ارتباط مدیریت کارآفرینانه، بازارگرايي و عملکرد

سید ابوالفضل ابوالفضلی, جمشید سالار, علی رضائیان

چکیده


پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بازارگرایی بر ارتباط بین مدیریت کارآفرینانه و عملکرد سازمانی انجام شده است. بدین منظور پرسشنامه‌ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه‌گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، در میان نمونه‌ای متشکل از 292 نفر از مدیران شرکت‌های صنایع شیمیایی توزیع شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. نتایج حاصل از الگوی این پژوهش نشان داد که مدیریت کارآفرینانه به طور مستقیم، با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد اگر مدیریت کارآفرینانه با بازارگرایی همراه باشد تأثیر آن بر عملکرد بیشتر و پایدارتر خواهد بود؛ بنابراین تأثیر غیرمستقیم مدیریت کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی از تأثیر مستقیم آن بیشتر است. همچنین شرکت‌هايی با درجه کارآفريني و بازارگرايي بالا از سبک مديريت کارآفرینانه استفاده مي‌نمايند درحالی‌که شرکت‌هايي که درجه کارآفريني و بازارگرايي پاييني دارند از سبک مديريت اداري و محافظه‌کارانه استفاده مي‌نمايند.

واژگان کلیدی


عملکرد سازمانی؛ بازارگرايي؛ مدیریت کارآفرینانه

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


آقازاده، هاشم.، مهرنوش، مینا. (1389). مقیاس بومی بازارگرایی بانک‌های تجاری ایران. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 2، 143- 119.

احمدپور دارياني، محمود. (1380). ضرورت توسعه آموزش كارآفريني، تهران مركز كارآفريني دانشگاه اميركبير.

احمدپور دارياني، موسوي بازرگاني، سيد جلال‌. (1380). مقدمه‌اي به كارآفريني، سازمان سنجش آموزش كشور.

احمدپور دارياني، محمود. (1382). كارآفريني، تهران، انتشارات پرديس.

رضوانی، مهران، کلابی، امیرمحمد. (1391). مفهوم‌پردازی راهبردهای کارآفرینانه در بازاریابی بنگاه‌های کوچک و متوسط کارآفرین صنایع غذایی، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 10، 158-137.

Cheah, H. (1990). Schumpeterian and Austrian entrepreneurship: Unity within duality. Journal of Business Venturing, 5, 341–347.

Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). Entrepreneurial versus conservative firms: a comparison of strategies and performance. Journal of Management Studies, 28, 439-462.

Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16, 7-25.

Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory & Practice, 14(4):35-50.

Covin, J. G., Slevin, D. P., & Heeley, M. B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth. Journal of Business Venturing, 15 (2), 175- 210.

Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: Antecedents and Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11, 17-27.

Jennings, D. F., & Young, D. M. (1990). An empirical comparison between objective and subjective measures of the product innovation domain of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory & Practice, 15(1), 53-66.

Ken Matsuno, John T. Mentzer, & Özsomer. A. (2002). The Effects of Entrepreneurial. Proclivity and Market Orientation on Business Performance: Journal of Marketing, Vol. 66, No. 3, pp. 18-32.

Pratono, A. H., & Mahmood, R. (2014). The Moderating Effect of Environmental Turbulence in the Relationship between Entrepreneurial Management and Firm Performance, Universal Journal of Management 2(7): 285-292.

Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial Management.

Stevenson, H. H., Roberts, M. I., & Grousbeck, H. I. (1994). New business ventures and the entrepreneur. Homewood, IL: Irwin.

Stoner, J., & Freeman, E., & gilbert, D. (1995). Management, prentice Hall.

Zahra, S. A. (1991). Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, 6, 259-285.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.