%0 Journal Article %T الگوی مدیریت راهبردی سازمان مادر %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A اقازاده, هاشم %A احمدی, ایمان %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 16 %N 30 %P 67-87 %! الگوی مدیریت راهبردی سازمان مادر %K برنامه‌ریزی راهبردی %K مدیریت راهبردی %K سازمان مادر %K الگوی مدیریت راهبردی سازمان مادر %R %X با توجه به‌ضرورت مدیریت راهبردی، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت راهبردی برای یک سازمان مادر است. به‌منظور طراحی چنین مدلی چهار مرحله اصلی انجام ‌شده است: بررسی مبانی مدیریت راهبردی؛ مطالعه تطبیقی سازمان­های مشابه داخلی و خارجی؛ بررسی نتایج آسیب­شناسی برنامه راهبردی پنج­ساله نخست سازمان و بررسی ویژگی­های سازمان موردمطالعه. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده اکتشافی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد منتخب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و گروه مشاوره است که درمجموع 36 نفر هستند. بر اساس نتایج، هیچ مدل جامعی برای همه سازمان­ها وجود ندارد. نتیجه مطالعه تطبیقی، باعث شناسایی دو نوع سازمان شد که در طراحی مدل بر ویژگی‌های مثبت این سازمان­ها تأکید و از ویژگی‌های منفی پرهیز شده است. ازآنجاکه در آسیب‌شناسی برنامه قبلی، کنترل و اجرا بیشترین شکاف را با وضع مطلوب داشته‌اند، در مدل نهایی لایه‌ای تحت­عنوان عوامل زیرساختی که تضمین‌کننده اجرای موفق راهبردهای سازمان است، مدنظر قرار گرفت. پس از طراحی الگوی اولیه، برای مطابقت با سازمان، از جامعه آماری نظرسنجی صورت گرفت و پس از تحلیل و اعمال نظرها، الگوی نهایی باعنوان «الگوی مدیریت راهبردی سازمان مادر»، طراحی شد %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96628_5c4464bed85c7cbcf9e6e4b156c1f7a9.pdf