@article { author = {Khashei Varnamkhasti, Vahid and noornejad vanoush, vahid}, title = {Presenting a Strategic Control Model in The Oilseed Extraction Industry}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {19}, number = {43}, pages = {41-63}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {10.52547/jbmp.19.43.41}, abstract = {The Oilseed Extraction Industry is one of the industries that is in a turbulent, diverse and complex environment and is facing many changes and developments. The purpose of this study is to present a strategic control model in the Iranian Oilseed Extraction Industry. This research was done based on qualitative and quantitative methods in two stages. In the qualitative section, with the basis of Grounded Theory approach and using semi-structured and in-depth qualitative interviews with 14 experts from Oilseed Extraction Industry and its analysis in MAXQDA software, the indicators and dimensions of the industry strategic control model were identified. Then, in the quantitative section, the relevant model was tested using the Interpretive Structural Modelling approach (ISM) and the relationships between the themes were analyzed using MICMAC analysis. The findings showed that Oilseed Extraction Industry has sixteen levers related to strategic control indicators and ten control levers related to strategic control dimensions. At the level of "non-strategic control", the dimensions of individual, structural and process control; at the level of "strategic control", the dimensions of the strategy implementation and strategy content control; at the level of "meta-strategic control", the dimensions of interactive, political, adaptive, insight-value and special alert control were identified.}, keywords = {strategic control,Grounded theory,Interpretive Structural Modelling (ISM),Oilseed Extraction Industry}, title_fa = {ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت روغن کِشی}, abstract_fa = {صنعت روغن کِشی ازجمله صنایعی است که در محیط بسیار متلاطم، متنوع و پیچیده ای قرار دارد و با تغییر و تحولات زیادی روبرو است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت روغن کِشی ایران می‌باشد. این پژوهش بر اساس روش کیفی و کمّی در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه های کیفی نیمه ساختاریافته و عمیق با 14 نفر از خبرگان صنعت روغن کِشی و تحلیل آن در نرم افزار MAXQDA، شاخص ها و ابعاد مدل کنترل راهبردی صنعت شناسایی شدند. سپس در بخش کمّی با استفاده از رویکرد ساختاری-تفسیری (ISM) مدل مربوطه مورد آزمون قرار گرفت و با بهره گیری از تحلیل MICMAC روابط میان مضامین تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد صنعت روغن کِشی دارای اهرم های شانزده گانه مربوط به شاخص های کنترل راهبردی و همچنین اهرم های کنترلی ده‌گانه مربوط به ابعاد کنترل راهبردی است. در سطح «کنترل فرو راهبردی» ابعاد کنترل فردی، ساختاری و فرایندی؛ در سطح «کنترل راهبردی» ابعاد کنترل اجرای راهبرد و محتوای راهبرد؛ و در سطح «کنترل فرا راهبردی» ابعاد کنترل تعاملی، سیاسی، انطباقی، بینشی-ارزشی و کنترل آگاهی ویژه شناسایی شدند.}, keywords_fa = {کنترل راهبردی,نظریه داده بنیاد,مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM),صنعت روغن کِشی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100692.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100692_3b6a31bd7e1c1b5831cf20572c227118.pdf} }