palette
تأثیر محتوای احساسی پیام های تبلیغاتی بر نیات خريد کودک:
مهدی خادمی گراشی, مهناز نوروزی

چکیده

این مطالعه به اثرات الگوهای ارتباطی خانواده (FCP) در سبک های تصمیم گیری مصرف کننده کودکان و نفوذ در تصمیم گیری خرید خانواده بر رابطه بین محتوای احساسی پیام و نیت رفتاری خرید درکودکان بررسی شده است. این تحقیق به لحاظ هدف ، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش با نرم افزار 21 Spss  از روش رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که محتوای احساسی پیام بر نیت رفتاری خرید و همچنین سبک ارتباطی خانواده بر رابطه بین محتوای احساسی پیام و نیت رفتاری خرید تأثیر مثبت و معنی داری دارد اما این سبک ارتباطی رابطه موجود را تعدیل نمی کند. از طرفی احساس لذت و انگیختگی پیام هر یک به عنوان ابعاد محتوای احساسی پیام بر وفاداری به خرید که تنها بعد نیت رفتاری می باشد اثر مثبتی دارند. نتایج حاصل نشان می دهد که سبک ارتباطی مفهوم گرا / اجتماعی گرا تنها رابطه ی بین احساس لذت پیام و وفاداری به خرید را تعدیل می کند وشدت این رابطه را افزایش می دهد. 

واژگان کلیدی
محتوای احساسی پیام،سبک ارتباطی خانواده،نیت رفتاری خرید

منابع و مآخذ مقاله

حیدر زاده، کامبیز، معتمدی، نگار. (1386 ). "بررسی نقش الگوهای ارتباطی والدین بر درک کودکان از تاثیر گذاریشان در خرید"، مجله مدیریت بازاریابی ، پیش شماره 2 ، سال دوم، بهارو تابستان.

عبدالوند، محمدعلي، زماني مقدم، افسانه و دهقاني سامانی، نسترن. (1391). "بررسي رفتار كودك در جايگاه يك مصرف كننده"، مدیریت بازرگانی، شماره 3 ، دوره چهار، صص 120-103، پاییز.

A. Mehta, "How advertising response modeling (ARM) can increase AD effectiveness", Journal of Advertising Research, May–June (1994) 62–74.

Bigné, J. E., Andreu, L., & Gnoth, J. (2005). "The theme park experience: An analysis of pleasure, arousal and satisfaction", Tourism Management, 26(6), 833-844.

D'Alessio, M., Laghi, F., & Baiocco, R. (2009). "Attitudes toward TV advertising: A measure for children" , Journal of Applied Developmental Psychology, 30(4), 409-418.

Hair, F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). "Multivariate Data Analysis: A Global Perspective", New Jersey: Pearson Education.

Hsieh, Y. C., Chiu, H. C., & Lin, C. C. (2006). "Family communication and parental influence on children's brand attitudes", Journal of Business Research, 59(10), 1079-1086.‏

Holbrook, M. B., & Batra, R. (1987). "Assessing the role of emotions as mediators of consumer responses to advertising", Journal of consumer research, 404-420.

Kim, C., Lee, H., & Tomiuk, M. A. (2009). "Adolescents' perceptions of family communication patterns and some aspects of their consumer socialization", Psychology & Marketing, 26(10), 888-907.

Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). "An approach to environmental psychology", Cambridge, MA: MIT Press.

Moschis GP. "The role of family communication in consumer socialization of children and adolescents", J Consum Res 1985;11:898–913 [March].

Pallant, J. (2007). "SPSS, Survival Manual:A Step by Step Guide to Data

Analysis using SPSS for Windows" ,Berkshire:Open University Press،p.147.

Priya, P., Kanti Baisya, R., & Sharma, S. (2010). "Television advertisements and children's buying behaviour", Marketing Intelligence & Planning, 28(2), 151-169.

Rose, G. M., Bush, V. D., & Kahle, L. (1998). "The influence of family communication patterns on parental reactions toward advertising: a cross-national examination", Journal of Advertising, 27(4), 71-85.

Russell, J.A. (1980), "A circumplex model of affect", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 39 No. 6, pp. 1161-78.

Ryu, K., & Jang, S. S. (2007). "The effect of environmental perceptions on behavioral intentions through emotions: The case of upscale restaurants " , Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(1), 56-72.

Westbrook, R.A., Oliver, R.L., 1991. "The dimensionality of consumption emotion patterns and consumer satisfaction", Journal of Consumer Research 18 (1), 84–91.

Zeithaml, V.A., 1988. "Consumer perceptions of price, quality, and value: ameans- end model and synthesis of evidence", Journal of Marketing 52 (3), 2–22.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.