الگوسازی عوامل اثرگذار بر قابلیت نوآوری در صنعت مواد غذایی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.

2 ** دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.

3 *** دانشیار، علامه طباطبایی.

چکیده

     قابلیت نوآوری یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سازمانی است که به ایجاد برتری رقابتی در عرصه کسب‌وکار منجر می‌شود؛ از سوی دیگر ایجاد و استقرار قابلیت نوآوری در سازمان، مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بر این قابلیت مهم است. پژوهش حاضر ضمن مطالعه عمیق و منتقدانه مبانی علمی این موضوع، نشان داده است که قابلیت نوآوری به قابلیت عملیاتی، قابلیت انسانی و قابلیت ساختاری وابسته است. این پژوهش ضمن تأیید رابطه مستقیم میان قابلیت نوآوری و این سه قابلیت، مؤلفه‌های مؤثر بر هر یک از این قابلیت‌ها را استخراج کرده است. ظرفیت یافت فرصت محیطی، ظرفیت ساخت ایده، ظرفیت دانش فردی، ظرفیت دانش سازمانی، ظرفیت مدیریتی، ظرفیت فرهنگی، ظرفیت ارتباطی، ظرفیت فناورانه و ظرفیت پشتیبانی، مؤلفه‌های استخراج‌شده در این پژوهش هستند. الگوی نهایی قابلیت نوآوری در سازمان نشان می‌دهد که قابلیت نوآوری در سازمان به سه بُعد و نُه مؤلفه و 22 شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد؛ همچنین این شاخص‌ها در 60 شرکت بزرگ و فعال در صنعت مواد غذایی مورد نظرخواهی قرار گرفتند تا بدین وسیله میزان اثرگذاری و اهمیت هر یک از این شاخص‌ها سنجیده و به کمک روش معادلات ساختاری، الگوی نهایی پژوهش تبیین شود؛ به‌علاوه رتبه اهمیت هر یک از این شاخص‌ها از منظر مخاطبان صنعت مواد غذایی از دیگر نتایج این پژوهش بود.

کلیدواژه‌ها


  1. ABI Inform Global (2013). http://www.proquest.umi.com/pqdweb
  2. Afuah, A. (2003). Innovation management: Strategies, implementation and profits. New York: Oxford University Press, 2nd edition.
  3. Aghion, P., Bloom, N., Blundell, R., Griffith, R., & Howitt, P. (2005). Competition and Innovation: an Inverted-U Relationship, the Quarterly Journal of Economics, 701-728.
  4. Armbruster, H., Bikfalvi, A., Kinkel, S., & Lay, G. (2008). Organizational innovation: the challenge of measuring non-technical innovation in large-scale surveys. Technovation, 28 (10), 644-657.
  5. AsgharPour, H., Falahi, F., Dehghani, A. (1391). The Impact of Innovation on Market in Iranian Food Industry. Journal of Agricultural Economics and Development, 3, 204. (In Persian)
  6. Assink, M. (2006). Inhibitors of disruptive innovation capability: a conceptual model. European Journal of Innovation Management, 9(2) , 215-233.
  7. Barney, J. B. (1991). Firm Resource and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1) , 99-120
  8. Bloomberg (2013). 50 Most Innovative Countries; By Bloomberg Rankings, Feb1, http://www.bloomberg.com
  9. Börjesson, S., Elmquist, M. (2011). Developing Innovation Capabilities: A Longitudinal Study of a Project at Volvo Cars. Creativity and Innovation Management, 20(3), 176.
  10. Chapman, M. (2006). Building an innovative organization: consistent business and technology integration. Strategy and Leadership, 34(4), 32-8.
  11. Clark, K.B., & Fujimoto, T. (1991). Product Development Performance. Boston: Harvard Business School Press.
  12. Colarelli O’Connor, G., DeMartino, R. (2006). Organizing for Radical Innovation: An Exploratory Study of the Structural Aspects of Management Systems in Large Firms. Journal of Product Innovation Management, 23, 475–97.
  13. Collis, D.J., Montgomery, C.A. (1997). Corporate Strategy: Resources and Scope of the Firm. Chicago: Irwin.
  14. Forsman, H. (2011), Innovation capacity and innovation development in small enterprises; a comparison between the manufacturing and service sectors. Research Policy, 40(5), 739–750.
  15. Francis, D., Bessant, J. (2005). Targeting Innovation and Implications for Capability Development. Technovation, 25, 171–183.
  16. Helfat, C. E. et al. (2007). Dynamic Capabilities: Understanding strategic change in organizations. Oxford: Blackwell.
  17. Hunt, S. D., Morgan, R. M. (1995). The Comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Marketing, 59 , 1-15.
  18. Lawson, B., Samson, D. (2001). Developing Innovation Capability in organizations: a dynamic capability approach. International Journal of Innovation Management, 5(3), 377–400.
  19. Lichtenthaler, U., Ernst, H. (2012). The performance implications of dynamic capabilities: The case of product innovation. Journal of Product Innovation Management, 10.
  20. Mehri, Ali (1382). Theatrical Viewpoint to Sustainable Competitive Advantage. Tadbir Journal, 140,33-39(In Persian).
  21. Paalanen, A., Kujansivu, P. & Parjanen, S. (2009). Measuring the effects of an innovation focused intervention. Proceedings of the XX ISPIM Future of Innovation Conference in Vienna, 21-24 June.
  22. PirastehFard, Saeed (1380). Barriers to Organizational Innovation. Management Development Journal, 9(32), 1, 23-28(In Persian).
  23. Phillips, W., Noke, H., Bessant, J. & Lamming, R. (2005). Beyond the Steady State: Managing Discontinuous Product and Process Innovation. International Journal of Innovation Management, 10, 175–196.
  24. Prahalad, C.K., Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79–91.
  25. Raffai, C. (2014). Investigating the Innovation Capability Maturity of Rural Accommodation Service Providers. University of Pannonia. PhD Dissertation. 8-28.
  26. Saunila, M., Ukko, J. (2012). A Conceptual Framework for the Measurement of Innovation Capability. Baltic Journal of Management, 7(4) , 335-375.
  27. Saunila, M., Ukko, J., & Rantanen, H. (2012). Innovation Capability and Its Measurement in Finnish SMEs, Practice-based innovation: Insights, applications and policy implications. Berlin/Heidelberg: Springer-Verlag, 417-435.
  28. Shan, J., Jolly, D. R. (2013). Technological innovation capabilities, product strategy, and firm performance: The electronics industry in China. Canadian Journal of Administrative Sciences, 30, 159–172.
  29. Skarzynski, P., Gibson, R. (2008). Innovation to the Core: A Blueprint for Transforming the Way Your Company Innovates. Boston: Harvard Business School Press.
  30. Teece, D. J. (2009). Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth. London: Oxford University Press.
  31. Yliherva, J. (2004). Management model of an organization's innovation capabilities; development of innovation capabilities as part of the management system, dissertation, Department of Industrial Engineering and Management, University of Oulu.
  32. Zawislak, P.A., Alves, A.C., Tello-Gamarra, J.T., Barbieux, D., & Reichert, F.M. (2012). Innovation Capability: From Technology Development to Transaction Capability. Journal of Technology Management and Innovation, 7(2).
  33. Zawislak, P.A., Alves, A.C., Tello-Gamarra, J.T., Barbieux, D., & Reichert, F.M. (2013), Influences of the Internal Capabilities of Firms on their Innovation Performance: A Case Study Investigation in Brazil. International Journal of Management, 30(2), 329-348.