%0 Journal Article %T تبیین الگوی پویای رفتار مصرف‌کننده آنلاین: ترکیبی از پدیدارشناسی و نگاشت‌های شناختی فازی %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A مانیان, امیر %A سهرابی, بابک %A حسنقلی پور, طهمورث %A ناصرزاده, سیدمحمدرضا %A اخگر, بابک %D 2013 %\ 11/22/2013 %V 12 %N 16 %P 159-177 %! تبیین الگوی پویای رفتار مصرف‌کننده آنلاین: ترکیبی از پدیدارشناسی و نگاشت‌های شناختی فازی %K پدیدارشناسی %K رفتار مصرف‌کننده آنلاین %K نگاشت‌های شناختی فازی %R %X      مساله اصلی در این پژوهش ارائه تعریفی از رفتار مصرف‌کننده آنلاین در بافت جامعه‌ایران و الگوسازی پویایی‌های آن است. هدف این تحقیق پدیدارشناسی رفتار مصرف‌کننده آنلاین و تدوین الگو پویای این رفتار است. این تحقیق قصد دارد تا با پدیدارشناسی تفسیری رفتار مصرف‌کننده آنلاین به تعریف مناسبی برای آن در بافت جامعه‌ ایرانی دست یافته و پس از بررسی تجربه زیسته افراد از پدیده مصرف آنلاین، عوامل و بسترهای تأثیرگذار بر این رفتار استخراج و پویایی‌های آن توسط نگاشت‌های شناختی فازی الگوسازی می‌گردد. این پژوهش در 3 گام صورت می‌پذیرد. در گام اول پس از مصاحبه‌های عمیق با مصرف‌کنندگان، به افقی­سازی مصاحبه­هایی که به روش هرمنوتیک انجام گرفته­اند پرداخته می­شود و مفاهیم مورد نظر برای طراحی نگاشت­های شناختی اختصاصی هر فرد ِمورد مصاحبه در گام دوم استخراج می­گردد. در نهایت اجتماع تمامی این نگاشت­های شناختی منجر به طراحی یک نگاشت شناختی عمومی از فضای مصرف آنلاین گردیده که با انجام دو مطالعه موردی در کسب‌وکارهای آنلاین وزن­دهی و نهایی می‌گردد. نتایج پژوهش نشان از مصرف تسکینی، مغشوش و مصرف همگام با تولید در فضای آنلاین دارد. %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95230_188e6291c99ee7f94f73e42509c9914d.pdf