دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823مقیاس بومی بازارگرایی بانکهای تجاری ایران94262FAهاشم آقازادهدانشگاه تهرانمینا مهرنوشدانشگاه تهرانJournal Article20150513در تحقیق حاضر در راستای بهبود عملکرد بانکهای تجاری کشور در حوزه بین المللی و ارزی، بازارگرایی در این بانکها به عنوان یک عامل مؤثر مورد توجه قرار گرفته تا یک مقیاس بومی برای سنجش آن در بانکهای تجاری کشور توسعه داده شود و همچنین وضعیت بانکهای تجاری کشور بر اساس این مقیاس مشخص شود. پس از مطالعات نظری و اکتشافی از منابع داخلی و خارجی( الکترونیکی و غیر الکترونیکی)، یک مقیاس جامع ترسیم شده است که نشان دهنده ابعاد بازارگرایی با رویکرد ذینفع محور است. به منظور سنجش اعتبار مقیاس طراحی شده نظرات 50 نفر از خبرگان دریافت و مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. بر اساس مقیاس تأیید شده از سوی خبرگان، در بانکهای تجاری توزیع و گردآوری شده است. با عنایت به بررسی 5 بانک تجاری بزرگ و دریافت نظر 60 نفر از هر بانک، در مجموع از 300 نفر از مدیران و کارشناسان بخش بین المللی بانکهای تجاری کشور نظرسنجی شده است. یکی از یافته های این مطالعه "مقیاس بومی سنجش بازارگرایی در بانکهای تجاری کشور " است که در آن نقش و اهمیت مؤلفه های اصلی به ترتیب(1) رفتار هوشمند، ( 2) تحلیل و برنامه ریزی پاسخ راهبردی، ( 3) اجرا و کنترل پاسخ راهبردی، و ( 4) سیستمها و بخش های هماهنگ است. یافته دیگر این مطالعه نشان می دهد وضعیت این مقیاس در بانکهای تجاری ملی ایران، صادرات، ملت و سپه مناسب بوده و فقط در بانک تجارت نامناسب است. این نتایج میتواند مبنای پیشنهادات سازنده ای برای نظام بانکی کشور و نیز هر کدام از بانکها در خصوص افزایش ارتقای بازارگرایی آنها باشند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط94269FAسیدحیدر میرفخرالدینیدانشگاه یزدسید حسن حاتمی نسبدانشگاه یزدرضا طالعی فردانشگاه یزدامیر رضا کنجکاو منفرددانشگاه یزدJournal Article20150513هدف از این مطالعه، ارزیابی و اولویت بندی مؤلفه های مدیریت دانش، مرتبط با نوآوری دانش و عملکرد نوآوری است. لذا برای این منظور از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است، سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس مهمترین مؤلفه های تأثیرگذار مدیریت دانش رتبه بندی شدند. جامعه آماری این تحقیق، مجموعه شرکتهای شهرک صنعتی استان فارس بوده و مجموعه شرکتهای صنایع غذایی و آشامیدنی ها به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: مطالعه ادبیات تحقیق ، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه است. تأیید آزمون فرضیه ها، ارتباط مثبت و معنادار نوآوری دانش و مدیریت دانش؛ و مدیریت دانش و عملکرد نوآوری را به اثبات م یرساند. در انتها نیز، مهمترین مؤلفه های تأثیرگذار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس رتبه بندی شد.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823هم خوانی میان راهبرد بازاریابی و محیط درونی و بیرونی سازمان94277FAمسعود کسائیدانشگاه شهید بهشتیمحمد احمدیدانشگاه پیام نورJournal Article20150513شکل گیری و تدوین راهبرد بازاریابی نیازمند شناختی است که از وضعیت بازار و توانمندی های سازمانها ایجاد میشود. بنابراین، تدوین راهبرد بازاریابی باید بر اساس همخوانی با توانمندیهای درونی و وضعیت بازار(هم خوانی بیرونی) باشد. این پژوهش به تعیین روابط میان متغیرهایی نظیر: قوّت راهبرد بازاریابی و همخوانی درونی و بیرونی می پردازد و با توجه به این که عوامل مؤثر بین متغیرهای مذکور را در سطح سازمانها بررسی می کند، یک پژوهش بنیادی به شمار میرود. همچنین از نظر نحوة گردآوری داده ها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهایی است که خدمات اینترنتی را در کشور عرضه میکنند. از آن جا که این تحقیق به صورت کمّی به بررسی رابطه میان متغیرها می پردازد، نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه هستند. با توجه به داده های گردآوری شده از 87 نمونه آماری، می توان گفت که همخوانی درونی و بیرونی و قوّت بازاریابی، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود یکی از آنها در سازمان، احتمال وقوع دیگری را افزایش میدهد. هنگامی که همخوانی بیرونی در سازمان وجود داشته باشد، میتواند به عنوان نمایندهای از وجود هم خوانی درونی باشد و احتمال افزایش قوّت راهبرد بازاریابی را در پی خواهد داشتدانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823ارتباط تفکر راهبردی و عملکرد94280FAشمس الدین ناظمیدانشگاه فردوسی مشهدسعید مرتضویدانشگاه فردوسی مشهدحسن جعفریانیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150513این تحقیق به بررسی ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد به عنوان شاخص موفقیت در شرکت ها و همچنین به تاثیر تعدیل کنندگی متغیر یادگیری سازمانی بر ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد می پردازد بدین منظور ابتدا مدل جامعی برای تفکر راهبردی مبتنی بر ادبیات موضوع استنتاج و طراحی می گردد و سپس با استفاده از روش تحقیق پیمایشی/تحلیلی در معرض آزمون قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق، شرکت های پذیرفته شده در بورس هستند که در شهر مشهد مستقرند. به دلیل تعداد اندک شرکت ها از سرشماری استفاده شد. پرسشنامه محقق ساخته تفکر راهبردی بین مدیران ارشد و پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی بین مدیران میانی توزیع شد. داده های ناشی از بازده دارائیها به عنوان عملکرد شرکتها، از صورتهای مالی موجود در بورس استخراج شد. نتایج نشان داد، بین تفکر راهبردی و عملکرد در شرکتهای مورد بررسی ارتباط مستقیم وجود دارد اما یادگیری سازمانی رابطه بین تفکر راهبردی و عملکرد را تعدیل نمی کند.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823هوشمندی رقابتی و تصمیم گیری استراتژیک94288FAعلی رضائیاندانشگاه شهید بهشتیمجتبی لشکر بلوکیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150513در سالهای اخیر، "هوشمندی رقابتی" به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و با شرکتهای بزرگ عجین شده است؛ اما باید پرسید، تأثیر هوشمندی رقابتی بر تصمیم گیری استراتژیک شرکت چیست؟ نوع آرمانی هوشمندی رقابتی ویژگی هایی دارد؛ از قبیل پویش و جست وجوی دقیق در منابع اطلاعاتی مختلف و داده کاوی؛ تشخیص زودهنگام خطرات و فرصتها؛ ارایۀ مؤثر به هنگام و چندرسانه ای اطلاعات؛ فشرده سازی داده ها و اطلاعات؛ تسهیم دانش و اطلاعات، توانایی ایجاد گزارشها در برابر پرس وجوها در لحظه و ذخیره سازی اطلاعات و محافظت از آنها. نتایج تحقیق نشان میدهد که این ویژگیها بر فرآیند تصمیم گیری استراتژیک مؤثرند، اما هوشمندی رقابتی بیشترین تأثیر را بر مراحل اولیه فرآیند تصمیم گیری استراتژیک دارد و کمترین تأثیر را بر توسعه گزینه های استراتژیک و انتخاب و ارزیابی گزینه ها(مراحل انتهایی تصمیمگیری استراتژیک) دارد. روش تحقیق در این مقاله استخراج نوع آرمانی بر مبنای مطالعات موردی چندگانه بوده است.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823مفهوم پردازی آمیخته بازاریابی در بنگاههای صنایع غذایی کوچک و متوسط ایرانی94295FAسید حمید خداداد حسینیدانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632امیر محمد گلابیدانشگاه تهرانجهانگیر یدالهی فارسیدانشگاه تهرانمهران رضوانیدانشگاه تهرانJournal Article20150513با مروری بر یافته های پیشین با این مساله اصلی مواجه هستیم که بنگاههای کوچک و متوسط از چه الگو یا شیوه هایی به منظور سازماندهی عناصر آمیخته بازاریابی خود بهره میگیرند؟ از اینرو هدف مطالعه حاضر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر بین دو حوزه بازاریابی و الزامات بنگاه های کوچک و متوسط به تبیین چگونگی و چیستی آمیخته بازاریابی و اجزای سازنده را در بنگاه های کوچک و متوسط تشریح کند. در این بررسی دو گونه نوآوری صورت گرفته است؛ یکی مشارکت نظری و توسعه مرزهای دانش بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط و دیگری مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی فعالان این قبیل بنگاه ها با بهره گیری از رویکرد کیفی و راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکب. نتایج بررسی نشان داد که مؤلفه های آمیخته بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط شامل 5 عنصر اصلی (فرد مدیر/ مالک)، محصول، قیمت، مکان، ترفی) و 49 جز تشکیل دهنده است که عنصر اول در روند اجرای مطالعه به عنوان یک عنصر جدید استخراج و به موارد متداول اضافه شد. البته محتوای سایر عناصر نیز متفاوت از عناصر مرسوم است. در ضمن این فرضیه تقویت شد که آمیخته بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط در بنگاههای مورد بررسی متفاوت با آمیخته بازاریابی مرسوم و شامل پنج عنصر شخص، قیمت، مکان، ترفیع و محصول است.دانشگاه شهید بهشتیچشم انداز مدیریت بازرگانی2251-60509220100823منابع رابطه ای ایجاد ارزش در اجرای راهبرد تنوع از طریق توسعه درونی94303FAمحمدرضا حمیدی زاددانشگاه شهید بهشتیمعصومه حبیبیموسسه مطالعات بین المللی انرژیابراهیم حسن بیگیدانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20150513افزایش تمایل شرکتها به اتخاذ راهبردهای تنوع طی چهار دهه گذشته سبب شده است تا شرکتهای بزرگ چند کسب و کاره رشد کنند. ضرورت آگاهی از مسائل مدیریتی در چنین سازمانهایی تحقیقات بسیاری را پیرامون آنها شکل داده است. یکی از نتایج مهم در این تحقیقات، اهمیت اجرای تنوع در ایجاد ارزش برای شرکتها و مدیریت روابط درونی آنها است. یکی از مکانیزمهای پرکاربرد در اجرای راهبردهای تنوع، توسعه درونی از طریق ایجاد واحدهای مستقل جدیدی است که شرکت مادر سهامدار عمده آنها بشمار می آید. هدف اصلی این پژوهش مطالعه مکانیزمهای ایجاد ارزش در توسعه درونی با استفاده از این روش است. زمانی که این روش به عنوان یکی از راهبردهای توسعه در سطح شرکت به کار گرفته شود، انتظار می رود که بتواند برای واحدهای جدید کسب و کار شرکت ، ایجاد ارزش کند. با این توضیح که این بار عوامل ایجاد ارزش از نگاه شرکتهای فرعی و با استفاده از رویکرد رابطه ای مورد مطالعه قرارگرفته و به طور خاص، در صنعت پتروشیمی ایران آزمون شده است.