@article { author = {mahmoodi meymand, Mmhammad and safaei, majid}, title = {Partner appraisal and selection model for international joint venture companies in Iran Automotive industry}, journal = {Journal of Business Management Perspective}, volume = {17}, number = {34}, pages = {91-110}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University - Faculty of Management and Accounting}, issn = {2251-6050}, eissn = {2645-4149}, doi = {}, abstract = {Selecting a partner in joint venture companies is one of the most important critical success factors for companies who are deploying growth and development strategy through joint venture companies and is one of the main concerns of researchers. Partner selection requires applying a scientific and specific algorithm to recognize all the variables and their interactions to select the best choice among the partner candidates to make a joint. In this research a model is extracted to help in selecting a foriegn partner in joint venturing. The research consists of two main parts. In the first part to find the relevant variables which affect the partner selection, a literature review and libraray studies is done and 239 variables are extracted, then by using Delphi technique and run it several times through distributing a questionary and individual interviews, 14 main variables which are influencing on the partner selection in Iran automotive industry are recognized. In second part, through applying Interpretive Structural Modeling technique (ISM) the main model is established and by the experts viewpoints and applying two techniques, Analytical Network Process (ANP), and Decision-making and Evaluation Labarotory (Dimatel), the priorities of the variables is evaluated and the variables’ weights in the final model is calculated.}, keywords = {}, title_fa = {تدوین و تبیین مدل ارزیابی و انتخاب شرکای تجاری در تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک بین المللی در صنعت خودروسازی ایران}, abstract_fa = {موضوع انتخاب شریک در تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک بعنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکت ها در بکارگیری استراتژی رشد و توسعه از طریق ایجاد شرکت سرمایه گذاری مشترک مطرح می باشد و همواره مورد توجه و تآکید محققین و صاحب نظران بوده است. انتخاب شریک نیازمند بکارگیری یک الگوریتم مشخص و علمی می باشد تا بتوان با درنظرگرفتن کلیه متغیرها و روابط  بین آنها از طریق انجام یک فرآیند علمی به انتخاب بهترین گزینه برای شراکت دست یافت. در این تحقیق مدلی برای کمک به انتخاب شریک خارجی در تشکیل شرکت های سرمایه گذاری مشترک ارائه گردیده است. این تحقیق از دو مرحله اصلی تشکیل شده است در بخش اول برای انتخاب متغیرهای مؤثر بر انتخاب شریک از بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است و تعداد 239 متغیر در این مرحله استخراج گردید و سپس با کمک تکنیک تصمیم گیری گروهی دلفی پس از چندین دور برگزاری تحقیق و توزیع پرسشنامه و بحث های انفرادی در نهایت تعداد 14 متغیر اصلی مؤثر بر انتخاب شریک در صنعت خودروسازی ایران شناسایی شد. در مرحله دوم با کمک تکنیک معادلات ساختاری تفسیری[1] مدل نهایی ساخته شد و سپس با کمک نظرات خبرگان و با بکارگیری دو تکنیک، تکنیک تحلیل فرآیند شبکه ای[2] و تکنیک تصمیم گیری آزمون و ارزیابی آزمایشگاهی (دیمتل)[3] ، اولویت بندی هر سطح از متغیرها انجام شد و در نهایت وزن هر کدام از متغیرها در مدل نهایی مشخص شد.[1] Interpritive Structural Modelling (ISM)[2] Analytical network process(ANP)[3] Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (Dematel)}, keywords_fa = {تکنیک تصمیم گیری آزمون و ارزیابی آزمایشگاهی (دیمتل)}, url = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96935.html}, eprint = {https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96935_3aa58ea4b1c447da4dd9d05b45048343.pdf} }