قدرت، قدرت جبرانی و قابلیت جایگزینی در کانال های بازاریابی: مطالعه موردی، هنر - صنعت فرش دستباف ایران

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران(پردیس فارابی)

3 تهران (پردیس فارابی)

چکیده

      یکی از مهمترین ابعاد رفتاری در روابط بین اعضای اصلی کانال بازاریابی موضوع قدرت و وابستگی است. در این پژوهش از بعد قدرت به منابع قدرت منبع و قدرت جبرانی هدف برای اندازه‌گیری آن نگاه انداخته و پیرامون وابستگی، شاخص قابلیت جایگزینی را مدنظر قرار دادیم. در این پژوهش روابط بین دو عضو اصلی کانال بازاریابی در هنر – صنعت فرش دستباف را مد نظر قرار دادیم، با این فرض که عضو منبع (عضو قدرتمندتر) کانال، تجار فرش و عضو هدف (عضو دیگر یا ضعیف­تر) کانال، تولیدکنندگان فرش دستباف می­باشند. در واقع هدف این پژوهش بررسی روابط بین قدرت تجار فرش، قدرت جبرانی تولیدکنندگان و توانایی بالقوه آنان در پیدا کردن جایگزین مناسب توزیع از بعد ادراکی تجار به عنوان عضو منبع در این کانال است. نمونه آماری این پژوهش شامل 286 تاجر بازار فرش تهران است، که بطور تصادفی با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع­آوری و از طریق نرم‌افزار لیزرل مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. نتیجه تجزیه‌و‌تحلیل داده­های پژوهش بیانگر وجود رابطه عکس بین ادراک منبع از قدرت خویش و قدرت جبرانی هدف و همچنین وجود رابطه مستقیم بین ادارک منبع از قدرت خویش و ادراک از توانایی هدف در پیدا کردن جایگزین مناسب برای آنان است. bstract     One of the most important behavioral aspects in relation among the main members of marketing channel is power and dependence. In this research, to measure the aspect of power we have looked through the source of power and countervailing power and we have considered prominent switching capability about dependence. We have also considered the relationships between the two main members of marketing channels in handmade carpet art – industry. On the assumption that the source member of channel, more powerful member, is the carpet merchants and target member, the other source or weaker (less powerful), is the producers of handmade carpet. In fact the purpose of this research is studying the relations among the power of carpet merchants, countervailing power of producers, and potential ability of them in finding suitable substitute distributive from perceptive aspect of merchants as main members in this channel. Statistical sample of this research was chosen by simple random sampling method. Required information is acquired using a questionnaire and collected information is investigated through LISREL software. The result of the analysis of research data has expressed that there is an opposite relation between the source of power and switching capability. Keywords: Power; Countervailing Power; Switching Capability; Marketing Channel; Handmade Carpet

کلیدواژه‌ها


  1. الوانی، مهدی. (1384). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.
  2. رابینز، استیفن پی. (1376). مبانی رفتار سازمانی،)ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی(؛ تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  3. رابینز، استیفن پی. (1385). مبانی رفتار سازمانی، )ترجمه فرزاد امیدواران، کامیار رئیسی فر، محمدرضا اخوان، نهال عظیمی، ماندانا مدیری و شیرانا محلوجی(؛ تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
  4. شفیعی، عباس. (1388). رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی، تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  5. قاسمی، وحید. (1388). مقدمه ای بر الگوی سازی معادلات ساختاری، تهران : انتشارات جامعه شناسان.
  6. عبدالملکی، جمال و رشیدی، زهره. (1391). لیزرل به زبان ساده: الگوی یابی معادلات ساختاری، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
  7. Anderson, E., Lodish, L. M. & Weitz, B. A. (1987). Resource allocation behavior in conventional, Journal of Marketing Research, 22 (1), 85-94
  8. Brown, J. R., Lusch, R. F. & Muehling, D. D. (1983). Conflict and Power Dependence relations in Retailer – Supplier Channels. Journal of Retailing, 59 (4), 53 – 80.
  9. Cornin, J.J., Baker, T.L. & Hawas, J.M. (1994). An Assessment of the Role Performance Measurement of Power-Dependancy in Marketing Channels, Journal of Business Research, 30, 201-210.
  10. Coughlan, A. T., Anderson, E., Stern, L. W. & El-Ansary, A. I. (2006). Marketing Channel. (7ed.). Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall
  11. Dahl, R.A. (1957). The concept of power, Behavioral Science, 2(3), 201- 215.
  12. Duarte, M., & Davies, G. (1999). Modeling Behavior and Performance in Marketing Channels: A Dyadic Approach. Proceedings of the 15th Annual IMP Conference. Interaction, Relationships and Networks: Towards the New Millennium. Dublin: McLloughlin, Damein and Conor Horan (eds).
  13. El-Ansary, A. I. (1975). Determinants of Power-Dependence in the Distribution Channel, Journal of retailing, 51(2), 59- 94
  14. El-Ansary, A. I. & Stern, L. W. (1972). Power Measurement in the Distribution Channel, Journal of Marketing Research, 9(1), 47-52.
  15. Emerson, M. R. (1962). Power-Dependence Relations, American Sociological Review, 27(1), 31-41.
  16. Etgar, M. (1976). Channel Domination and Countervailing Power in Distributive Channels, Journal of Marketing Research, 13(3), 254-262
  17. Etgar, M. (1978). Selection of an Effective Channel Control Mix, the Journal of Marketing, 42(3), 53-58
  18. Frazier, G. L. (1983). On the measurement of Interfirm Power in Channels of Distribution, Journal of Marketing Research, 20(2), 158-166
  19. French, J. R. P. & Raven, B. (1959), The bases of Social Power, In D. Cartwright (ed.), Studies in Social Power, Ann Arbor, MI: Institute for Social Research, pp. 150-167
  20. Gaski, J. F. (1984). The theory of power and conflict in channels of distribution, Journal of Marketing, 48(3), 9-29.
  21. Gaski, J. F. (1986). Interrelations among a channel entity’s power sources: Impact of the exercise of reward and coercion on expert, referent and legitimate power sources, Journal of Marketing Research, 23(1), 62-77.
  22. Gaski, J. F. (1988). Distribution Channels: a Validation Study, International Journal of Physical Distribution & Materials Management, 18 (5), 16-33.
  23. Gaski, J. F. & Nevin. J. R (1985). The differential effects of exercised and unexercised power sources in a Marketing Channel, Journal of Marketing Research, 22(2), 130-142.
  24. Gassenheimer, J.B., Calantone, R.J., Schmitz, J.M. & Robicheaux, R.A. (1994). Models of Channel Maintenance: What Is the Weaker party to Do?, Journal of Business Research, 30(3), 225-236.
  25. Hunt, K. A., Mentzer, J. T. & Danes, J. E. (1987). The effect of power sources on compliance in a channel of distribution, Journal of business research, 15(5), 377-395.
  26. Hunt, S. D. & Nevin, J. R. (1974). Power in channel of Distribution: Sources and Consequences, Journal of Marketing Research, 11(2), 186-193.
  27. John, G. (1984). An Empirical Investigation of Some Antecedents of Opportunism in Marketing Channel, Journal of Marketing Research, 21(3), 278-289
  28. Kasulis, J. J. & Spekman, R. E. (1980). A Framework for the Use of Power, European Journal of Marketing, 14, 180 – 191.
  29. Kumar, N., Scheer, L. K. & Steenkamp, J.E.M. (1998). Interdependence, Punitive Capability, and the Reciprocation of Punitive Actions in Channel Relationships, Journal of Marketing Research, 35(2), 225-235.
  30. Lusch, R. F. (1976). Sources of Power: Their Impact on Intrachannel Conflict, Journal of Marketing Research, 13(4), 382-390.
  31. Lusch, R. F. & Brown, J.R. (1982). A modified model of power in marketing channel, Journal of Marketing Research, 19(3), 312-323.
  32. Lusch, R. F. & Ross, R. H. (1985). The Nature of Power in a Marketing Channel, Journal of the Academy of Marketing Science, 13(3), 39-56
  33. Philips, L. W. (1981). Assessing Measurement Error in Key Information Reports: A Methodological Note on Organizational Analysis in Marketing, Journal of Marketing Research, 18(4), 395-415
  34. Raven, B. H. & Kruglanski, A. W. (1970).Conflict and Power. In Paul Swingle, ed. the structure of Conflict. New York: Academic Press, 1970.
  35. Rawwas, M. Y. A., Vitell, S. J., & Barnes, J. H. (1997). Management of conflict using individual Power Sources: A retailers’ Perspective. Journal of business Research, 40(1), 49-64.
  36. Simon, H. (1953). Notes on the Observation and Measurement of Political Power, Journal of Politics, 15, 500 – 516.
  37. Stern, L.W. (1969), Distribution Channels: Behavioral Dimension. Boston: Houghton Mifflin.
  38. Stern, L.W. & El-Ansary, A. (1992). Marketing Channels, (4ed.). Engle woods Cliffs, NJ: Pearson Prentice Hall.
  39. Wilkinson, I. F. & Kipnis, D. (1978). Interfirm use of Power, Journal of Applied Psychology, 63(3), 315-32.
  40. Zhuang, G. J. & Zhou, N. (2004). The Relationship between power and dependence in marketing channels: A Chinese perspective, European Journal of Marketing, 38 (5/6), 675–693.
  41. Zhuang, G. J., Xi, Y. & Tsang, A. S. L. (2010). Power, Conflict and Cooperation: The Impact of guanxi Chinese, Industrial Marketing Management, 39, 137 – 14.