%0 Journal Article %T بخش‌بندی بازار مشتریان دوربین‌های عکاسی دیجیتال %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A حدادیان, سیما %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 15 %N 28 %P 121-138 %! بخش‌بندی بازار مشتریان دوربین‌های عکاسی دیجیتال %K بخش‌بندی بازار %K تاکسنومی %K ابعاد‌ معرف %K تحلیل‌ مؤلفه‌ اصلی %K تحلیل‌ خوشه‌ای %K تحلیل تشخیصی %R %X بخش­بندی بازار از مهم­ترین موضوع‌هایی است که در تحلیل ویژگی­های مشتریان و اتخاذ راهبرد­های مناسب برای آن‌ها استفاده می‌شود. در پژوهش حاضر به بخش­بندی مشتریان و تاکسونومی بازار دوربین­های دیجیتال در ایران توجه شده است. موردمطالعه، بازار دوربین­های عکاسی دیجیتال در شهر مشهد است. ابتدا با بررسی مبانی نظری پژوهش، عمده­ترین متغیرهای تأثیرگذار در انتخاب این دوربین­ها در قالب 10 مورد شناسایی شد. بر این اساس، پرسشنامه­ای طراحی و در بین میان نمونه‌ای صد‌تایی توزیع شد. با توجه به تحلیل داده­های جمع­آوری‌شده با استفاده از تحلیل مؤلفه‌های اصلی، این متغیرها در قالب پنج عامل شامل مُد، فنی، هزینه، ظاهر و برند گروه­بندی شدند؛ درنهایت، با استفاده از تکنیک خوشه‌بندی k- میانگین، مشتریان در سه خوشه با عناوین افراد متخصص، ماهر و ناشی قرار گرفتند؛ همچنین با استفاده از تحلیل تشخیصی مشخص شد که عوامل هزینه فنی و برند باعث ایجاد بیشترین تمایز بین گروه­های مختلف مشتریان شده است. نتایج این پژوهش، زمینه را برای شناسایی ویژگی­های مختلف مشتریان و بازار دوربین­های دیجیتال در کشور ایران فراهم می­آورد %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96490_225e48deb3790d07eebaa4c53d239576.pdf