دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
مقیاس بومی بازارگرایی بانکهای تجاری ایران
FA
هاشم
آقازاده
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
مینا
مهرنوش
دانشگاه تهران
mehrnosh@ut.ac.ir
در تحقیق حاضر در راستای بهبود عملکرد بانکهای تجاری کشور در حوزه بین المللی و ارزی، بازارگرایی در این بانکها به عنوان یک عامل مؤثر مورد توجه قرار گرفته تا یک مقیاس بومی برای سنجش آن در بانکهای تجاری کشور توسعه داده شود و همچنین وضعیت بانکهای تجاری کشور بر اساس این مقیاس مشخص شود. پس از مطالعات نظری و اکتشافی از منابع داخلی و خارجی( الکترونیکی و غیر الکترونیکی)، یک مقیاس جامع ترسیم شده است که نشان دهنده ابعاد بازارگرایی با رویکرد ذینفع محور است. به منظور سنجش اعتبار مقیاس طراحی شده نظرات 50 نفر از خبرگان دریافت و مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. بر اساس مقیاس تأیید شده از سوی خبرگان، در بانکهای تجاری توزیع و گردآوری شده است. با عنایت به بررسی 5 بانک تجاری بزرگ و دریافت نظر 60 نفر از هر بانک، در مجموع از 300 نفر از مدیران و کارشناسان بخش بین المللی بانکهای تجاری کشور نظرسنجی شده است. یکی از یافته های این مطالعه "مقیاس بومی سنجش بازارگرایی در بانکهای تجاری کشور " است که در آن نقش و اهمیت مؤلفه های اصلی به ترتیب(1) رفتار هوشمند، ( 2) تحلیل و برنامه ریزی پاسخ راهبردی، ( 3) اجرا و کنترل پاسخ راهبردی، و ( 4) سیستمها و بخش های هماهنگ است. یافته دیگر این مطالعه نشان می دهد وضعیت این مقیاس در بانکهای تجاری ملی ایران، صادرات، ملت و سپه مناسب بوده و فقط در بانک تجارت نامناسب است. این نتایج میتواند مبنای پیشنهادات سازنده ای برای نظام بانکی کشور و نیز هر کدام از بانکها در خصوص افزایش ارتقای بازارگرایی آنها باشند.
بازارگرایی,بازارگرایی در بنگاه های خدماتی و بانکها,ایجاد هوشمندی,نشر هوشمندی,مشتری گرایی,رقیب گرایی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94262.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94262_2c429322ebe3c4ac85d8780cde7d34ab.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط
FA
سیدحیدر
میرفخرالدینی
دانشگاه یزد
سید حسن
حاتمی نسب
دانشگاه یزد
رضا
طالعی فر
دانشگاه یزد
امیر رضا
کنجکاو منفرد
دانشگاه یزد
test@sbu.ac.ir
هدف از این مطالعه، ارزیابی و اولویت بندی مؤلفه های مدیریت دانش، مرتبط با نوآوری دانش و عملکرد نوآوری است. لذا برای این منظور از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است، سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس مهمترین مؤلفه های تأثیرگذار مدیریت دانش رتبه بندی شدند. جامعه آماری این تحقیق، مجموعه شرکتهای شهرک صنعتی استان فارس بوده و مجموعه شرکتهای صنایع غذایی و آشامیدنی ها به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: مطالعه ادبیات تحقیق ، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه است. تأیید آزمون فرضیه ها، ارتباط مثبت و معنادار نوآوری دانش و مدیریت دانش؛ و مدیریت دانش و عملکرد نوآوری را به اثبات م یرساند. در انتها نیز، مهمترین مؤلفه های تأثیرگذار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس رتبه بندی شد.
مدیریت دانش,نوآوری,شرکت های کوچک و متوسط,تاپسیس
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94269.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94269_4776187df3ceecbb26d1b45a81260dd3.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
هم خوانی میان راهبرد بازاریابی و محیط درونی و بیرونی سازمان
FA
مسعود
کسائی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
محمد
احمدی
دانشگاه پیام نور
شکل گیری و تدوین راهبرد بازاریابی نیازمند شناختی است که از وضعیت بازار و توانمندی های سازمانها ایجاد میشود. بنابراین، تدوین راهبرد بازاریابی باید بر اساس همخوانی با توانمندیهای درونی و وضعیت بازار(هم خوانی بیرونی) باشد. این پژوهش به تعیین روابط میان متغیرهایی نظیر: قوّت راهبرد بازاریابی و همخوانی درونی و بیرونی می پردازد و با توجه به این که عوامل مؤثر بین متغیرهای مذکور را در سطح سازمانها بررسی می کند، یک پژوهش بنیادی به شمار میرود. همچنین از نظر نحوة گردآوری داده ها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهایی است که خدمات اینترنتی را در کشور عرضه میکنند. از آن جا که این تحقیق به صورت کمّی به بررسی رابطه میان متغیرها می پردازد، نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه هستند. با توجه به داده های گردآوری شده از 87 نمونه آماری، می توان گفت که همخوانی درونی و بیرونی و قوّت بازاریابی، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود یکی از آنها در سازمان، احتمال وقوع دیگری را افزایش میدهد. هنگامی که همخوانی بیرونی در سازمان وجود داشته باشد، میتواند به عنوان نمایندهای از وجود هم خوانی درونی باشد و احتمال افزایش قوّت راهبرد بازاریابی را در پی خواهد داشت
همخوانی درونی,همخوانی بیرونی,قوّت راهبرد بازاریابی,سبک تدوین راهبرد
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94277.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94277_a8974694c9963231d18e6f4946e6b69a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
ارتباط تفکر راهبردی و عملکرد
FA
شمس الدین
ناظمی
دانشگاه فردوسی مشهد
سعید
مرتضوی
دانشگاه فردوسی مشهد
حسن
جعفریانی
دانشگاه فردوسی مشهد
test@sbu.ac.ir
این تحقیق به بررسی ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد به عنوان شاخص موفقیت در شرکت ها و همچنین به تاثیر تعدیل کنندگی متغیر یادگیری سازمانی بر ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد می پردازد بدین منظور ابتدا مدل جامعی برای تفکر راهبردی مبتنی بر ادبیات موضوع استنتاج و طراحی می گردد و سپس با استفاده از روش تحقیق پیمایشی/تحلیلی در معرض آزمون قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق، شرکت های پذیرفته شده در بورس هستند که در شهر مشهد مستقرند. به دلیل تعداد اندک شرکت ها از سرشماری استفاده شد. پرسشنامه محقق ساخته تفکر راهبردی بین مدیران ارشد و پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی بین مدیران میانی توزیع شد. داده های ناشی از بازده دارائیها به عنوان عملکرد شرکتها، از صورتهای مالی موجود در بورس استخراج شد. نتایج نشان داد، بین تفکر راهبردی و عملکرد در شرکتهای مورد بررسی ارتباط مستقیم وجود دارد اما یادگیری سازمانی رابطه بین تفکر راهبردی و عملکرد را تعدیل نمی کند.
تفکر راهبردی,عملکرد,یادگیری سازمانی,نرخ بازده دارائیها
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94280.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94280_949a0a0aecb669255afe7ebcf2d1ce73.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
هوشمندی رقابتی و تصمیم گیری استراتژیک
FA
علی
رضائیان
دانشگاه شهید بهشتی
a-rezaeian@sbu.ac.ir
مجتبی
لشکر بلوکی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
در سالهای اخیر، "هوشمندی رقابتی" به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و با شرکتهای بزرگ عجین شده است؛ اما باید پرسید، تأثیر هوشمندی رقابتی بر تصمیم گیری استراتژیک شرکت چیست؟ نوع آرمانی هوشمندی رقابتی ویژگی هایی دارد؛ از قبیل پویش و جست وجوی دقیق در منابع اطلاعاتی مختلف و داده کاوی؛ تشخیص زودهنگام خطرات و فرصتها؛ ارایۀ مؤثر به هنگام و چندرسانه ای اطلاعات؛ فشرده سازی داده ها و اطلاعات؛ تسهیم دانش و اطلاعات، توانایی ایجاد گزارشها در برابر پرس وجوها در لحظه و ذخیره سازی اطلاعات و محافظت از آنها. نتایج تحقیق نشان میدهد که این ویژگیها بر فرآیند تصمیم گیری استراتژیک مؤثرند، اما هوشمندی رقابتی بیشترین تأثیر را بر مراحل اولیه فرآیند تصمیم گیری استراتژیک دارد و کمترین تأثیر را بر توسعه گزینه های استراتژیک و انتخاب و ارزیابی گزینه ها(مراحل انتهایی تصمیمگیری استراتژیک) دارد. روش تحقیق در این مقاله استخراج نوع آرمانی بر مبنای مطالعات موردی چندگانه بوده است.
نوع آرمانی,تصمیمگیری استراتژیک,مورد پژوهی چندگانه,هوشمندی رقابتی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94288.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94288_cae916e60db02001b0769f07935c1c42.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
مفهوم پردازی آمیخته بازاریابی در بنگاههای صنایع غذایی کوچک و متوسط ایرانی
FA
سید حمید
خداداد حسینی
0000-0001-7435-3632
دانشگاه تربیت مدرس
khodadad@modares.ac.ir
امیر محمد
گلابی
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
جهانگیر
یدالهی فارسی
دانشگاه تهران
مهران
رضوانی
دانشگاه تهران
با مروری بر یافته های پیشین با این مساله اصلی مواجه هستیم که بنگاههای کوچک و متوسط از چه الگو یا شیوه هایی به منظور سازماندهی عناصر آمیخته بازاریابی خود بهره میگیرند؟ از اینرو هدف مطالعه حاضر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر بین دو حوزه بازاریابی و الزامات بنگاه های کوچک و متوسط به تبیین چگونگی و چیستی آمیخته بازاریابی و اجزای سازنده را در بنگاه های کوچک و متوسط تشریح کند. در این بررسی دو گونه نوآوری صورت گرفته است؛ یکی مشارکت نظری و توسعه مرزهای دانش بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط و دیگری مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی فعالان این قبیل بنگاه ها با بهره گیری از رویکرد کیفی و راهبرد پژوهش موردی اکتشافی مرکب. نتایج بررسی نشان داد که مؤلفه های آمیخته بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط شامل 5 عنصر اصلی (فرد مدیر/ مالک)، محصول، قیمت، مکان، ترفی) و 49 جز تشکیل دهنده است که عنصر اول در روند اجرای مطالعه به عنوان یک عنصر جدید استخراج و به موارد متداول اضافه شد. البته محتوای سایر عناصر نیز متفاوت از عناصر مرسوم است. در ضمن این فرضیه تقویت شد که آمیخته بازاریابی در بنگاه های کوچک و متوسط در بنگاههای مورد بررسی متفاوت با آمیخته بازاریابی مرسوم و شامل پنج عنصر شخص، قیمت، مکان، ترفیع و محصول است.
مفهوم پردازی,آمیخته بازاریابی,بنگاه های کوچک و متوسط,پژوهش موردی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94295.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94295_088a149514c7ed0a12fa68d051ed68b6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
9
2
2010
08
23
منابع رابطه ای ایجاد ارزش در اجرای راهبرد تنوع از طریق توسعه درونی
FA
محمدرضا
حمیدی زاد
دانشگاه شهید بهشتی
معصومه
حبیبی
موسسه مطالعات بین المللی انرژی
test@sbu.ac.ir
ابراهیم
حسن بیگی
دانشگاه عالی دفاع ملی
افزایش تمایل شرکتها به اتخاذ راهبردهای تنوع طی چهار دهه گذشته سبب شده است تا شرکتهای بزرگ چند کسب و کاره رشد کنند. ضرورت آگاهی از مسائل مدیریتی در چنین سازمانهایی تحقیقات بسیاری را پیرامون آنها شکل داده است. یکی از نتایج مهم در این تحقیقات، اهمیت اجرای تنوع در ایجاد ارزش برای شرکتها و مدیریت روابط درونی آنها است. یکی از مکانیزمهای پرکاربرد در اجرای راهبردهای تنوع، توسعه درونی از طریق ایجاد واحدهای مستقل جدیدی است که شرکت مادر سهامدار عمده آنها بشمار می آید. هدف اصلی این پژوهش مطالعه مکانیزمهای ایجاد ارزش در توسعه درونی با استفاده از این روش است. زمانی که این روش به عنوان یکی از راهبردهای توسعه در سطح شرکت به کار گرفته شود، انتظار می رود که بتواند برای واحدهای جدید کسب و کار شرکت ، ایجاد ارزش کند. با این توضیح که این بار عوامل ایجاد ارزش از نگاه شرکتهای فرعی و با استفاده از رویکرد رابطه ای مورد مطالعه قرارگرفته و به طور خاص، در صنعت پتروشیمی ایران آزمون شده است.
راهبرد تنوع,توسعه درونی,مزیت راهبردی,سرمایه گذاری درونی توأم با منابع رابطه ای,(ICV) ریسک
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94303.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_94303_a9deb10f96deafe2349415417f412f3b.pdf