تحول مدل کسب و کار در صنعت حمل و نقل درون شهری: موردپژوهی تطبیقی اسنپ و کارپینو

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران/ دانشکده مدیریت/ دانشیار گروه بازرگانی

2 دانشگاه تهران/ دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری/ دانشیار گروه انسان شناسی

3 دانشگاه تهران/ پردیس بین المللی جزیره کیش/ دانشجوی دکترا مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری بازرگانی

چکیده

تخریب خلاق در صنعت حمل و نقل درون شهری کشور منجر به شکل گیری تحول در این صنعت شده است. اسنپ و کارپینو دو مورد از پیشگامان این تحول ساختاری در کشور بوده اند. با اینکه این دو به فاصله کمی از یکدیگر شروع به فعالیت کرده اند اما اسنپ رشد سریعی داشت و کارپینو با فراز و نشیب و افول روبرو بود. تجربه این دو کسب و کار دیجیتال از اکوسیستم نوآوری می تواند برای شرکت های نوپا برای ایجاد تحول سرمشق باشد. با موردکاوی تطبیقی میان دو شرکت نوپا عوامل کلیدی استخراج شده و به عنوان یک مدل کنترلی در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت نوپا ارایه شده است. این مطالعه با شش مصاحبه میدانی و کدگذاری توسط نرم افزار مکس کیو دی ای انجام شده است و همچنین از مصاحبه های انجام شده در رویدادها و مستندهای از پیش ثبت شده برای درک بهتر مساله استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در هر مرحله از چرخه عمر نوپا، عوامل متعددی برای کنترل باید مدنظر مدیران باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Transforming the Business Model in the Urban Transportation Industr

نویسندگان [English]

  • Mohsen Nazari 1
  • AboAli VedadHir 2
  • Hamidreza Ezati 3
1 University of Tehran / Faculty of Management / Associate Professor of Business Management
2 University of Tehran / Faculty of Social and Behavioral Sciences / Associate Professor of Anthropology
3 University of Tehran / Kish International Campus / Ph. D Candidate of Business Administration
چکیده [English]

Objective: The creative destruction of the country's urban transportation industry has led to the transformation of the industry. Snape and Carpino were two of the pioneers of this structural transformation in the country. Although the two started working shortly afterwards, Snape grew rapidly and Carpino faced ups and downs. The experience of these two digital businesses in the innovation ecosystem can be a paradigm shift for startups.
Methodology: A comparative case study between two startups extracted key factors and presented a control model at different stages of the startup life cycle. The study was conducted with six field interviews and coded by Max QDA 12 software, as well as interviews with pre-recorded events and documentaries to better understand the problem. 
Finding: The results showed that at each stage of the startups life cycle, several factors need to be taken into account by managers. In the pre- startup phase, the experience of the founders and the superiority of the new business model were crucial. Paying attention to the time of entry has also played a significant role .
Result: It is also important to achieve product and market fit and pay attention to the emerging integration of development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Transformation
  • Creative destruction
  • snap
  • carpino
  • strategic control
  1. Reinert, Hugo; Reinert, Erik S. (2006). Creative Destruction in Economics: Nietzsche, Sombart, Schumpeter. The European Heritage in Economics and the Social Sciences. Springer. pp. 55–85
  2. Schumpeter, Joseph A. (1994) [1942]. Capitalism, Socialism and Democracy. London: Routledge. pp. 82–83.
  3. MICHAEL GOOLD and JOHN J. QUlNN(1990). THE PARADOX OF STRATEGIC CONTROLS. Strategic Management Journal, Vol. 11, 43-57
  4. John Nightingale John Laurent(2001). Darwinism and Evolutionary Economics. Edward Elgar Cheltenham, UK • Northampton, MA, US. pp-95.
  5. Khan, Shahyan (2017-06-02). Leadership in the Digital Age - a study on the effects of digitalization on top management leadership (Thesis). Stockholm Business School.
  6. Riitta Katila, Eric L. Chen, and Henning Piezunka (2012). "All the right moves: How entrepreneurial firms compete effectively" (PDF). Strategic Entrepreneurship JNL. 6 (2): 116–132.
  7. Marco van Gelderen, Roy Thurik, Niels Bosma(2005), Success and risk factors in the pre-startup phase May, Volume 24, Issue 4, pp 365–380.
  8. Seun Azeez Olugbola(2017). Exploring entrepreneurial readiness of you than start up success components :Entrepreneurship training asamoderator. Journal of Innovation & Knowledge2155–171
  9. Donald A.DuchesneauWilliam B.Gartner(1990). A profile of new venture success and failure in an emerging industry. Journal of Business Venturing .Volume 5, Issue 5, September, Pages 297-312
  10. Allen, T., Gloor, P., Fronzetti Colladon, A., Woerner, S. and Raz, O. (2016), "The power of reciprocal knowledge sharing relationships for startup success", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 23 No. 3, pp. 636-651.
  11. Sarva, Mahesh & Dubey, P. & Kumar, Suresh. (2016). Startups can be the game changer for Indian economy. 14. 5161-5167.
  12. Yang Yu, Victor Perotti(2015). Startup Tribes: Social Network Ties that Support Success in New Firms. Twenty-first Americas Conference on Information Systems, Puerto Rico,
  13. Martin Mabunda Baluku, Julius Fred Kikooma & Grace Milly Kibanja (2016) Psychological capital and the startup capital–entrepreneurial success relationship, Journal of Small Business & Entrepreneurship, 28:1, 27-54,
  14. Dessyana, A., & Dwi Riyanti, B. (2017). The Influence of Innovation and Entrepreneurial Self-Efficacy to Digital Startup Success. INTERNATIONAL RESEARCH JOURNAL OF BUSINESS STUDIES, 10(1), 57-68.
  15. David L. Rogers(2016). The Digital Transformation Playbook : Rethink Your Business for the Digital Age. New York, United States: Columbia University Press.