاد انجام گرفت، از مصاحبه با خبرگان، مفاهیم و کدهای مربوطه استخراج گردید و نهایتاً مدلی برای تبیین عوامل اثرگذار مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کاهش ناهنجاری پس از خرید ارائه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهارتهای ارتباطی کارکنان، تعهد، شفافیت سازمان و ارزش آفرینی برای مشتری، جزء علل کاهش ناهنجاری های پس از خرید مشتریان می باشند. همچنین بهبود ارتباط با مشتریان بعنوان پیامد بکارگیری راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری جامع با رویکرد کاهش ناهنجاری پس از خرید مشخص گردید.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97110_b22f3a9b28416bc7816cb94c1c54aa3a.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521Evelopment of Export Readiness Evaluation Pattern for Iranian Small and Medium Size Enterprisesتوسعه الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط ایران791009711510.52547/jbmp.19.41.79FAحمیدرضا پورمیرزادانشگاه آزاد اسلامی واحد دبیاحمد روستادانشگاه شهید بهشتیکامبیز حیدرزادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات0000-0001-9202-7881محمدعلی عبدالونددانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20200419 <strong>Objective</strong>: The aim of this study was to develop an export readiness assessment model for SMEs in Iran. <br /><strong>Methodology:</strong> Due to the inadequacy of the models presented in the literature to explain the concept of export readiness, a qualitative research method based on a system-based data approach was used. The statistical population of this study consists of experts, managers, consultants and experts related to small and medium enterprises, of which 25 people were selected to collect information through in-depth semi-structured interviews. <br /><strong>Finding</strong>: Data analysis led to the identification of secondary and pivotal categories as well as the relationships between them in the form of a paradigmatic model of export readiness assessment including pivotal category (export readiness-5categories), causal conditions (2categories), intervening condition (6categories), strategies (5categories), background factors (2categories) and consequences (5categories). <br /><strong>Conclution:</strong> From the analysis of the findings of study, it is inferred that the implementation and promotion of export readiness of small and medium enterprises requires proper planning for all identified factors around it.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط ایران انجام شده است. به جهت عدم کفایت مدلهای ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین مفهوم آمادگی صادرات، از روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد دادهبنیاد از نوع نظامند استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان، مدیران، مشاوران و صاحبنظران مرتبط با شرکتهای کوچک و متوسط تشکیل میدهند که از بین آنها 25 نفر برایگردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل دادهها منجر به شناسایی مقولههای فرعی و محوری و همچنین روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ارزیابی آمادگی صادرات شامل مقوله محوری (آمادگی صادرات- 5مقوله)، شرایط علی (۲مقوله)، شرایط مداخلهگر (6مقوله)، راهبردها (5مقوله)، عوامل زمینهای (۲مقوله) و پیامدها (5مقوله) گردید. از تحلیل یافتههای این پژوهش اینگونه استنباط میشود که پیادهسازی و ارتقاء آمادگی صادرات شرکتهای کوچک و متوسط مستلزم برنامهریزی صحیح برای تمامی عوامل شناسایی شده پیرامون آن میباشدhttps://jbmp.sbu.ac.ir/article_97115_64766b74117eafddb91f308c4eedc65e.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521The effect of point of purchase advertising on the consumer purchase intentions by mediating of brand equity«بررسی تأثیر تبلیغات در نقطه خرید بر قصد خرید مصرفکننده با اثر میانجی ارزش ویژه برند در فروشگاههای زنجیرهای شهر اراک»1011199712210.52547/jbmp.19.41.101FAحسین خسروی انجدانیپردیس فارابی دانشگاه تهرانحمیدرضا ایرانیدانشگاه تهران- پردیس فارابیغلامرضا جندقیپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article19700101 <strong>Objective:</strong> Point of Purchas advertising is an effective trigger on the buying consumer behavior in the store. Point of purchase (POP) is an opportunity for engaging customer and creating communication with them. From customer perspective, at the POP there are several products from different producers, therefor brand equity plus POP Ads can determine significant effect on intention of purchase. The aim of this study is to investigate the effect of point of purchase advertising on the consumer purchase intentions by moderating of brand equity. <br /><strong>Metodology</strong>: The population is the customers of Ofogh Koorosh Chain store in Arak. The sampling method is convenience sampling and sample size is 206 customers. The research strategy is Survey and questionnaire was used to collect data. <br /><strong>Finding:</strong> To analyze data and test hypotheses SmartPLS3.2 and SPSS19 was used. <br /><strong>Conclution</strong>: The results show that POP Ads has a significant and positive effect on purchase intention and brand equity mediate the relationship between POP Ads and Purchase intention. It implies that the company with high brand equity use POP Ads to increase the purchase intention of customers. <br /> <br /> تبلیغات در نقطه خرید محرکی است که بر رفتار خرید مصرفکننده در داخل فر وشگاه تأثیرگذار است. نقطه خرید، فرصتی برای جذب مشتریان است و مناسبترین مکان برای برقراری ارتباط با مصرفکنندگان است. از آنجا که در نقطه خرید (از دیدگاه مشتری)، فقط یک کالا وجود ندارد و کالاهای رقبا هم حضور دارند، علاوهبر تبلیغات در نقطه خرید، ارزش ویژه برند بر قصد خرید مصرفکننده اهمیت بسزایی دارد. بنابراین محقق سعی نموده در این مطالعه، ضمن بررسی تاثیر گذاری تبلیغات در نقطه خرید بر قصد خرید مصرفکنندگان، نقش میانجی ارزش ویژه برند را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری مورد نظر مشتریان فروشگاه افق کوروش در شهر اراک میباشد که 206 نفر از مشتریان از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای گردآوری شده نرمافزار SPSS19 و برای آزمون فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS3.2 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تبلیغات در نقطه خرید تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مصرفکنندگان داشته است و ارزش ویژه برند نیز به عنوان متغیر میانجی بر رابطه تبلیغات در نقطه خرید و قصد خرید تاثیر هم افزایی بر قصد خرید داشته است.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97122_d38074c6f66dc9fadcd93ec56b956685.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521Presenting a Marketing Mix Model for Development of Tourism Industry in Iranارائه مدل آمیخته بازاریابی برای توسعه صنعت گردشگری ایران1191369713310.52547/jbmp.19.41.119FAمحمد پیاهوردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمهدی کریمی زنداستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیغلامرضا عسگریدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی- عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشترJournal Article20190621 <strong>Objective:</strong> The aim of this study is to present a mixed marketing model for development of the tourism industry in Iran <br /><strong>Methodology: </strong>with using the qualitative method of grounded theory and the tools of interviewing and collecting documents. The research population is experts in the field of tourism marketing. Theoretical sampling method was chosen and 14 people were interviewed. However, from 11th person on, theoretical saturation was obtained, but the interview continued for more assurance. Researcher using Nvivo software, in three stages of open, axial and selective coding, coded the data from the interview. <br /><strong>Finding</strong>: The development of the tourism industry in Iran was chosen as a core category, and finally the model 12P+4S was presented for marketing mix of the tourism industry in Iran. The development of tourism industry can be accomplished due to the proper management of these 16 elements of marketing mix. <br /><strong>Conclution</strong>: The results showed that the causal conditions of the model included the product, price, place and promotion the context conditions included specification and perception, intervening conditions included policy, security, physical evidence, and people. Furthermore, strategies included elements of planning, Sustainability, processes and. purse string.پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی گراندد تئوری و ابزار مصاحبه و گردآوری اسناد و متون، درصدد ارایه مدل آمیخته بازاریابی برای توسعه صنعت گردشگری ایران است. جامعه پژوهش، خبرگان حوزه بازاریابی گردشگری هستند. نمونهگیری بصورت نمونه گیری نظری و با چهارده نفر مصاحبه انجام شد. البته از نفر یازدهم اشباع نظری حاصل گردید ولی برای اطمینان بیشتر تا مصاحبه چهاردهم ادامه پیدا کرد. دادههای حاصل از مصاحبه توسط پژوهشگر و نرمافزار ان ویو[1]، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، کدگذاری گردید. توسعه صنعت گردشگری ایران به عنوان مقوله محوری انتخاب و در نهایت مدل 12P+4S آمیخته بازاریابی صنعت گردشگری ایران ارایه شد، که توسعه صنعت گردشگری در گرو مدیریت صحیح این 16 عناصر آمیخته بازاریابی است. نتایج نشان داد که شرایط علی مدل شامل محصول، قیمت، مکان و ترفیع است. عوامل زمینهایی شامل ویژگیها و ذهنیت، شرایط مداخلهگر شامل عناصر سیاست، امنیت ، شواهد فیزیکی، افراد میشود؛همچنین راهبردها نیز شامل عناصر برنامهریزی، پایداری، فرایندها، مشارکت، پژوهش و بودجه شدند.[1]. NVIVOhttps://jbmp.sbu.ac.ir/article_97133_f8de1c27ec5d2eb06e0d420e0ecb11f7.pdfدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-6050194120200521The Impact of Green Marketing on Medical Tourism with the Mediating Role of Technologyتاثیر بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت در استان سیستان و بلوچستان1371559712610.52547/jbmp.19.41.137FAدکتر حامد آرامشهیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانعلی اصغر تباواراستادیار گروه مدیریت مالی و بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستاننورمحمد یعقوبی1- استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد - دانشگاه سیستان و بلوچستانعبدالناصر درخشاناستادیار گروه مدیریت،دانشکده علوم مدیریت، دانشگاه ولایت ایرانشهرJournal Article20191222<strong>Objective</strong>:Medical tourism is a topic that has received increasing attention in recent years as more and more people seek treatment in other regions and countries. Paying attention to medical tourism can boost the tourism industry, which is one of the most important industries influencing economic development. On the other hand, the disadvantages of traditional marketing in the medical industry led us to investigate the use of green marketing in this field and to present practical results. The purpose of this study was to evaluate the impact of green marketing on medical tourism by examining the moderating role of technology on this relationship. <br /><strong>Methodology:</strong> This study is based on field studies and questionnaire distribution among selected sample through snowball sampling among 117 medical tourism practitioners in Sistan and Baluchestan province. <br /><strong>Finding:</strong>This research has been done by using the partial least squares algorithm in structural equation modeling and to confirm the reliability of variables and questionnaires, P value and Cronbach's alpha coefficients have been used. <br /><strong>Conclution:</strong> The results confirm all research variables as follows: Modulating effect of technology with coefficient of 0.27, social responsibility with coefficient of 0.30, environmental effects with coefficient of 0.26 and finally price improvement with coefficient of 0.24.سفر و گردشگری با اهداف جهت استفاده از منابع درمانی همچون آب های معدنی، گذراندن دوران نقاهت، معالجه و نظایر ان گردشگری سلامت یا توریسم درمانی می نامند. بازاریابی سبز که خود یک استراتژی در بازار کنونی تلقی می شود با هدف انطباق با محیط زیست و سلامت جامعه، افراد و کسب و کار روند رو به رشدی را داشته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت در استان سیستان و بلوچستان می باشدکه در بازه زمانی مهر 97 تا اردیبهشت 98 انجام شده است. داده های مورد نیاز پژوهش حاضر با استفاده از روش های میدانی همچون مصاحبه و توزیع پرسشنامه جمع آوری و با استفاده روش های تحلیل توصیفی و تحلیل عاملی و T, P Value, و ... تجزیه و تحلیل شد. از 16 فرضیه مورد آزمون تعداد هشت فرضیه مورد پذیرش قرار گرفتند. طبق نتایج حاصله بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت تاثیر معناداری دارد و رابطه متغیرهای فرصت و سطح درآمد، فرصت و محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و امکانات فیزیکی، مسئولیت اجتماعی و دسترسی به اطلاعات، مسئولیت اجتماعی و سطح درآمد، مسئولیت اجتماعی و اثرات زیست محیطی و درنهایت امکانات فیزیکی و محیط زیست مورد پذیرش واقع شدند.https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97126_90047d33bd0a3fbce00a432c691b4542.pdf