%0 Journal Article %T تحلیل آمادگی صادراتی شرکت های کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکت‌های تولیدی استان کرمانشاه) %J چشم انداز مدیریت بازرگانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2251-6050 %A کریمی علویجه, محمدرضا %A تاک, پریسا %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 18 %N 39 %P - %! تحلیل آمادگی صادراتی شرکت های کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکت‌های تولیدی استان کرمانشاه) %K آمادگی صادراتی %K بین‌المللی شدن %K شرکت‌های کوچک و متوسط %K ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد %R 10.29252/jbmp.18.39.83 %X هدف این پژوهش تحلیل وضعیت آمادگی صادراتی شرکت­های تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه در صنایع مختلف و شناسایی نقاط ضعف این شرکت­ها است. رویکرد اصلی مورد استفاده ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد IPA)) و شیوه­ی جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه است. با مطالعه­ی ادبیات و پیشینه­ی پژوهش، شاخص­های اولیه­ی ارزیابی آمادگی صادراتی استخراج و پس از تایید خبرگان، پرسشنامه­ی­ نهایی با 9 مولفه و شاخص­های آن تهیه شده است.  132 شرکت تولیدی فعال در میان 7 صنعت، به روش طبقه­بندی نسبی، انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفته­اند. برای تحلیل یافته­ها نیز از آزمون­های تحلیل عامل تاییدی، مقایسه میانگین T یک گروهی، مقایسه­ی میانگین T زوجی و ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که به طور کلی شرکت­های تولیدی کوچک و متوسط استان کرمانشاه از نظر مولفه­های: شایستگی­های مدیریتی، منابع انسانی، ویژگی­های شرکتی، دانش و تخصص فنی، ویژگی‌های مالی، آمیخته‌های بازاریابی، بازار و نقش دولت در شرایطی نامناسب قرار گرفته­اند و تنها از نظر مولفه­­ی قابلیت‌های تولیدی، دارای آمادگی صادراتی هستند. در میان صنایع مختلف نیز از نظر هر نه مولفه­ی آمادگی صادراتی، دو صنعت نساجی و کانی در شرایط مناسب و صنعت سلولز در شرایطی نامناسب قرار گرفته­اند. %U https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97030_7795472c044dbef12df060764bd53fe6.pdf