ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذيرش گردشگری مجازی در ايران

محمد محمودی میمند, حسن فارسیجانی, سارا طاهری موسوی

چکیده


امروزه هیچ صنعتی بدون بهره برداری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، نمی تواند نقشی تعیین کننده در رقابت های ملی و فراملی ایفا کند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. از آنجا که توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و درآمدزا، یكی از چالش های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است، کشورهایی موفق بوده اند که با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت و یافتن راه های جدید به نحو مطلوب از توانمندی های این بخش بهره برده اند. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر گردشگری مجازی با استفاده از الگوی جامع گردشگری مجازی )ترکیبی از الگوی نوری و الگوی آرکن( پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است - و جامعه آماری کلیه مدیران شرکت های گردشگری و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات شهر تهران که خدمات خود را به صورت الكترونیكی ارائه می دهند، تشكیل می دهد. به منظور تحلیل فرضیه ها پژوهش از آزمون تحلیل مسیر در الگوی معادله های ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آمادگی الكترونیكی و شبكه های مشارکتی مجازی بر گردشگری مجازی تأثیرگذار هستند.

واژگان کلیدی


صنعت گردشگری؛ گردشگری مجازی؛ آمادگی الکترونیکی؛ شبکه های مشارکتی مجازی.

تمام متن:

PDF

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.