تأثیر ارتباطات برند مصرف‌کننده بر بشارت برند

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * استادیار،، دانشگاه تهران.

2 *** دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

چکیده

در جامعه مصرف‌کننده امروزی، جایی که برای مصرف‌کننده به‌آسانی امکان نشان‌دادن طرفداری برند وجود دارد، برای صاحبان بازار، فهم رفتارهایی که به انتخاب برند منجر می‌شوند مهم است. هدف مطالعه حاضر بررسی چگونگی تأثیر ارتباطات برند مصرف‌کنندگان بر متغیرهای بشارت برند است که به رفتارهای حمایتی برند منجر می‌شود. مطالعه حاضر اثر سه مؤلفه از مؤلفه‌های ارتباطات برند مصرف‌کننده را بر مؤلفه‌های بشارت برند بررسی می‌کند. داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه از جامعه آماری شامل 350 نفر از دانشجویان و در مورد برند گوشی همراه به‌دست آمد. فرضیه‌های پژوهش حاضر با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شده و سه فرضیه رد و هشت فرضیه تأیید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مفهوم ارتباطات برند مصرف‌کننده بر بشارت برند تأثیر مثبت می‌گذارد؛ به‌عبارت‌دیگر هویت‌پذیری برند بر توصیه مثبت و منفی برند، تعهد برند بر قصد خرید و توصیه منفی برند و اطمینان برند بر قصد خرید و توصیه مثبت برند تأثیر مثبت می‌گذارد؛ همچنین مشخص شد که متغیر قصد خرید بر دو متغیر توصیه مثبت و منفی برند تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Aggarwal, P. (2004). The effects of brand relationship norms on consumer attitudes and behavior. Journal of Consumer Research. 31 (1), 87-101.
  2. Ansari, M; Nesabi, V.R. (2013). Creating brand equity through the promotion mix: study the mediating role of knowledge, loyalty and brand connection. Journal of Business Management. 14 (4), 37-51. (in Persian)
  3. Beatty, S.E., Homer, P. & Kahle, L.R. (1988). The involvement-commitment model: theory and implications. Journal of Business Research. 16 (2), 149-167
  4. Becera, E.p. & Badrinarayanan, V. (2013). The influence of brand trust and brand identification on brand evangelism. Product & Brand Management. 22 (5/6). 371 – 383.
  5. Becerra, E.P. & Korgaonkar, P.K. (2011). Effects of trust beliefs on consumers’ online intentions. European Journal of Marketing. 45 (6). 936-962.
  6. Chaudhuri, A. & Holbrook, M. (2002). Product-class effects on brand commitment and brand outcomes: the role of brand trust and brand affect. Journal of Brand Management. 10 (1), 33-58.
  7. Delgado-Ballester, E., Munuera-Aleman, J.L. & Yague- Guillen, M.J. (2003). Development and validation of a brand trust scale. International Journal of Market Research. 45 (1), 35-76.
  8. Dick, A.S. & Basu, K. (1994). Customer loyalty: toward and integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science. 22 (2), 99-113.
  9. Ebrahimi, A; Mansouri, S.H (2013). Investigate the effect of brand image and service quality on customer relationship marketing and behavioral tendencies. Journal of Business Management. 14 (4), 153-170. (in Persian)
  10. Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer research. Journal of Consumer Research. 24 (4), 343-373.
  11. Hennig-Thurau, T., Gwinner, K.P., Walsh, G. & Gremler, D.D. (2004). Electronic word-of-mouth via consumer- opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the internet?.Journal of Interactive Marketing. 18 (1), 38-52.
  12. Hu, N., Liu, L. and Zhang, J.J. (2008). Do online reviews affect product sales? The role of reviewer characteristics and temporal effects. Information Technology and Management. 9 (3), 201-214.
  13. Kalantari, Kh. (2002). Processing and analysis of data in Economic and Social Research. Tehran. Agah Publication. (in Persian)
  14. Karimi Alavijeh, M.R; Kakayi Siahkal, V. (2013). Brand equity performance results in the value chain from the perspective of retailers. Journal of Business Management. 15 (4), 81-97. (in Persian)
  15. Keller, K.L. (2012). Understanding the richness of brand relationships: research dialogue on brands as intentional agents. Journal of Consumer Psychology. 22 (2), 186-190.
  16. Kim, C.K., Han, D. & Park, S.-B. (2001). The effect of brand personality and brand identification on brand loyalty: applying the theory of social identification. Japanese Psychological Research. 43 (4), 195-206.
  17. Lam, S., Ahearne, M., Hu, Y. & Schillewaert, N. (2010). Resistance to brand switching when a radically new brand is introduced: a social identity theory perspective. Journal of Marketing. Vol. 74(61), 28-146.
  18. McAlexander, J.H., Schouten, J.W. & Koenig, H.F. (2002). Building brand community. Journal of Marketing. 66 (1), 38-54.
  19. McConnell, B. & Huba, J. (2003). Creating Customer Evangelists: How Loyal Customers Become a Volunteer Salesforce, Dearborn, Chicaco, IL.
  20. Matzler, K., Pichler, E.A. & Hemetsberger, A. (2007). who is spreading the word? The positive influence of extraversion on consumer passion and brand evangelism. Proceedings of the American Marketing Association Winter Conference, 25-32.
  21. Muniz, A.M. Jr & O’Guinn, T.C. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research. 27 (4), 413-422.
  22. Park, C.W., Eisingerich, A.B. & Park, J.W. (2013). Attachment-aversion (AA) model of customer-brand relationships. Journal of Consumer Psychology. 23 (2), 229-248.
  23. Pimentel, R.W. & Reynolds, K.E. (2004). A model for consumer devotion: affective commitment with proactive sustaining behaviors. Academy of Marketing Science Review. 5 (1), 1-45.
  24. Reichheld, F.F. (2003). The one number you need to grow. Harvard Business Review. 81(12), 46-55.
  25. Rozanski, H.D., Baum, A.G. & Wolfsen, B.T. (1999). Brand zealots: realizing the full value of emotional brand loyalty. Strategy and Business. 17, 51-62.
  26. Sarmad. Z; Bazargan, A; Hejazi, E. (2004). Research Methods in the Behavioral Sciences. Tehran. Agah Publication. (in Persian)
  27. Scarpi, D. (2010). Does size matter? An examination of small and large web-based brand communities. Journal of Interactive Marketing. 24 (1), 14-21.
  28. Schmitt, B. (2013). The consumer psychology of customer- brand relationships: extending the AA relationship model. Journal of Consumer Psychology. 23 (2), 249-252.
  29. Tajfel, H. and Turner, J.C. (1985). The social identity theory of intergroup behavior. in Worchel, S. and Austin, W.G. (Eds). Psychology of Intergroup Relations.Nelson-Hall, Chicago, IL, 6-24.
  30. Thompson, S.A. & Sinha, R.K. (2008). Brand communities and new product adoption: the influence and limits of oppositional loyalty. Journal of Marketing. 72 (6), 65-80.