palette
تأثیر عوامل مؤثر بر پذيرش موبايلبانک در بانک صادرات ايران
زهره دهدشتی شاهره, سجاد عبدالله پور

چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل موثر بر قصد رفتاری و پذیرش موبایل بانک در بانک صادرات ایران براساس یک مدل جامع و جدید است. داده­های مورد نیاز از طریق پرسشنامه که به صورت طیف لیکرت بین 207 نفر از مشتریان بانک در طی زمانی 1 ماه با درنظر گرفتن روش نمونه­گیری خوشه ای در دسترس توزیع گردید، جمع آوری شده­اند. لذا این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ محتوی، توصیفی- پیمایشی است. نتایج تحلیل آماری با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS نشان داد که عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تأثیر اجتماعی، شرایط تسهیل کننده، ارزش قیمت و اعتماد اولیه تأثیر مثبتی بر قصد رفتاری دارند. همچنین تمایل شخصی به اعتماد و اطمینان ساختاری بر اعتماد اولیه تأثیرگذارند. نتایج همچنین نشان داد که عوامل انگیزه لذت، عادت و شهرت یانک بر قصد رفتاری تأثیری ندارند. همچنین بین شهرت بانک و اعتماد اولیه نیز هیچگونه رابطه ای یافت نشد و در نهایت نتایج نشان داد که قصد رفتاری بر پذیرش موبایل بانک تأثیر مثبتی دارد.
واژگان کلیدی
موبایل- موبایل بانک- قصد رفتاری- بانکداری الکترونیک- بانک صادرات ایران

منابع و مآخذ مقاله

Ajzen, I. (2002). Residual effects of past on later behavior: Habituation and reasoned action perspectives. Personality and Social Psychology Review, 6(2): 107–122.

Akturan, U. & Tezcan, N. (2012). Mobile banking adoption of the youth market. Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss 4 pp. 444 – 459.

Anderson, J. (2010). M-banking in developing markets: Competitive and regulatory implications. Info, 12(1): 18–25.

Baptista, G. & Oliveira, T. (2015). Understanding mobile banking: The unified theory of acceptance and use of technology combined with cultural moderators. Computers in Human Behavior, 50 (2): 418–430.

Compeau, D. & Higgins, C. (1995). Computer self- efficacy: Development of a measure and initial test. MIS Quarterly, 19(20): 189-211.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 13 (2): 319–340.

Goswami, D. & Raghavendran, S. (2009). Mobile banking: can elephants and hippos tango?,

Journal of Business Strategy, 30(1): 14-20.

Gu, J-C. Lee, S-C. & Suh, Y-H. (2009). Determinants of behavioral intention to mobile banking. Expert Systems with Application,s 36 (1): 11605–11616.

Hanafizadeh, P. Behboudi, M. Abedini Koshksaray, A. & Jalilvand Shirkhani Tabar, M. (2012). Mobile-banking adoption by Iranian bank clients. Telematics and Informatics, 31(1): 62-78.

Jacob, K. (2007). Are mobile payments the smart cards of the aughts?, Chicago Fed Letter No. 240, Federal Reserve Bank of Chicago, Chicago, IL.

Kim, G., Shin, B., & Lee, H. G. (2009). Understanding dynamics between initial trust and usage intentions of mobile banking. Information Systems Journal, 19 (1): 283–311.

Koenig-Lewis, N. Palmer, A. & Moll, A. (2010). Predicting young consumers' take up of mobile banking services. International Journal of Bank Marketing, 28(5): 410 – 432.

Lin, H.-F. (2012). Determining the relative importance of mobile banking quality factors. Computer Standards & Interfaces, 35(2): 195–204. http://dx.doi.org/ 10.1016/j.csi.2012.07.003.

Lin, H.-F. (2010). An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect

of innovation attributes and knowledge-based trust. International Journal of Information Management, 31(3): 252–260. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2010.07.006.

Luo, X., Li, H., Zhang, J., & Shim, J. P. (2010). Examining multi-dimensional trust and multi-faceted risk in initial acceptance of emerging technologies: An empirical study of mobile banking services. Decision Support Systems, 49(2): 222–234.

McKnight, D. H., Choudhury, V., & Kacmar, C. (2002). Developing and validatingtrust measures for e-commerce: An integrative typology. Information SystemsResearch, 13 (3): 334–359.

McKnight, D. H., Cummings, L. L., & Chervany, N. L. (1998). Initial trust formation innew organizational relationships. Academy of Management Review, 23 (3): 473–490.

Oliveira, T. Faria, M. Thomas, M. & A. Aleš, P. (2014). Extending the understanding of mobile banking adoption: When UTAUT meets TTF and ITM. International Journal of Information Management, 34 (5): 689–703.

Pousttchi, K., & Schurig, M. (2004). Assessment of today’s mobile banking applications from the view of customer requirements. In Proceeding of the 37th Hawaii international conference on system sciences: 1–10.

Riffai, M. M. M. A., Grant, K., & Edgar, D. (2012). Big TAM in Oman: Exploring the promise of on-line banking, its adoption by customers and the challenges of banking in Oman. International Journal of Information Management, 32 (2): 239–250.

Riquelme, H. E., & Rios, R. E. (2010). The moderating effect of gender in the adoption of mobile banking. International Journal of Bank Marketing, 28(5): 328–341. http://dx.doi.org/10.1108/02652321011064872.

Rogers, E. (1995). Diffusion of innovations. In. New York: Free Press.

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27 (3): 425–478.

Van der Heijden, H. (2004). User acceptance of hedonic information systems. MIS Quarterly, 28(4): 695–704.

Venkatesh, V., Morris, M. G., Hall, M., Davis, G. B., Davis, F. D., & Walton, S. M. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3): 425–478.

Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1): 157–178.

Zhang, L., Zhu, J., & Liu, Q. (2012). A meta-analysis of mobile commerce adoption and the moderating effect of culture. Computers in Human Behavior, 28(5): 1902–1911. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.05.008.

Zhou, T., Lu, Y., & Wang, B. (2010). Integrating TTF and UTAUT to explain mobile banking user adoption. Computers in Human Behavior, 26 (4): 760–767.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.