ارزيابي کیفیت وب‌سايت شرکت بیمه پارسیان

رحیم فو کردی, شهلا کلهر

چکیده


امروزه بيشتر شرکت‌های بیمه‌گر خدمات خود را از طريق وب‌سايت­های‌ رسمي ارائه می­دهند. با توجه به نقش مهم کيفيت وب‌سايت در جلب نظر مشتريان، اين پژوهش مي‌کوشد تا با اتکا به الگوی اي‌ـ‌کوال، کيفيت وب‌سايت «شرکت بیمه پارسيان» را از منظر کاربران آن تحليل کند؛ بدين منظور پرسشنامه‌اي استاندارد از طريق پست الکترونيک براي 400 نفر از کاربران وب‌سايت شرکت ارسال شد. تحليل داده‌هاي 232 پرسشنامه معتبر گردآوري‌شده نشان‌دهنده فاصله‌اي معنا‌دار بين وضع موجود و وضع آرماني وب‌سايت از منظر کاربران بود. با توجه به نتايج تحليل‌هاي رگرسيوني، پيشنهاد مي‌شود براي دستیابی به سطح آرماني موردنظر کاربران ابتدا بر قابليت استفاده، سپس تعامل خدمات و درنهایت کيفيت اطلاعات وب‌سايت تمرکز شود؛ درضمن از تحليل واريانس عاملي با اندازه‌هاي تکراري براي رتبه‌بندي عوامل مؤثر بر هر مؤلفه استفاده شد. نتايج اين تحليل نشان داد که در بُعد قابليت استفاده عامل «سهولت استفاده» در رتبه نخست و عامل «جذابيت ظاهري» در رتبه انتهايي، در بُعد تعامل خدمات عامل «صداقت و پاسخگويي در ارائه خدمات» در رتبه نخست و عامل «امنيت تراکنش‌ها» در رتبه انتهايي و در بُعد کيفيت اطلاعات عامل «بهنگام‌بودن اطلاعات» در رتبه نخست و «قابل‌فهم‌بودن اطلاعات» در رتبه انتهايي قرار دارند

واژگان کلیدی


کیفیت؛ خدمات الکترونیک؛ ای‌ـ‌کوال؛ وب‌سايت؛ شرکت بیمه پارسيان.

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


Barnes, S. J. & Vidgen, R. (2012). User acceptance and corporate intranet quality: An evaluation with iQual. Information & Management, 49, 164-170.

Barnes, S. J. & Vidgen, R. (2005). Data triangulation in action: using comment analysis to refine web quality metrics, Proceedings of the 13th European conference on information systems, Information Systems in a Rapidly Changing Economy, ECIS 2005, May 26-28, Regensburg, Germany.

Barnes, S. J. & Vidgen, R. (2003). Measuring Web site quality improvements: a case study of the forum on strategic management knowledge exchange. Industrial Management & Data Systems, 103, 297-309.

Barnes, S. J. & Vidgen, R. (2002). An Integrative Approach to the Assessment of E-Commerce Quality. Journal of Electronic Commerce Research, 3, 114-127.

Bauer, H. H., Falk, T. & Hammerschmidt, M. (2006). eTransQual: A transaction process-based approach for capturing service quality in online shopping. Journal of Business Research, 59, 866-875.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates.

Connolly, R., Bannister, F. & Kearney, A. (2010). Government website service quality: a study of the Irish revenue online service. European Journal of Information Systems, 19, 649-667.

Ding, D. X., Hu, P. J.-H. & Sheng, O. R. L. (2011). e-SELFQUAL: A scale for measuring online self-service quality. Journal of Business Research, 64, 508-515.

George, A. & Kumar, G. S. G. (2014). Impact of service quality dimensions in internet banking on customer satisfaction. DECISION, 41, 73-85.

Haqiqi, M. & Sayhoon, A. (2009). Providing an electronic maturity model for service processes in indurance industry and test it in Parsian Insurance Co., Quarterly Juornal of Insurance Industry, 3 & 4, 77-111 (In Persian).

Hooman, H. (2006), Structural Equation Modelling with Application of LISREL, Tehran: SAMT Publication (In Persian).

Insurance Research Center. (2014), Qualitative and quantitative analysis of insurance peneteration ratio in Iran, Tehran: Central Insurance Organization of Iran (In Persian).

Kandulapati, S. & Shekhar Bellamkonda, R. (2014). E-service quality: a study of online shoppers in India. American Journal of Business, 29, 178-188.

Kim, M., Kim, J. H. & Lennon, S. J. (2006). Online service attributes available on apparel retail web sites: an E-S-QUAL approach. Managing Service Quality, 16, 51-77.

Lai, J.-Y., Ulhas, K. & Lin, J.-D. (2014). Assessing and managing e-commerce service convenience. Information Systems Frontiers, 16, 273-289.

Manasra, E. A., Zaid, M. K. S. A. & Taherqutaishat, F. (2013). Investigating the Impact of Website Quality on Consumers’ Satisfaction in Jordanian Telecommunication Sector. Arab Economic and Business Journal, 8, 31-37.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. & Malhotra, A. (2005). E-S-QUAL: a multiple item scale for assessing electronic service quality. Journal of Service Research, 7, 213-233.

Rotchanakitumnuai, S. (2008). Measuring e‐government service value with the E‐GOVSQUAL‐RISK model. Business Process Management Journal, 14, 724-737.

Roy, S. & Zeng, W. (2015). The World of Signals. Social Multimedia Signals. Springer International Publishing.

Sanayei, A., Poormostafa Kh. M., Ghazifard, A., & Nasirzadeh, M. (2012). The effect of electronic service quality on customer satisfaction and repurchase intention. Journal Busuness Management, 12, 87-108 (In Persian).

Smith, P. R. & Chaffey, D. (2002). e-Marketing excellence: The Heart of eBusiness, Butterworth-Heinemann.

Zahedi, S. & Biniaz, J. (2008), Assessing the quality of electronic services in Raja Passenger Trains Company. Journal of Information Technology Management, 1, 65-82 (In Persian).


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.