@article { author = {پناهی, منیره and حسینی, سید محمود and حمیدی زاده, محمدرضا}, title = {}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {12}, number = {16}, pages = {13-30}, year = {2013}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر مالکیت بر اتخاذ راهبرد تنوع بخشی بنگاه}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی ارتباط میان نوع مالیکت بنگاه و رفتار تنوع­بخشی فعالیت آن می­پردازد. بدین منظور در این مقاله به بررسی رفتار تنوع­بخشی شرکت‌های دولتی، خصوصی و عمومی عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. همچنین جهت تعیین نوع و میزان تنوع­بخشی فعالیت‌های بنگاه‌ها از الگوی وارداراجان و راماجوام[1](1987) استفاده شده است. نتیجه بررسی‌های انجام‌شده با استفاده از آزمون‌های آماری کرامر، تاو گودمن و کراسکال و نیز آزمون‌های آمار توصیفی نشان داد که رابطه معناداری بین نوع مالکیت بنگاه و نوع راهبرد تنوع آن وجود دارد. به گونه­ای که شرکت‌های دولتی بالاترین سطح تنوع­بخشی فعالیت را در میان سایر گروه‌ها داشته و معمولاً از راهبرد تنوع بسیار زیاد استفاده می­کنند. در میان این سه گروه، شرکت‌های خصوصی کمترین سطح تنوع را داشته و معمولاً از راهبرد تنوع مرتبط استفاده می­نمایند. علی­رغم آنکه میزان تنوع شرکت‌های عمومی اندکی بیشتر از شرکت‌های خصوصی می­باشد اما این شرکت‌ها نیز سعی می­نمایند تا بیشتر از راهبرد تنوع مرتبط استفاده نمایند.     }, keywords_fa = {راهبرد تنوع,مالکیت بنگاه,تنوع مرتبط,تنوع نامرتبط,تنوع شرکت‌های دولتی}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95214.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95214_5a04811cf52310433da0ddafa6832866.pdf} }