%0 Journal Article %T تحلیل تأثیرهای کشور مبدأ و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A حسینی, سید محمود %D 2014 %\ 11/22/2014 %V 13 %N 20 %P 123-140 %! تحلیل تأثیرهای کشور مبدأ و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار %K کشور مبدأ (COO) %K شهرت شرکت %K اعتماد %K ضمانت نامه %K قوم گرایی %R %X پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیرات کشور مبدأ (کشور سازنده­ کالا) و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار در صنعت لوازم خانگی الکتریکی انجام گرفته است. همچنین تأثیر ویژگی های خریدار (اعتماد کلی به دیگران و قوم­ گرایی) و کیفیت درک شده­ ضمانت­ نامه کالا نیز بر شکل­ گیری اعتماد اولیه بررسی شده است. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه استفاده شده است که با روش نمونه­ گیری در دسترس، بین 384 خریدار در شهر تهران توزیع شد. برای آزمون فرضیه­ های پژوهش نیز از تحلیل رگرسیون و نرم­ افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش و تجزیه­ وتحلیل داده ­ها نشان می ­دهد که نام کشور مبدأ و شهرت شرکت بر ایجاد اعتماد اولیه در خریدار تأثیر مثبت دارند. اعتماد کلی خریدار به دیگران و ضمانت­ نامه کالا نیز با شکل­ گیری اعتماد اولیه در خریدار ارتباط مستقیم دارند؛ اما تأثیر قوم­ گرایی خریدار بر اعتماد اولیه به کالاهای خارجی معنادار نبوده است. AbstractThe purpose of this study is to investigate the effects of country-of-origin (COO) and corporate reputation on buyer’s initial trust in electrical household appliances industry. In addition, the study explores the effects of buyer’s traits (general trust and ethnocentrism) and the role of product guarantee on initial trust. Data were collected by means of a questionnaire, self-completed by 384 buyers in Tehran (selected by convenient sampling). Relationships between constructs are tested by using multiple regression analysis and employing SPSS (16.0). Results of study support the view that COO and corporate reputation can create trust in buyer i.e. both of them have a significant main effect on initial trust. Also, higher level of general trust in buyer leads to more initial trust and guarantee has a positive effect on it. But, ethnocentrism had no significant effect on trust in buying foreign products. Keywords: Country-of-Origin (COO); Corporate Reputation; Trust; Guarantee; Ethnocentrism. %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95996_25b0b3c94c45e4df076b12f70b87b8e0.pdf