palette
صدای کارمند: بمب ساعتی یا سفیران برند؟ (بررسی اثر صدا بر تعهد کارمندان)
زینب میرزایی, عادل آذر (نویسنده مسئول), سید حمید خداداد حسینی, محمد مهدی جواهری

چکیده

 سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای به افراد و کارمندانی نیاز دارند که ایده‌های جدید خود را بیان کنند و پیشنهاد‌های ارزشمندی را به منظور پاسخ به تغییر‌های محیط پویای کسب و کار ارائه دهند. کارمندان اغلب ایده‌ها، اطلاعات و نظرهای سازنده‌ای جهت بهبود کار و سازمان خود دارند. آنها گاهی با صدا، ایده‌ها و نظر‌های خود را بیان می‌کنند و گاهی سکوت کرده و از ابراز نظرهایشان خودداری می‌کنند. هدف از این مقاله ارائه الگویی است که در آن، چهار نوع مختلف از صدا (حمایتی، سازنده، دفاعی و مخرب) و رابطه آنها با تعهد کارمندان شناسایی شود. این پژوهش کاربردی بوده و داده‌های مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه بین 373 نفر از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز جمع آوری شده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و همگرا و برای پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (86/0) استفاده شده است. برای آزمون فرضیه‌ها از روش الگو‌‌‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از ارتباط بین چهار نوع صدای کارمند و تعهد آنها به برند است. همچنین این تحقیق نشان‌ داد که تعهد کارمندان بر ارزش ویژه برند از دید آنها اثر دارد.

واژگان کلیدی
انواع صدای کارمندان؛ تعهد به برند؛ ارزش ویژه برند از دیدگاه کارمندان؛ سفیران برند.

منابع و مآخذ مقاله

Anyango, Ch., Ojera, P., & Ochieng, I. (2015). Meaning and application of employee voice. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 2 (5), 2313-3759.

Azar, A., Ghollamzadeh, R., & Ghanavati, M. (2012). Path-structural modeling in management: SmartPLS application. Publications of Negahe Danesh, Tehran. (in persian).

Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). how strong is the business-to-business brand in the workforce? An empirically-tested model of internal brand equity in a business-to-business setting. Industrial Marketing Management, 39(3), 1250-1260.

Brown, M. E., Trevin˜o, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117–134.

Burmann, C., & Zeplin, S. (2005). Building brand commitment: a behavioural approach to internal brand management. Journal of Brand Management, 12(4), 279-300.

Burris, E. R. (2012). The risks and rewards of speaking up: Managerial responses to employee voice. Academy of Management Journal, 55(4), 851-875.

Chin, T. (2013). How ethical leadership encourages employee voice behavior in China: The mediating role of organizational harmony. International Business Research, 6(10), 15-24.

Den Bos, B. V. (2014). the impact of employee voice on innovative behavior mediated by affective commitment. (master dissertation), University of Twente.

Detert, J., & Burris, E. (2007). Leadership behavior and employee voice: Is the door really open?. Academy of Management Journal, 50(4), 869–884.

Erkmen, E., Hancer, M, (2014). Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: “The role of trust”. Journal of Air Transport Management 3, 1-8.

Farndale, E., Van Ruiten, J., Kelliher, C., & Hope-Hailey, V. (2011). The influence of perceived employee voice on organizational commitment: An exchange perspective. Human Resource Management, 50 (1), 113-129.

Ghareche, M., & Dabvyyan,M. (2011). Loyalty employees interact with customer loyalty service industries. Journal of New Marketing Research, 3(1), 27-46. (in persian).

Gorden, W. I. (1988). Range of employee voice. Employee Responsibilities and Rights Journal, 1(4), 283–299.

Heffernan, M. & Dundon, T. (2015). The role of front line managers in employee voice: A social exchange perspective. 17th International Labour and Employment Relations Association (ILERA) Congress Cape Town, , 07-SEP-15 - 11-SEP-15.

Hirschman, A. O. (1970), Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Hodson, R. (2001). Dignity at work. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Jung, Y. (2014). Employee voice and recipients' appraisals/reaction: The effect of speech style, voice taype and voice status. (Doctoral dissertation), University of Western Ontario.

Kassing, J. W. (2011). Dissent in organization. Malden, MA: Polity Press.

King, C, & Grace, D. (2010). Building and measuring employee-based brand equity. European Journal of Marketing, 44(7/8), 938-971.

King, C., Grace, D., & Funk, D. (2012). Employee brand equity: Scale development and validation. Journal of Brand Management, 19(4), 268–288.

Kwon, Y. (2013). The Influence of Employee-Based Brand Equity on the Health Supportive Environment and Culture – Organizational Citizenship Behavior Relation. (Doctoral dissertation), University of Michigan.

LePine, J. A., & Van Dyne, L. (2001). Voice and cooperative behavior as contrasting forms of contextual performance: evidence of differential relationships with big five personality characteristics and cognitive ability. Journal of Applied Psychology, 86(2), 326.

Liang, J., Farh, C., & Farh, L. (2012). A two-wave examination of the psychological antecedents of voice behavior. Academy of Management Journal, 55, 71–92.

Maynes, T., & Podsakoff, P. (2014). Speaking More Broadly: An Examination of the Nature, Antecedents, and Consequences of an Expanded Set of Employee Voice Behaviors. Journal of Applied Psychology, 99(1), 87–112.

Premeaux, S.F., & Bedeian, A.G. (2003). Breaking the silence: the moderating effects of self-monitoring in predicting speaking up in the workplace. Journal of Management Studies, 40, 1537-62.

Tavassoli, N, T., Sorescu, A., & Chandy, R. (2014). Employee-based brand equity: Why firms with strong brands pay their executives less. Journal of Marketing Research, 51(6), 676-690.

Van Dyne, L., & LePine, J. A. (1998). Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity. Academy of Management Journal, 41, 108– 119.

Van Dyne, L., Ang, S., & Botero, I.C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of Management Studies, 40, 1359–1392.

Xiong, L. (2014). Employee brand internalization: the central route to a brand aligned workforce. (Doctoral dissertation). Temple University.

Xiong, L., King, C. & Piehler, R. (2013). That’s not my job: Exploring the employee perspective in the development of brand ambassadors. International Journal of Hospitality Management 35, 348–359.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.