دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران
FA
محمد
محمودی میمند
دانشگاه پیام نور
test@sbu.ac.ir
حسن
فارسیجانی
دانشگاه شهید بهشتی
سارا
طاهری موسوی
دانشگاه پیام نور
امروزه هیچ صنعتی بدون بهره برداری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، نمی تواند نقشی تعیین کننده در رقابت های ملی و فراملی ایفا کند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. از آنجا که توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و درآمدزا، یکی از چالش های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است، کشورهایی موفق بوده اند که با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت و یافتن راه های جدید به نحو مطلوب از توانمندی های این بخش بهره برده اند. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر گردشگری مجازی با استفاده از الگوی جامع گردشگری مجازی )ترکیبی از الگوی نوری و الگوی آرکن( پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است - و جامعه آماری کلیه مدیران شرکت های گردشگری و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات شهر تهران که خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند، تشکیل می دهد. به منظور تحلیل فرضیه ها پژوهش از آزمون تحلیل مسیر در الگوی معادله های ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آمادگی الکترونیکی و شبکه های مشارکتی مجازی بر گردشگری مجازی تأثیرگذار هستند.
صنعت گردشگری,گردشگری مجازی,آمادگی الکترونیکی,شبکه های مشارکتی مجازی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95037.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95037_fb40e7d343bb9f298a62e73e2cea6a80.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
ارائه مدلی برای تبیین اثر تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه های زنجیره ای شهروند بر روی وفاداری مشتریان این فروشگاه ها
FA
عباسعلی
رستگار
0000-0001-6834-7682
دانشگاه سمنان
a_rastgar@semnan.ac.ir
داود
فیض
0000-0002-5535-4370
دانشگاه سمنان
feiz1353@semnan.ac.ir
هادی
سبزی
دانشگاه سمنان
test@sbu.ac.ir
امروزه با ظهور انواع مختلف خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیرهای، رقابت در عرصه این صنعت نسبت به گذشته بسیار شدیدتر گشته است. بنابراین تلاش برای افزایش میزان وفاداری مشتریان به فروشگاه مهمترین چالش هر خرده فروشی است. از طرفی پژوهشهای انجام گرفته اثبات میکند که تصویر ذهنی مشتری از یک فروشگاه بر میزان وفاداری وی به فروشگاه بسیار تأثیرگذار است. پژوهش حاضر که پژوهشی توصیفی تحلیلی، از شاخه - همبستگی است، با هدف ارائه مدلی برای تبیین اثر تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه های زنجیرهای شهروند بر روی وفاداری مشتریان این فروشگاه ها انجام پذیرفته است. بدین منظور، ابتدا با استفاده از پرسشنامه داده های مورد نیاز جمع آوری شد. سپس از تحلیل عاملی اکتشافی برای استخراج عوامل متغیرها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی هر کدام از سازه ها استفاده شد. برای بررسی تأثیر تصویر ذهنی مشتری بر روی وفاداری مشتری نیز، از مدلیابی ساختاری استفاده شد. ابعاد تشکیل دهنده تصویر ذهنی فروشگاه که در پژوهش تعیین شد عبارتند از: مکان فروشگاه، جو فروشگاه، قیمت/ترفیع و محصول. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه بر وفاداری به فروشگاه، تأثیر مثبت و مستقیم دارد. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران ارائه شد.
تصویر ذهنی فروشگاه,وفاداری به فروشگاه,خرده فروشی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95049.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95049_30187dddd3066c967e4cceb1af171af2.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها )مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران(
FA
محمود
مرادی
دانشگاه گیلان
test@sbu.ac.ir
محمدعلی
ولی پور
دانشگاه گیلان
کیخسرو
یاکیده
دانشگاه تهران
عاطیه
صفردوست
دانشگاه گیلان
فرزانه
عبداللهیان
دانشگاه گیلان
ظرفیت جذب دانش به مجموعه ای از فرایندها و روندهای سازمانی اشاره دارد که طی آن سازمان به کسب، شبیه سازی، انتقال و استخراج دانش می پردازد، تا قابلیت های پویایی در خود ایجاد کند. این قابلیت ها، توانایی سازمان را برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی افزایش می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ظرفیت جذب دانش )فردی و سازمانی( بر عملکرد نوآورانه سازمانها است. بدین منظور و برای بررسی فرضیه های پژوهش، دو صنعت مهم حاضر در بورس تهران یعنی شرکت های داروسازی و بیمه، به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند و تعداد 151 پرسشنامه از این شرکت ها جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون، از رابطه بین ظرفیت جذب فردی و سازمانی، همچنین از رابطه این دو با عملکرد نوآورانه حمایت می کند. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، نقش میانجی ظرفیت جذب سازمانی در رابطه بین متغیرهای ظرفیت جذب فردی و عملکرد نوآورانه مورد تأیید قرار گرفت.
ظرفیت جذب دانش,عملکرد نوآورانه,ظرفیت جذب فردی,ظرفیت جذب سازمانی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95064.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95064_ca1f5fcb6c039f66d504c366b203e77f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
مدل سازی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاه با استفاده از روش ترکیبی نگاشت علی و شبکه های بیزین در صنعت بیمه
FA
فاطمه
میرزایی رابر
دانشگاه تهران
رضا
زعفریان
دانشگاه تهران
حسین
صفری
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
صنعت بیمه از جمله صنایع خدماتی است که همواره در آن رقابت و نوآوری معنادار بوده است. هدف این پژوهش، طراحی و مدل سازی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاه در صنعت بیمه بوده است. جامعه ی آماری پژوهش، خبرگان صنعت بیمه و دانشگاهی کشور ایران هستند. بر همین اساس، ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و مرور پیشینه 33 عامل زیرمجموعه این سازه تعریف گردیدکه با انجام چند مصاحبه با خبرگان، عوامل فوق به 11 مورد تقلیل یافت. در ادامه مدل مفهومی پیشنهادی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته محک خورده شد. از نظر متدولوژیک براساس روش "پژوهش آمیخته متوالی" انجام می گیرد بدین ترتیب که ابتدا از متدولوژی مدل سازی نقشه علی استفاده شد. خروجی این مرحله معرفی مدل اولیه است. به منظور اطمینان از مدل طراحی شده، از مدل سازی شبکه های بیزین نیز در جهت تأیید مدل استفاده شده است. خروجی نهایی این پژوهش الگوی مفهومی توان نوآوری بنگاه در صنعت بیمه است.
نوآوری,صنعت بیمه,مدل سازی کیفی,نگاشت علّی,مدل سازی شبکه های بیزین
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95073.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95073_c4478658656f85eda1bad59bde1443b9.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
مقایسه سه روش برآورد قیمت رایانه همراه در بازار تهران: رگرسیون لذت باورانه )هدانیک(، شبکه عصبی بازگشتی و شبکه عصبی GMDH
FA
محسن
نظری
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
سیدوحید
طباطبائی کلجاهی
دانشگاه تهران
مهدی
احراری
پژوهشگر اقتصادی
در این مقاله، با استفاده از سه رویکرد لذت باورانه رگرسیون، شبکه عصبی بازگشتی و شبکه عصبی GMDH ، تابع لذت باورانه قیمت رایانه همراه در بازار تهران الگوسازی و مقایسه شده است. برای انجام این پژوهش، داده های قیمت رایانه همراه از بازار رضای تهران، بزرگترین بازار رایانه همراه تهران جمع آوری و دادههای فنی رایانه همراه ها از وب سایت رسمی شرکتهای تولید کننده استخراج شده اند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شبکه ی عصبی GMDH با کمترین خطا، تابع قیمت را برآورد میکند. همچنین ظرفیت حافظه درونی پردازشگرcache)، دی وی دی رام، حافظه ی کارت گرافیکی و داشتن ویندوز بر قیمت رایانه همراه اثر مثبتی دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، وارد کنندگان رایانه همراه میتوانند برای رسیدن به سود بیشتر، رایانه همراههائی را وارد بازار کشور کنند که شامل خصیصه هائی با بیشترین تمایل به پرداخت توسط خریداران میباشند.
قیمت گذاری لذت باورانه,شبکه عصبی بازگشتی,شبکه عصبی GMDH,رگرسیون,قیمت رایانه همراه
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95079.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95079_3faef37a71f55ae80895f1167e063b0e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
طراحی و تبیین الگوی عدالت محور وفاداری به نام تجاری در شعب بانک تجارت شهرستان یزد
FA
سیدمحمد
طباطبایی نسب
دانشگاه یزد
test@sbu.ac.ir
امیررضا
کنجکاومنفرد
دانشگاه اصفهان
علیرضا
سروش محمدآبادی
دانشگاه تهران
سیدمسعود
حکاکی
دانشگاه تربیت مدرس
وفاداری به نام تجاری مقوله ای است که از عوامل و شرایط متعدد و متنوعی تأثیر می پذیرد که میزان اثرگذاری آن ها با توجه به نوع سازمان، متفاوت است. هدف این مقاله طراحی و تبیین الگوی عدالت محوری است که باعث افزایش وفاداری به نام تجاری خواهد شد. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش، عوامل مؤثر بر وفاداری به نام تجاری شناسایی و بررسی می شود. این پژوهش، توصیفی - پیمایشی و از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را مشتریان شعب بانک تجارت شهرستان یزد تشکیل می دهد. در ابتدا الگو های مفهومی استخراج شده در رابطه با هر یک از عوامل مؤثر بر وفاداری، از طریق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی و تأیید شد. در نهایت روابط بین عوامل مؤثر بر وفاداری به نام تجاری در الگوی نهایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل ضمن تأیید برازش الگوی عدالت محور وفاداری نشان داد که کلیه عوامل به جز رضایت مشتری اثر معنی داری بر وفاداری به نام تجاری دارند.
وفاداری به نام تجاری,عدالت,کیفیت,رضایت,مشتری گرایی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95166.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95166_44ba963d321ddc2e50a7df3e8c06cc66.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
12
14
2013
05
22
شناسایی و رتبه بندی ابعاد مؤثر بر شخصیت نام و نشان تجاری در صنعت لوازم خانگی
FA
علیرضا
مؤتمنی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
هومن
هرمزی
دانشگاه سمنان
امروزه از نام تجاری به عنوان نماد خوشنامی یک سازمان یاد شده و به طور بالقوه میتواند موفقیت های تجاری فراوانی را به دنبال داشته باشد. این موضوع تا جایی اهمیت پیدا کرده که صاحب نظران این حوزه، برای نام تجاری قائل به شخصیت بوده و تلاش میکنند بین شخصیت مشتریان و شخصیت نام و نشان تجاری مورد علاقه آن ها روابطی منطقی بیابند. مقیاس ابعاد شخصیت نام و نشان تجاری که نخستین بار توسط آکر مطرح شده است و در این پژوهش از الگوی تجدید نظر شده آکر برای تشخیص عوامل مؤثر بر شخصیت نام و نشان تجاری در صنعت لوازم خانگی استفاده شد. با استفاده از جمع آوری نظرات افراد خبره در دو شرکت لوازم خانگی، ترتیب و اهمیت ابعاد شخصیت نام و نشان تجاری، در هر شرکت مورد سؤال قرار گرفت. بعد از تجزیه و تحلیل در خصوص تفاوت های مشاهده شده، ترتیب و اولویت بندی به دست آمده برای هر یک از شرکت ها ارزیابی شد. بدین ترتیب مشخص شد که ترتیب عوامل مؤثر بر شخصیت نام و نشان تجاری صنعت لوازم خانگی، در بین شرکت های مختلف کاملاً متفاوت بوده به طوری که تفسیرهای معناداری از آن قابل بررسی است. نتیجه این تفاوت ها در دو سطح عوامل اصلی و عوامل فرعی، فرضیه پژوهش در این خصوص را ثابت کرد. با درنظرگرفتن نتایج به دستآمده حاصل از مقایسه این دو شرکت، با توجه به اینکه بعد لوکس بودن به مراتب سهم بیشتری در ساختن شخصیت نام و نشان تجاری یک محصول لوازم خانگی دارد به تمامی شرکت ها در این حوزه پیشنهاد میشود، به ویژگی های جذاب و زیبا بودن بیش از سایر خصوصیات اهمیت داده و برای ارائه چهرهای شاد به صورت دوستانه تری نسبت به معرفی شخصیت نام و نشان تجاری خود اقدام کنند.
شخصیت نام و نشان تجاری,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,شرکت لوازم خانگی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95175.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95175_04cb5684cc292a3ceb44a9c69c4ef266.pdf