ORIGINAL_ARTICLE
هدف گم شده: معمای مزیت رقابتی و عملکرد مالی
در این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل و نرمافزار CMA2، با تلفیق نتایج کلیه مطالعات در دسترس، جایگاه عملکرد مالی در آثار درآمدی مزیت رقابتی مورد تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده بطور خلاصه مشخص شد مزیت رقابتی تاثیر معناداری هم بر عملکرد به طور کلی و هم بر هرکدام از ابعاد آن دارد. همچنین نتایج تحلیل نشان دادند آثار مالی جایگاه مهمتری نسبت به سایر شاخصها در الگوی طراحیشده ندارند، یعنی باوجود اینکه عملکرد مالی ثروت سهامدار هدف اصلی بنگاههای اقتصادی است، مزیت رقابتی در راستای تامین اهداف میانی بیشتر هدایت شده است تا اهداف مالی. ضمنا تحلیلها نشان دادند که ویژگیهای نمونه بر رابطه بین مزیت رقابتی و عملکرد موثر بوده و به عنوان دلیل واگرایی نتایج نقش بازی میکند.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100585_775ada162687393005cec6cd0bc7afa0.pdf
2018-11-22
عملکرد مالی
فراتحلیل
مزیت رقابتی
نظریه نمایندگی
پگاه
محمدی
mohamadi.pegah@ase.ui.ac.ir
1
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سعید
فتحی
s.fathi@ase.ui.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
علی
کاظمی
alik@ase.ui.ac.ir
3
استادیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاوش روابط میان پویایی مشتریان و روندهای بازار با استفاده از تحلیل دادههای بزرگ
در دوران حاضر مشتریان به عنوان دارایی ارزشمند سازمان محسوب میگردند و سازمانها بجای تمرکز بر تعاملات مقطعی باید به تحکیم رابطه بلندمدت با مشتریان بپردازند. این امر نیازمند شناخت صحیح مشتریان و ارزش واقعی آنان است. یکی ازپرکاربردترین روشهای شناخت مشتریان، بخشبندی آنها به گروههای متجانس و شناخت ویژگیهای هر بخش است، اما شیوههای سنتی و ایستای بخشبندی مشتریان قادر به پاسخگویی به تغییرات سریع بازارهای پویای امروزی نیست. در عصر ارتباطات و فناوریهای نوین، مشتریان مداوما در بین بخشهای مختلف جابجا میشوند. شناخت الگوهای تغییرات و نحوه پویایی بخشهای مشتریان، عاملی کلیدی برای کسب بینش عمیق از مشتریان، پیشبینی تغییرات بازار و حتی هدایت مؤثر آن است. پژوهش حاضر الگوهای پویایی مشتریان را با استفاده از ابزارهای تحلیل دادههای بزرگ در صنعت بانکداری مورد کاوش و مطالعه قرار داده است. نتایج این مطالعه، سیزده گونه از روابط میان پویایی مشتریان و روندهای بازار در صنعت مورد مطالعه را آشکار نمود که با استفاده از آنها، راهکارهایی برای پیشبینی پویایی آتی مشتریان و هدایت آن به نفع سازمان پیشنهاد گردید.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100583_37a4d0637d2f14b5bfb84089352dd3cf.pdf
2018-11-22
پویایی مشتریان
تحلیل دادههای بزرگ
صنعت بانکداری
ارزش طول عمر مشتری
عبدالرضا
مصدق
a.mosaddegh@modares.ac.ir
1
دانشجوی دکترای مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
امیر
البدوی
fgpor444@gmail.com
2
استاد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد مهدی
سپهری
mehdi.sepehri@modares.ac.ir
3
استاد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
بابک
تیمورپور
b.teimourpour@modares.ac.ir
4
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلی برای شبکه ارزش در صنعت بانکداری ایران
مقوله ارزش و ارزش آفرینی در شبکه ارزش، مفاهیم نوینی هستند که به تازگی وارد مکتوبات مدیریت شده اند. امروزه خلق ارزش برای ذینفعان به عنوان وجه تمایز کسب و کارها محسوب میشود؛ به نحوی که ارزشهای متمایز ایجاد شده، ضامن بقا و موفقیت آنها در نظر گرفته میشود. سازمانها در این فضای رقابتی در تلاش هستند که با تمرکز بر رویکردهای همکاری در خلق ارزش، ارزش مشترکی را به مشتریان خود ارائه کنند.روابط یک طرفه زنجیره ارزش که در آن خلق ارزش از تأمین کنندگان به سازمان و متعاقب آن به مشتریان صورت می پذیرد، تغییر کرده است. در بازار رقابتی کنونی، خلق ارزش در زمینه شبکه ارزش مفهوم می یابد؛ شبکه ای که در آن تمامی بازیگران در یک رابطه همه جانبه به هم آفرینی و عرضه ارزش به ذینفعان، به ویژه مشتریان، می پردازند.در این مقاله، عناصر ارزش آفرین در شبکه ارزش با تمرکز بر خروجیهای مطلوب مورد بررسی قرار می گیرند و متناسب با آن، مدل ارزشی صنعت بانکداری با تشریح عناصر تشکیل دهنده، تعاملها و روابط میان این عناصر و نتایج نهایی خلق ارزش در صنعت بانکداری مشخص میشود.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100581_85b9a04a9abaf163529572a3619369a7.pdf
2018-11-22
ارزش
هم آفرینی ارزش
شبکه ارزش
صنعت بانکی
حسین
رحمان سرشت
hrahmanseresht2003@gmail.com
1
استاد دانشگاه علامه طباطبائی- تهران- ایران
LEAD_AUTHOR
وحید
خاشعی ورنامخواستی
khashei@atu.ac.ir
2
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
AUTHOR
شهرام
خلیل نژاد
sh.khalilnezhad@atu.ac.ir
3
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
نرگس
شیخی
sheikhi.narges@gmail.com
4
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات توزیع فیزیکی- مورد مطالعه: شبکههای توزیع محصولات تند گردش
اغلب مطالعات حوزه سنجش کیفیت خدمات، در سطح B2C انجام گرفتهاست و مدلهای ارائهشده در این حوزه، معمولا بر مبنای سنجش رضایت مصرف کننده نهایی توسعه یافتهاند. در نتیجه، کیفیت خدمات در حوزه B2B با وجود اهمیت این بخش و سهم بالای آن در بخش خدمات، مورد غفلت قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات توزیع فیزیکی در حوزه B2B است. رویکرد این تحقیق، آمیخته می باشد. استراتژی این تحقیق، مطالعه موردی و در صنعت پخش محصولات تندگردش و ابزار جمعآوری داده، در بخش کیفی، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته و و در بخش کمی، پرسشنامه است. در مصاحبههای انجام شده با خبرگان، 53 شاخص موثر بر کیفیت خدمات توزیع در پنج بعد کیفیت محصول، کیفیت مالی، کیفیت اطلاعات، کیفیت ترفیع و کیفیت تعامل شناسایی شد. در ادامه مدل مفهومی به دست آمده، در سطح خرده فروشان شهر تهران تایید شد. با توجه به ضعف مطالعات در زمینه کیفیت ارائه خدمات مربوط به توزیع، این تحقیق میتواند در شناسایی عوامل موثر بر انتظارات و ادراکات خردهفروشان به عنوان مشتریان شبکههای توزیع موثر باشد.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100582_978b344107a7448212b836a1cd2e6941.pdf
2018-11-22
کیفیت خدمات
بازاریابی صنعتی
صنعت پخش
محصولات تندگردش
علیرضا
محمدی انار
mohammadi.ar14@gmail.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
وحید
ناصحی فر
vahid.nasehifar1@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
وحید
ناصحی فر
mohammadiann@gmail.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمود
محمدیان
dr.taghavifard@gmail.com
4
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین مدل تبلیغات توصیه ای الکترونیک (eWOM) با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری (ISM)
از آنجا که بازاریابی توصیه ای یکی از موثرترین و کم هزینه ترین ابزارهای ارتباطی تبلیغاتی است، تاثیر این تبلیغات موضوعی است که مورد توجه پژوهشگران و فعالان بازار قرار داشته و دارد. از طرف دیگر، گسترش و استفاده از فضای دیجیتال، تمایل به این تبلیغات توصیه الکترونیک را به شدت مورد توجه قرار داده است. همچنین تبلیغات توصیه ای الکترونیک چگونه تصمیم گیری برای خرید الکترونیک را متاثر می سازد، بسیار مورد توجه و ارزشمند بوده است (لی و ژان، 2011). هدف این پژوهش، ارائه عوامل تعیین کننده ای برای اطلاعات تبلیغات توصیه ای الکترونیکی است که بر قصد خرید الکترونیک مشتریان اثرگذار است. برای انجام این کار، با استفاده از بررسی تحقیقات گذشته، ابتدا فاکتورهای اصلی در رابطه با اطلاعات تبلیغات توصیه ای الکترونیک استخراج شد و سپس با استفاده از روش دلفی فاکتورهای مورد تایید تیم خبرگان تعیین شد و به منظور کاهش تعداد عوامل، با استفاده از روش نگاشت مفهومی، شاخص ها دسته بندی و نامگذاری شدند. پس از آن با استفاده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری که مبتنی بر نظر تیم خبرگان می باشد، ارتباط بین متغیرها برای ارائه مدل مورد تایید گروه خبرگان، مورد بررسی و مدل نهایی ارائه گردید.نتایج این پژوهش چارچوبی برای بازاریابان و سایر مدیران فعال در این زمینه فراهم می کند تا نسبت به عوامل موثر بر قصد خرید الکترونیک مصرف کنندگان در تبلیغات توصیه ای الکترونیک، آگاهی پیدا کرده و اقدامات لازم و اثرگذار را به کار گیرند.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100580_816c65ef3d06b25d62d40d50693100c8.pdf
2018-11-22
تبلیغات توصیه ای
تبلیغات توصیه ای الکترونیک
وب سایت های خرید
شبکه های اجتماعی
قصد خرید الکترونیک
بازاریابی ویروسی
علی
پروین
parvin9464@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
لطف الله
فروزنده دهکردی
l.forouzandeh@gmail.com
2
استادیار ، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
اوژن
کریمی
o.karimi@gmail.com
3
استادیار ، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
بهروز
لاری سمنانی
bls@gmail.com
4
استادیار ، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل کسبوکار توزیع محصولات کشاورزی؛ موردمطالعه: میوه، سبزی و صیفیجات بر اساس چهارچوب DSRM
زنجیره تأمین محصولات کشاورزی شامل سه بخش اصلی تأمین، تولید و توزیع است. عوامل فعال در این زنجیره تولیدکنندگان (کشاورزان)، خردهفروشان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان هستند. در کشور ما زنجیره توزیع محصولات کشاورزی بهویژه میوه، سبزی و صیفیجات با مشکلاتی همچون عدم وجود ساختار مناسب، وجود واسطههای زیاد و گرانفروشی به مصرفکننده مواجه است. بنابراین، مسئله اصلی عدم وجود یک مدل کسبوکار توزیع جامع در حوزه محصولات کشاورزی است. هدف از این پژوهش طراحی مدل کسبوکار توزیع با استفاده از استراتژی آمیخته متوالی اکتشافی است. در مرحله اول و کیفی از استراتژی آمیخته با استفاده از تحلیل مضمون، مصاحبههای نیمهساختاریافته که از 16 نفر از خبرگان کشاورزی بدست آمده است تحلیل شدند. سپس در مرحله دوم، بهمنظور تصمیمگیری بهینه با استفاده از رویکرد تحلیل اهمیت- عملکرد (IPA) در تحقیق در عملیات نرم ، 45 مضمون مورد نظر اولویتبندی و سرانجام برای طراحی مدل نهایی بر اساس روش پژوهش علم طراحی مضامین اولویتبندیشده در آن جایگذاری شد. نتایج حاصل از این پژوهش، طراحی مدل کسب وکار توزیع در زمینه محصولات کشاورزی است که هر یک از مضامین اولویت بندی شده در 6 مرحله، مسئله و انگیزه، هدف و راهحل، طراحی و توسعه، بکاری مصنوع در بستر موردنظر، ارزیابی و ارتباطات قرار داده شدند تا علاوه بر شناخت مضامین به اولویتبندی آنها در هر یک از مراحل پژوهش توجه شود.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100584_9086ca2372824d8ea3164d2d8c0a6ea0.pdf
2018-11-22
توزیع محصولات کشاورزی
مدل کسبوکار
میوه
سبزی
صیفیجات
روششناسی پژوهش علم طراحی
تحلیل اهمیت-عملکرد
آمیخته اکتشافی متوالی
رضا
بنی اسد
baniasadmba@gmail.com
1
دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
LEAD_AUTHOR
مهدی
باقری
bagheri.m313@yahoo.com
2
دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر ادراک از کشور مبدأ محصول و خصومت مذهبی مصرفکننده بر تحریم برند
جنبشهای تحریم اغلب یکی از مؤثرترین روشهای ضد مصرف در برابر شرکتهایی است که درگیر فعالیتهای غیر اخلاقی و نامشروع هستند. در دنیای پیوسته در حال تغییر و به طور فزاینده جهانی، ادیان هنوز نقش مهمی در تأثیر بر رفتار مصرفکننده ایفا میکنند. با توجه به فعالیتهای کشور عربستان در راستای بیثباتی منطقۀ خاورمیانه، ارتباط با اسرائیل و ناسازگاری در رابطه با ایران؛ هدف این مقاله، ایجاد الگویی مفهومی است تا ارتباط بین ادراک از کشور مبدأ محصول، عقاید مذهبی و قصد تحریم مصرفکنندگان نسبت به محصولات تولیدی کشور عربستان با برند رانی را بررسی کند. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان علاقمند به مصرف مستمر محصولات با برند رانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان است که 290 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و روش تحلیل دادهها، تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel میباشد. نتایج نشان داد ادراک از کشور مبدأ بر خصومت مذهبی مشتری و خصومت مذهبی بر مشارکت در کارزار تحریم و قضاوت محصول تأثیر معناداری دارد. در انتها شواهد حاکی از وجود ارتباط بین شرکت در کارزار تحریم با تحریم برند، علیرغم عدم مشاهدۀ ارتباط بین قضاوت دربارۀ محصول با تحریم میباشد.
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100579_fd91784aef0d8d67de803807a940d16e.pdf
2018-11-22
تحریم برند
خصومت مذهبی
کارزار تحریم
کشور مبدأ محصول
ایمان
حکیمی
hakimi_iman@yahoo.com
1
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR