%0 Journal Article %T شناسایی زمینه‌های کاربرد کلان داده در بازاریابی %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A عبدیان, صبا %A حسین زاده شهری, , معصومه %A خدیور, , آمنه %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 20 %N 47 %P 64-87 %! شناسایی زمینه‌های کاربرد کلان داده در بازاریابی %K ارزش %K آمیخته بازاریابی %K کلان داده %K تحلیل کلان داده %R 10.52547/jbmp.20.47.64 %X هدف: با توجه به ظهور و رشد روزافزون داده‌های با حجم، سرعت و تنوع بالا یا به‌عبارت‌دیگر کلان داده و پتانسیل بالای آن در ایجاد منافع برای سازمان‌ها علی‌الخصوص بخش بازاریابی به دلیل محوریت داده و تحلیل داده، پژوهش حاضر باهدف شناسایی زمینه‌های کاربرد کلان داده در بازاریابی و ارائه مدلی در این زمینه انجام‌شده است.روش‌شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت، کیفی و ازنظر هدف، کاربردی است. در این پژوهش به‌منظور تبیین مدلی جامع و به کمک روش پژوهش فراترکیب، 30 مقاله در بازه زمانی 2006-2020 با بهره‌گیری متدولوژی کسپ بررسی و زمینه‌های کاربرد کلان داده در آمیخته بازاریابی شناسایی و اولویت‌بندی شدند.یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل مقالات، ابتدا 187 کد از ارزش‌های محوری کلان داده شناسایی و در 16 تم و 4 مقوله محصول، قیمت، پیشبرد و توزیع طبقه‌بندی و اولویت‌بندی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که بیشترین فراوانی در چهار آمیخته بازاریابی به‌طور کل و در آمیخته محصول به‌طور خاص مربوط به بعد ارزشی «شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی محصول (کالا یا خدمت)» است.نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مهم‌ترین ارزش کلان داده در آمیخته محصول مختص به «شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی محصول (کالا یا خدمت)»، در آمیخته قیمت‌گذاری مختص به «قیمت‌گذاری پویا»، در آمیخته مکان مختص به «خودکارسازی سازی فرآیندهای توزیع، سفارش و تحویل» و در آمیخته پیشبرد فروش مختص به بهبود سیستم‌های CRM" است. این پژوهش منجر به گسترده شدن بدنه دانشی ادبیات تحقیقات شده و می‌تواند درک عمیقی از ارزش کلان داده در آمیخته بازاریابی را به محققان و مدیران بازاریابی ارائه دهد. %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101806_3c14dfa8f6f9b7d0cedb503e1d90ef0b.pdf