palette
تبیین و توسعه مفهومی نظریه بازاریابی کارآفرینانه

چکیده

     بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک پارارایم جدید در بازاریابی ظهور کرده است تا به سازمان­ها در فضای دارای تحولات شدید کمک کند. این مفهوم که در سال­های اخیر مطرح گردیده است، توسط پژوهشگران مختلف مورد بررسی قرارگرفته است، اما توجه کافی به این نکته نشده است که به­کارگیری این رویکرد بدون در نظرگرفتن الزامات پارادایمی که ریشه در تبار اصلی آن دارد، نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. بنابراین لازم است به شکلی دقیق­تر مشخص گردد بازاریابی کارآفرینانه در کدام شرایط و با چه مفروضاتی در سازمان­ها پیشنهاد می­گردد. به همین جهت این مقاله به توسعه مفهومی بازاریابی کارآفرینانه طبق روش­شناسی پژوهشی لینهام (2002) می­پردازد و طی چهار گام پیشنهادی وتن(2002) سعی می­شود عمق بیشتری به نظریه بازاریابی کارآفرینانه داده شود. گام اول سازه­های تشکیل­دهنده این مفهوم مطرح می­شوند، گام دوم ارتباط میان سازه­ها تبیین می­شود. گام سوم ارتباط بازاریابی کارآفرینانه با دو حوزه نظری: 1- رویکرد تاثیرساز[1]  مستخرج از ادبیات کارآفرینی و 2- منطق مبتنی بر خدمت[2] مستخرج از ادبیات بازاریابی تشریح می­گردد. گام چهارم با استفاده از پیکربندی­های متفاوت از استراتژی­سازی تحلیل می­گردد که بازاریابی کارآفرینانه با مفروضات رویکرد تحول­گرا و هم­چنین شکل­دهی سازگار است. این بدین معناست که بازاریابی کارآفرینانه در بستری کارکرد واقعی خود را خواهد داشت که دو شرط اساسی حاکم باشد: اول آنکه غیرقابل پیش­بینی باشد و دوم آنکه بر این باور باشند که محیط قابل شکل دادن و کنترل شدن توسط سازمان­ها است و با مفروضات کارآفرینی تفاوت دارد.


[1] effectuation

[2] Service-dominant logic

واژگان کلیدی
بازاریابی کارآفرینانه؛ تاثیرسازی؛ منطق‌مبتنی برخدمت؛ تحول‌گرا

منابع و مآخذ مقاله

Atuahene-Gima, K., & Ko, A. (2001). An empirical investigation of the effect of market orientation and entrepreneurship orientation alignment on product innovation. Organization science, 12(1), 54-74.

Bjerke, B., & Hultman, C. (2004). Entrepreneurial marketing: The growth of small firms in the new economic era: Edward Elgar Publishing.

Carson, D., & Gilmore, A. (2000). Marketing at the interface: not ‘what’but ‘how’. Journal of marketing theory and practice, 8(2), 1-7.

Duus, H. J. (1997). Economic foundations for an entrepreneurial marketing concept. Scandinavian journal of Management, 13(3), 287-305. doi:https://doi.org/10.1016/S0956-5221(97)00004-3

Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of management Review, 14(4), 532-550.

Farhangmehr, M., & Pinho, J. C. M. R. (2013). Elisabete Maria Sampaio de Sá.

Gilmore, A. (2011). Entrepreneurial and SME marketing. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 137-145.

Hills, G., Hultman, C., Kraus, S., & Schulte, R. (2010). History, Theory and Evidence of Entrepreneurial Marketing – An Overview (Vol. 11).

Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2006). Entrepreneurial marketing. Cited in: Lagrosen, S. and Svensson, G.(eds) Marketing–Broadening the Horizons, Denmark: University of Studentlitteratur.

Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2011). Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10.

Hills, G. E., & LaForge, R. W. (1992). Research at the marketing interface to advance entrepreneurship theory. Entrepreneurship theory and practice, 16(3), 33-60.

Hills Gerald, E., Hultman Claes, M., & Miles Morgan, P. (2007). The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing. Journal of Small Business Management, 46(1), 99-112. doi:10.1111/j.1540-627X.2007.00234.x

Hultman, C. M., & Shaw, E. (2003). The interface between transactional and relational orientation in small service firm’s marketing behaviour: A study of Scottish and Swedish small firms in the service sector. Journal of marketing theory and practice, 11(1), 36-51.

Hunt, S. D. (2010). Marketing theory: ME Sharpe.

Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 29(1), 25-36. doi:10.1177/0266242610369743

Kilenthong, P., Hultman, C. M., & Hills, G. E. (2016). Entrepreneurial marketing behaviours: impact of firm age, firm size and firm’s founder. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1), 127-145.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0: From products to customers to the human spirit: John Wiley & Sons.

Kraus, S., Filser, M., Eggers, F., Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2012). The entrepreneurial marketing domain: a citation and co-citation analysis. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 14(1), 6-26.

Kraus, S., Harms, R., & Fink, M. (2009). Entrepreneurial marketing: moving beyond marketing in new ventures. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 11(1), 19-34.

Lynham, S. A. (2002). The general method of theory-building research in applied disciplines. Advances in developing human resources, 4(3), 221-241.

Matsuno, K., Mentzer, J. T., & Özsomer, A. (2002). The effects of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance. Journal of marketing, 66(3), 18-32.

Miles, M., Gilmore, A., Harrigan, P., Lewis, G., & Sethna, Z. (2015). Exploring entrepreneurial marketing. Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94-111. doi:10.1080/0965254X.2014.914069

Miles, M. P., & Darroch, J. (2006). Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage. European journal of marketing, 40(5/6), 485-501.

Mintzberg, H. (1973). Strategy-making in three modes. California management review, 16(2), 44-53.

Mintzberg, H. (2007). Tracking strategies: Toward a general theory: Oxford University Press on Demand.

Mirvahedi, S. (2014). An investigation into the role of serendipity, effectuation, and entrepreneurial marketing in fast-growth entrepreneurial firms.

Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19. doi:10.1080/10696679.2002.11501922

Morrish, S. C., Miles, M. P., & Deacon, J. H. (2010). Entrepreneurial marketing: acknowledging the entrepreneur and customer-centric interrelationship. Journal of Strategic Marketing, 18(4), 303-316. doi:10.1080/09652541003768087

Read, S., Dew, N., Sarasvathy, S. D., Song, M., & Wiltbank, R. (2009). Marketing Under Uncertainty: The Logic of an Effectual Approach. Journal of marketing, 73(3), 1-18. doi:10.1509/jmkg.73.3.1

Read, S., & Sarasvathy, S. D. (2012). Co-creating a course ahead from the intersection of service-dominant logic and effectuation. Marketing Theory, 12(2), 225-229.

Reeves, M., & Haanaes, K. (2015). Your strategy needs a strategy: How to choose and execute the right approach: Harvard Business Review Press.

Saayman, P. D. (2014). An assessment of entrepreneurial orientation in the explosives manufacturing and marketing industry.

Sarasvathy, S. D. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of management Review, 26(2), 243-263.

Sarasvathy, S. D., & Dew, N. (2005). Entrepreneurial logics for a technology of foolishness. Scandinavian journal of Management, 21(4), 385-406.

Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of marketing management, 15(1-3), 53-67.

Sethna, Z., Jones, R., & Harrigan, P. (2013). Entrepreneurial marketing: Global perspectives: Emerald Group Publishing.

Sheth, J. N., & Sisodia, R. S. (2006). Does marketing need reform?: Fresh perspectives on the future: ME Sharpe.

Stevenson, H., & Gumpert, D. (1985). The heart of entrepreneurship.

Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of marketing, 68(1), 1-17.

Viegas, C. M. D. O. (2014). Marketing in entrepreneurship: the importance of an entrepreneurial marketing in new ventures. Instituto Superior de Economia e Gestão,

Whalen, P., Uslay, C., Pascal, V. J., Omura, G., McAuley, A., Kasouf, C. J., . . . Deacon, J. (2016). Anatomy of competitive advantage: towards a contingency theory of entrepreneurial marketing. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 5-19. doi:10.1080/0965254X.2015.1035036

Whalen, P. S., & Akaka, M. A. (2015). A dynamic market conceptualization for entrepreneurial marketing: the co-creation of opportunities. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 61-75. doi:10.1080/0965254X.2015.1035040

Whalen, P. S., & Holloway, S. S. (2012). Effectual marketing planning for new ventures. AMS review, 2(1), 34-43.

Whetten, D. (2002). Modeling-as-theorizing: A systematic methodology for theory development. Essential skills for management research, 45.

Wiltbank, R., Dew, N., Read, S., & Sarasvathy Saras, D. (2006). What to do next? The case for non‐predictive strategy. Strategic Management Journal, 27(10), 981-998. doi:10.1002/smj.555

Yang, B. (2002). Meta-analysis research and theory building. Advances in developing human resources, 4(3), 296-316.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.