palette
تاثير جهت گيري راهبردی و قابلیت‌های بازاريابي بر عملکرد صادراتي
بهمن حاجی پور, فروز جعفري زاده, فرج الله رحيمی

چکیده

     امروزه، تقويت صادرات غير‌نفتي يکي از اهداف راهبردي کشور است که توجه ويژه به آن، رشد اقتصادي و افزايش اشتغال را به همراه دارد. از سوي ديگر يکي از راه‌هاي مهم و تاثيرگذار بر افزايش صادرات، بهبود عملکرد صادراتي بنگاه‌هاي تجاري است. نظر به اهميت موضوع، در اين پژوهش، تاثير جهت گيري راهبردی و قابليت‌هاي بازاريابي بر عملکرد صادراتي مورد بررسي قرار گرفته است. نمونه پژوهش شامل 313 بنگاه تجاري در 7 استان کشور بوده است. تجزيه و تحليل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارLISREL 8.5  و SPSS16 انجام شده است. نتايج حاکي از آن است که قابليت‌هاي بازاريابي اثر مثبت معناداري بر عملکرد صادراتي داشته است. گرايش به مشتري، گرايش به رقبا و گرايش به هزينه تاثير مثبت معناداري بر قابليت‌هاي بازاريابي داشته در حالي‌که گرايش به نوآوري تاثير معناداري بر قابليت‌هاي بازاريابي ندارد. از سوي ديگر گرايش به مشتري و گرايش به هزينه تاثير مثبت معناداري بر عملکرد صادراتي داشته در حاليکه گرايش به رقبا و گرايش به نوآوري تاثيري بر عملکرد صادراتي نداشته است. در انتها پيشنهاد‌هایی در جهت بهبود عملکرد صادرتي بنگاه‌ها و همچنين پيشنهادهایی براي پژوهش­های آتي آورده شده است.

واژگان کلیدی
عملکرد صادراتي؛ قابلیت‌های بازاريابي؛ جهت‌گیری راهبردی؛ گرایش به کنترل هزینه.

منابع و مآخذ مقاله

حسيني، ميرعبدالله..، حسيني، ميرقادر. (1388). تجربيات منتخبي از کشورهاي موفق در توسعه صادرات. بررسي‌هاي بازرگاني، 34، 2-18.

دعايي، حبيب‌اله.، حسيني رباط، سيده منصوره. (1389)، تجارت خارجي بازار محور، روابط بازرگاني بين‌الملل و عملکرد صادراتي ( مطالعه موردي: شرکت هاي صادراتي شهر مشهد). نشريه مديريت بازرگاني، دوره 2، شماره 6، 61- 82.

رحيم‌نيا، فريبرز.، صادقيان، سيد حسن. (1390)، جهت‌گیری راهبردی و موفقيت شرکت‌هاي صادراتي. پژوهش هاي مديريت منابع انساني، دوره 1، شماره1، 115 - 136.

رضايي دولت‌آبادي، حسين.، خائف‌الهي، احمد‌علي. (1385)، الگوي براي تعيين ميزان تاثير بازارگرايي بر عملکرد کسب‌و‌کار با توجه به قابلیت‌های بازاريابي در صنايع شيميايي. فصلنامه مدرس علوم انساني، دوره 10، شماره1.

شوماخر، رندي ال.، جي لومکس، ريچارد. ( 1388). مقدمه‌اي بر الگوسازي معادلات ساختاري. ترجمه وحيد قاسمي، تهران: جامعه شناسان.

عزيزي، شهريار.، ملکي‌زاده، وحيد.، جماليه بسطامي، بهتاش. (1390). الگو عملکرد صادراتي با رويکرد توانمندي‌هاي بازاريابي در صنعت نرم افزار ايران. نشریه مديريت فناوري اطلاعات، (3) 6. 45 - 62.

مهربانی.وحید.، طیب‌نیا. علی. (1392). ساختار بازار داخلی و عملکرد صادراتی بنگاه‌های صنعتی ایران. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، سال بیست‌و‌یکم، 68، 48-.29

ناظمي، فرزاد. (1388)، بررسي اثر متغيرهاي کلان اقتصادي بر صادرات غير نفتي، فصلنامه مديريت صنعتي دانشکده علوم انساني دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج، سال 4، شماره 10، زمستان 1388.

Aaby, A.E. and Slater, S.F. (1989). Managerial influences on export performance: areview of the empirical literature 1978-88. International Marketing Review, 6(4), 53-68.

Ahmed. Z.U,. Julian C.C, Imad B. Baalbaki, Tamar V. Hadidian. (2006). The Internet and Export Marketing from a Middle Eastern Perspective. Journal of Asia Business Studies, 1, 10 – 15.

Baker, W. E., and Sinkula, J. M. (2007). Does Market Orientation Facilitate Balance Innovation Programs? An Organizational Learning Perspective. Journal of Product Innovation Management, 24, 316-334.

Bhargava, Mukesh,Chris Dubelaar and Sridhar Ramaswami.( 1994). "Reconciling Diverse Measures of performance : A Conceptual Framework and a Test Methodology. Journal of Business Research, 31, 235 – 246.

Cadogan, J.W., Cui, C.C. and Li, E.K.Y. (2003). Export market-oriented behavior and export performance: the moderating roles of competitive intensity and technological turbulence. International Marketing Review, 20, 493–513.

Cavusgil, S.T. and Zou, S.M. (1994). Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58 (1), 1-21.

Diamantopoulos. A, (1999). Viewpoint – Export performance measurement: reflective versus formative indicators. International Marketing Review, 6, 444 – 457

Gatignon, H. and Xuereb, J.M. (1997). Strategic orientation of the firm and new product performance. Journal of Marketing Research, 34, 77–90.

Hakala, H (2011). Strategic Orientations in Management Literature: Three Approaches to Understanding the Interaction between Market, Technology, Entrepreneurial and Learning Orientations. International Journal of Management Reviews, Vol. 13, pp. 199–217

Hortinha.P, Lages.C, and Lages. L.F (2011). The Trade-Off between Customer and Technology Orientations: Impact on Innovation Capabilities and Export Performance. Journal of International Marketing 2011, American Marketing Association, 19(3), 36–58

Katsikeas, C.S., Leonidou, L.C. and Morgan, N.A. (2000). Firm-level export performance assessment: review, evaluation, and development. Academy of Marketing Science, 28(4), 493-511.

Katsikeas, C.S., Piercy, N.F. and Ionnidis, C. (1996). Determinants of export performance in a European context. European Journal of Marketing, 30(6), 6-35.

Krasnikov A., Jayachandran, S. (2008). The relative impact of marketing research anddevelopment and operations capabilities on firm performance. Journal of Marketing , 72(4), 1-11

Lages L.F and Lages C.R. (2004). A Measure of Short-Term Export Performance Improvement. Journal of International Marketing, 12(1), 36-56

Lages L.F, Silva.G, and Styles.CH, (2009). Relationship Capabilities, Quality, and Innovation as Determinants of Export Performance. Journal of International Marketing , American Marketing Association, 17(4), 47–70.

Leonidou, L. and Katsikeas, C.S. (1996).The export development process: an integrative review of empirical models. Journal of International Business Studies, 27(3), 517-51.

Lewin, Arie Y. and John W. Minton. (1986). Determining Organizational Effectiveness: Another look, and an Agenda for Research. Management Science 32(5), 515-538.

Mariadoss. B.J , Tansuhaj P.S , Mouri.N (2011). Marketing capabilities and innovation-based strategies for environmental sustainability: An exploratory investigation of B2B firms , Industrial Marketing Management, 40, 1305–1318.

Mavrogiannis M, Bourlakis M.A , Dawson P.J, Ness M.R, (2008) "Assessing export performance in the Greek food and beverage industry: An integrated structural equation model approach", British Food Journal, Vol. 110 Iss: 7, pp.638 – 654

Narver J. C., Slater S. F.(1990) The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing 1990; Vol.54: 20-35.

Noble, C.H., Sinha, R.K. and Kumar, A. (2002). Market orientation and alternative strategic orientations: a longitudinal assessment of performance implications. Journal of Marketing, 66, pp. 25–39

Shoham, Aviv (1991), "Performance in Exporting: A State-of-the Art Literature Review and Synthesis and Directions for Future Research," paper presented at the conference of the Academy of International Business, Miami, FL

Solberg C.A, Olsson U.H, (2010) "Management orientation and export performance: the case of Norwegian ICT companies", Baltic Journal of Management, Vol. 5 Iss: 1, pp.28 – 50

Song, M., & Parry, M. E. (2009). The desired level of market orientation and business unit performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(2), 144–160

Tajeddini. K (2010). Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerland. Tourism Management, 31, 221–231

Theodosiou. M , Kehagias.J , Katsikea.E (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial Marketing Management xxx (2012) xxx–xxx , No of Pages 13

Tooksoon.P and Osman Mohamad (2010). Marketing Capability and Export Performance: the Moderating Effect of Export Dependence" The South East Asian Journal of Management, 4(1).

Ural, T (2009). The effects of relationship quality on export performance: A classification of small and medium-sized Turkish exporting firms operating in single export-market ventures. European Journal of Marketing, 43, 139 – 168.

Vorhies D.W and Morgan. N.A (2005). Benchmarking Marketing Capabilities for Sustainable Competitive Advantage. Journal of Marketing, 69(1), 80-94.

Walters, peter G.P. and Saeed Samiee. (1990). A Model for Assessing performance in small U.S. Exporting Firms. Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, 33-50.

Weerawardena, J., & O'Cass, A. (2004). Exploring the characteristics of the market driven firms and antecedents to sustained competitive advantage. Industrial Marketing Management, 33(5), 419.

Yelwa, M. & K. O. Diyoke (2013). An Empirical Investigation of Export-Led Growth amongst Some Selected ECOWAS Countries: An Alternative to FDI?. European Journal of Management Sciences and Economics, 1(1), 30-48.

Yunus Ali, M (2004). Impact of Firm and Management Related Factors on Firm Export Performance. Journal of Asia Pacific Marketing, 3(2); ProQuest pg. 5

Zhou, K. Z., Yim, C. K., & Tse, D. K. (2005). The effects of strategic orientations on technology-and market-based breakthrough innovations. Journal of Marketing, 69(2), 42–60.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.