%0 Journal Article %T مطالعه پیشران ها و پیامدهای حاصل از ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف کننده %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A نوروزی, حسین %A عظیمی, محمد %A قاسمی, عماد %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 17 %N 36 %P - %! مطالعه پیشران ها و پیامدهای حاصل از ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف کننده %K ناهماهنگی شناختی %K رفتار خرید آنی %K آنی گرایی %K درگیری محصول %K رضایت %K وفاداری %R %X هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشران­ها و پیامدهای حاصل از پدیده ناهماهنگی شناختی در رفتار مصرف­کننده در بین شهروندان منطقه 12 شهر تهران می­باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان منطقه 12 تهران می­باشند که حداقل برای یک‌بار از یکی از سوپرمارکت­های منطقه مسکونی خود خرید کرده باشند. روش نمونه‌گیری از نوع نمونه­گیری تصادفی ساده می­باشد و طبق فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد 384 پرسشنامه جمع­آوری شد. برای سنجش روایی از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با تکنیک مدل­سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و PLS انجام گردید. نتایج نشان­دهنده تأثیر مستقیم رفتار خرید آنی و مصرف لذت­جویانه بر ناهماهنگی شناختی می­باشد و همچنین تأثیر معکوس ناهماهنگی شناختی بر رضایت، وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی مورد تأیید قرار گرفت. بین مصرف  لذت­جویانه، آنی گرایی و رفتار خرید آنیآنی رابطه مستقیمی مشاهده گردید. در ضمن رابطه بین رضایت و وفاداری مثبت و معنادار به دست آمد. %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96945_0eee7c133ade0df028dc2b8c22f27870.pdf