تبیین الگوی پویای رفتار مصرف‌کننده آنلاین: ترکیبی از پدیدارشناسی و نگاشت‌های شناختی فازی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه شفیلد هلم انگلستان

چکیده

     مساله اصلی در این پژوهش ارائه تعریفی از رفتار مصرف‌کننده آنلاین در بافت جامعه‌ایران و الگوسازی پویایی‌های آن است. هدف این تحقیق پدیدارشناسی رفتار مصرف‌کننده آنلاین و تدوین الگو پویای این رفتار است. این تحقیق قصد دارد تا با پدیدارشناسی تفسیری رفتار مصرف‌کننده آنلاین به تعریف مناسبی برای آن در بافت جامعه‌ ایرانی دست یافته و پس از بررسی تجربه زیسته افراد از پدیده مصرف آنلاین، عوامل و بسترهای تأثیرگذار بر این رفتار استخراج و پویایی‌های آن توسط نگاشت‌های شناختی فازی الگوسازی می‌گردد. این پژوهش در 3 گام صورت می‌پذیرد. در گام اول پس از مصاحبه‌های عمیق با مصرف‌کنندگان، به افقی­سازی مصاحبه­هایی که به روش هرمنوتیک انجام گرفته­اند پرداخته می­شود و مفاهیم مورد نظر برای طراحی نگاشت­های شناختی اختصاصی هر فرد ِمورد مصاحبه در گام دوم استخراج می­گردد. در نهایت اجتماع تمامی این نگاشت­های شناختی منجر به طراحی یک نگاشت شناختی عمومی از فضای مصرف آنلاین گردیده که با انجام دو مطالعه موردی در کسب‌وکارهای آنلاین وزن­دهی و نهایی می‌گردد. نتایج پژوهش نشان از مصرف تسکینی، مغشوش و مصرف همگام با تولید در فضای آنلاین دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Appadurai, Arjun. (2005). ‘Materiality in the Future of Anthropology’, in WimvanBinsbergen and Peter L. Geschiere (eds) Commodification: Things, Agency, andIdentities (The Social Life of Things Revisited), pp. 55–62. Münster: LIT Verlag.
  2. Benjamin W. (1999). The Arcades Project.Transl.HEiland, McLaughlin. Cambridge, MA: Belknap.
  3. Berkeley/Los Angeles: Univ. Calif. Press.
  4. Berry, L.L. & J.H. Kunkel, (1970). In pursuit of consumer theory, Decision Sciences 1, 25-39.
  5. Bourdieu P. (1984). Distinction: A Social Critiqueof the Judgement of Taste.Transl.R Nice.Cambridge, MA: Harvard Univ.Press.
  6. Brewer, John and Porter, Roy (eds). (1993).Consumption and the World of Goods.London and New York: Routledge.
  7. Capuzzo, Paolo. (2006).Culture delconsumo. Bologna: IlMulino.
  8. Domosh, Mona. (2006).American Commodities in an Age of Empire.New York: Routledge.
  9. Douglas, Mary and Isherwood, Baron. (1996).The World of Goods: Towards an Anthropology of Consumerism (2nd edition). London: Routledge.
  10. Ewen S. (1976). Captains of Consciousness: Advertisingand the Social Roots of Consumer Culture.New York: McGraw-Hill.
  11. Foxall, G.R., (1987). Radical behaviorism and consumer research: Theoretical promise and empiricalproblems, International Journal of Research in Marketing 4, 111-129.
  12. Glennie, P.D. and Thrift, N.J. (1992) ‘Modernity, Urbanism, and Modern Consumption’, Environment and Planning D: Society and Space 10: 423–43.
  13. Gronow, Jukka and Alan Warde (eds). (2001) Ordinary Consumption, London, Routledge
  14. Kassarjian, H.H., (1978). Anthropomorphism and parsimony, Advances in Consumer Research 5, xiii-xiv
  15. Kuhn, T.S., (1962). The Structure of Scientific Revolutions, Chicago, IL: Chicago University Press.
  16. Halle D. (1993).Inside Culture: Art and Classin the American Home.Chicago, IL: Univ.Chicago Press.
  17. Halnon KB. (2002). Poor chic: the rational conconsumptionof poverty. Curr.Sociol.50:510–16.
  18. Haupt, Heinz-Gerhard.(2002).Konsum und Handel: Europa im 19.und 20. Jahrhundert(Consumption and commerce: Germany and the USA). Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht.
  19. Hillner, K.P., (1984). History and Systems of Modern Psychology: A Conceptual Approach. New York:Gardner Press.
  20. Leahey, T.H., (1987). A History of Psychology, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  21. Marx, M.H. and W.A. Hillix, (1979).Systems and Theories in Psychology (3rdedn.). New York: McGraw-Hill.
  22. Miller D, Jackson P, Thrift N, Holbrook B, Rowlands M. 1998. Shopping, Place and Identity.London/New York: Routledge
  23. Miller D. (1998a).A Theory of Shopping.Oxford: Polity.
  24. Miller D. (1998b).Coca-Cola: a black sweetdrink from Trinidad.In Material Cultures ed. D Miller, pp. 169–87. Chicago, IL: Univ.Chicago Press.
  25. Miller D. (2001).The Dialectics of Shopping.Chicago, IL: Univ. Chicago Press.
  26. Miller MB. 1981. The Bon March´e: BourgeoisCulture and the Department Store, 1869-1920. Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.
  27. Miller, Daniel (ed.). (1995a). Acknowledging Consumption: A Review of New Studies. London: Routledge.
  28. Pomeranz, Kenneth. (2005). ‘Standards of Living in 18th Century China: Regional Differences, Temporal Trends, and Incomplete Evidence’, in Robert Allen, Tommy Bengtsson and Martin Dribe (eds).Standards of Living and Mortality in Pre-IndustrialTimes, pp. 23–54. Oxford: Oxford University Press.
  29. Ritzer G. (1996).The McDonaldization of Society.Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press.Rev.ed.
  30. Rochberg-Halton E. (1986). Meaning andModernity.Chicago, IL: Univ. Chicago Press
  31. Skinner, B.F., (1979). The Shaping of a Behaviorist New York: New York University Press.
  32. Slater D. (1997).Consumer Culture and Modernity.Cambridge: Polity Press.
  33. Soper, Kate and Trentmann, Frank (eds). (2007) Citizenship and Consumption.Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  34. Torras, J. and Yun, B. (eds). (1999).Consumo, Condiciones de Vida y Comercializacion:Cataluña y Castilla, siglos XVII–XIX (Consumption, conditions of life andcommercialization: Catalonia and Castille, 17th–19th centuries.
  35. Valentine, E.R., (1992). Conceptual Issues in Psychology (2nd. edn.). London: Routledge
  36. Veblen T. (1959). The Theory of the LeisureClass.New York: Viking.
  37. Williams R. (1982). Dream Worlds: Mass Consumptionin Late 19th Century France.
  38. Weatherill, Lorna. (1996).Consumer Behaviour and Material Culture in Britain 1660–1760 (2nd edition) London: Routledge