@article { author = {Ahghar Bazargan, Negin and Teimouri, Hadi and Ansari, Azarnoosh}, title = {Impact of Buyer Personality on Word-of-Mouth}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {16}, number = {32}, pages = {-}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {Businesses depend on a variety of techniques and advertising methods to persuade customers to make purchases and grow their customer base. In doing so, customer satisfaction with the shopping experience has been identified as a key factor. Customer satisfaction leads to both repeat business and voluntary positive Word-Of-Mouth (WOM), which in turn brings in more customers. Given its effectiveness and relatively low cost, WOM is among the most important marketing mechanisms for many businesses, which is affected by a large number of internal and external factors. This paper aims to explore how customer personality traits influence willingness to engage in WOM. Personality dimensions are measured using the standard Myers-Briggs Type Indicator while a questionnaire is developed by the authors to examine customer WOM behavior. The statistical population includes buyers of computer accessories. The questionnaire was distributed among 385 randomly selected individuals. However, a total of 329 responses were used for analysis purposes. According to structural equation modeling, the feeling, extraversion, and judging traits affect satisfied customers’ WOM engagement with coefficients of 74%, 41%, and 28% respectively. Contrarily, the sensing trait was found to have no impact on WOM engagement.}, keywords = {Myers-Briggs type indicator- word-of-mouth- shopping- loyalty}, title_fa = {تاثیر ابعاد شخصیتی خریداران بر فعالیت تبلیغات کلامی}, abstract_fa = {فروشندگان همواره تلاش می‌کنند خریداران را به خرید از فروشگاه خود ترغیب نمایند و مشتریان فروشگاه خود را گسترش دهند. بدین منظور از شیوه‌های مختلف تبلیغ استفاده می‌کنند. رضایت مشتریان، نه تنها باعث تکرار خرید آن‌ها از یک فروشگاه می‌شود، بلکه باعث تبلیغات شفاهی داوطلبانه فروشگاه، می‌گردد. با توجه به تاثیر زیاد و هزینه‌ی کم این تبلیغات شفاهی، امروزه یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های تبلیغ برای فروشگاه‌هاست. عوامل مختلف درونی و بیرونی بر میزان فعالیت تبلیغات شفاهی مشتریان، موثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد شخصیتی خریداران بر فعالیت‌های تبلیغات شفاهی آن‌ها است. برای نیل به این هدف، از پرسشنامه‌ی شخصیتی استاندارد مایرز- بریگز برای سنجش ابعاد شخصیتی خریداران و از پرسشنامه‌ی محقق ساخته برای بررسی تبلیغات شفاهی مشتریان استفاده می‌شود. جامعه‌ی آماری پژوهش، خریدارن لوازم جانبی کامپیوتر هستند.  پرسشنامه‌ی پژوهش به صورت تصادفی بین 385 نفر از جامعه‌ی آماری پژوهش توزیع گردید. نتایج حاصل از 329 پرسشنامه‌ی قابل تحلیل به شیوه‌ی مدل‌سازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که احساسی بودن با ضریب 74%، برون‌گرایی با ضریب 61% و قضاوتی بودن با ضریب 28% بر فعالیت‌های تبلیغات شفاهی مشتریان راضی موثر است. در حالی که تاثیر حسی بودن بر فعالیت‌های تبلیغات شفاهی رد شده‌است.}, keywords_fa = {ابعاد شخصیتی مایرز- بریگز- تبلیغات شفاهی- خرید- وفاداری}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96767.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96767_15cb19077bf158f87a7afca07a60b115.pdf} }