%0 Journal Article %T تحلیل تجارب پدیدار شناختی مدیریت استراتژیک در گمرک ایران %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A اعتمادیان, سجاد %A پرهیزگار, محمد مهدی %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 19 %N 44 %P 172-197 %! تحلیل تجارب پدیدار شناختی مدیریت استراتژیک در گمرک ایران %K مدیریت استراتژیک %K تجارب (تدوین %K اجرا و کنترل) %K تحلیل پدیدار شناختی %K روش جیورجی %R 10.29252/jbmp.19.44.172 %X سازمان­های حوزه تجارت نیازمند تطبیق خود با تغییرات این حوزه هستند.گمرک ایران نیز بر اساس برنامه­ریزی استراتژیک سازمان جهانی گمرک اقدام به تدوین و اجرای برنامه­ریزی استراتژیک کرد. هدف پژوهش حاضر تحلیل تجربیات پدیدار شناختی مدیریت استراتژیک در سازمان گمرک به روش تحلیلی جیورجی است. روش تحلیل جیورجی به تحلیل داده­ها در پدیدارشناسی توصیفی می­پردازد و شامل 5 مرحله است:1.در نظر داشتن نگرش پدیدارشناسی 2.مطالعه متن مصاحبه برای درک کلی از آن 3.تفکیک واحدهای معنایی اولیه 4.تبدیل واحدهای معنایی به عبارات روانشناختی و 5.ساخت ساختار روانشناختی عمومی تجربه بر اساس مولفه­های اصلی. برای مشخص شدن اهمیت این روش تحلیل و کاربرد آن، در این پژوهش یک سوال مطرح می­شود: تجربیات مدیریت استراتژیک در زمان تدوین و اجرای برنامه استراتژیک است که منجر به جهت دار شدن عملکرد سازمان شد و متغیرهای مهم در این سازمان چیستند؟ جامعه مورد مطالعه کارکنان و مدیرانی هستند که در استراتژی­های سازمان نقش داشتند و تجربیات خود را بیان و توصیف می­کنند. با نمونه گیری مبتنی بر هدف تعداد 12 نفر از کارکنان و مدیران صفی و ستادی انتخاب شدند. سپس داده­های مورد نیاز با مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند (30 تا 55 دقیقه) در محدوده زمانی 15/2/98 تا 20/6/98 جمع­آوری شد. یافته­های پژوهش به روش جیورجی در 5 مفهوم اساسی طبقه بندی شد که عبارتند از فرهنگ و ارزش­های سازمانی، کنترل، شبکه­ها و ارتباطات، عملکرد و ساختار سازمانی. %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101195_5ef95de135bef7fb56cf37757529b0b0.pdf