دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
ارائه الگوی هویت شرکتی بانک
13
28
FA
طهمورث
حسنقلیپور
دانشگاه تهران
mojtaba_barari@ut.ac.ir
علی
دیواندری
دانشگاه تهران
divandari@ut.ac.ir
محمدرضا
حمیدیزاده
دانشگاه شهید بهشتی
kasramohammadi@yahoo.com
مجتبی
براری
دانشگاه تهران
هدف اصلی در این پژوهش ارائه الگویی برای هویت شرکتی بانک ملت است. برای دستیابی به این هدف از طرح پژوهش آمیخته استفاده شده که در بخش اول از پژوهش کیفی و روش نظریه برخاسته از داده برای توسعه الگوی مفهومی هویت شرکتی بانک ملت استفاده شده است. برای جمعآوری داده نیز عمدتاً از روش مصاحبه عمیق مشاهده مشارکتی استفاده شده است. الگوی مفهومی بیانگر آن است که هویت اصلی بانک مفهوم خودبرتری است که ناشی از پیشینه بانک بوده است. همچنین این هویت اصلی موجب تمایل بانک برای نیل به سرآمدی در جنبههای مختلف بانکی شده است. عوامل زمینهای نیز در داخل بانک و عوامل مداخله گر در خارج بانک نیز بر گرایش به سوی این راهبرد موثر بوده است. در نهایت این هویت موجب شده است تا تمایل به برتر بودن در نقاط تماس مشتری با بانک نیز قابل مشهود باشد. در ادامه نیز در بخش کمی از الگوییابی معادلات ساختار و نرمافزار لیزرل برای آزمون الگوی مفهومی هویت شرکتی بانک ملت استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که الگوی برازش مناسبی با داده داشته است و اما برخلاف انتظار عوامل مداخلهگر تأثیر منفی بر راهبردها و اقدامات در الگوی هویت شرکتی بانک ملت داشته است.
هویت,هویت شرکتی,بانک ملت,نظریه برخاسته از دادهها
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95298.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95298_46ab3ef0e34e7bf48c2e39356a860e9a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
ارزیابی اثربخشی تبلیغات اجتماعی مربوط به صرفهجویی در مصرف برق با استفاده از الگوی AIDA
29
47
FA
شهریار
عزیزی
0000-0002-7240-8553
دانشگاه شهید بهشتی
azizi.sbu@gmail.com
رضا
قنبرزاده میاندهی
دانشگاه شهید بهشتی
gh_reza18@yahoo.com
یکی از مهمترین شاخصه های توسعه اقتصادی یک کشور نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی در تمامی موارد، بهویژه صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی است. برق به عنوان یکی از حامل های انرژی از جمله منابع طبیعی به شمار میرود که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمِ بسیاری بر زندگی آحاد جامعه دارد.، لذا صرفه جویی در مصرف آن زیمنه ساز رشد اقتصادی سریعتر می شود. از این رو در این پژوهش، بررسی وضعیت اثربخشی تبلیغات اجتماعی که از رسانه های مختلف دیداری و شنیداری پخش می شود، مدنظر قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای تهرانی که در معرض تبلیغات اجتماعی مربوط به کاهش مصرف برق قرار دارند، تشکیل می دهند. داده های لازم با پرسشنامه 22 سؤالی از 414 نفر از خانوارهای تهرانی که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند گردآوری شد. جهت بررسی الگوهای اندازه گیری از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل 8/8 و به منظور بررسی وضعیت فرضیه های پژوهش از آزمون میانگین یک جامعه استفاده شده است. نتایج نشان داد که هرچند تبلیغات اجتماعی صرفه جویی در مصرف برق منجر به جلب توجه مخاطبین نمی شود و در آنها علاقه و تمایل خاصی ایجاد نمی کند، با این وجود به آن عمل کرده و در مصرف برق صرفه جویی می کنند. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که باید دلایل صرفه جویی در مصرفه برق را در عوامل دیگر، از جمله هدفمندی یارانه ها که منجر به افزایش قیمت حامل های انرژی شده است جستجو کرد.
تبلیغات,تبلیغات اجتماعی,اثربخشی تبلیغات اجتماعی,برق
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95342.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95342_56a762515d2c529e198b39d39cc6a0a3.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
الگوی عوامل موثر بر نگرش و قصدخرید مصرف کنندگان نسبت به محصولات وارداتی
48
68
FA
محمد صالح
ترکستانی
دانشگاه علامه طباطبایی
g.bakhshandeh@gmail.com
زهره
دهدشتی شاهرخ
دانشگاه علامه طباطبایی
zdehdashti33@gmail.com
قاسم
بخشنده
دانشگاه اصفهان
bakhshandeh.iauahvaz@gmail.com
تغییرات تا حدودی شدید اقتصادی از جمله افزایش نرخ ارز و تحریم های بینالمللی علیه کشور ایران، لزوم توجه ویژه به امر واردات محصولات خارجی را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با هدف ترغیب مصرف کنندگان به عدم خرید محصولات وارداتی، سعی دارد عوامل موثر بر نگرش به محصولات وارداتی و درپی آن، قصد خرید این محصولات را شناسایی نموده و با ارائه الگویی جامع و بدیع، آن را مورد آزمون قرار دهد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و با نمونهگیری خوشهای و در دسترس، 393 نفر از مشتریان پوشاک وارداتی از کشورهای اروپایی در شهر تهران جهت مطالعه در نظر گرفته شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون T با دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت "تصویر کشور مبدا" و "نیاز به تمایز" و همچنین تاثیر منفی "میهن پرستی" بر "نگرش به محصولات وارداتی" بود. اما تاثیر "نژادگرایی" بر نگرش به محصولات وارداتی معنادار نبود. همچنین علاوه بر اینکه نگرش به محصولات وارداتی تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر "قصد خرید محصولات وارداتی" داشت، متغیرهای "کیفیت ادراکی" و "ارزش احساسی" نیز به عنوان متغیرهای میانجی این رابطه شناخته شدند.
نگرش,قصد خرید,محصولا وارداتی,پوشاک
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95347.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95347_eedccf65f0cdfa86b889f493759ae984.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
معیارهای موثر در ارزیابی الگوهای کسبوکار الکترونیکی
69
86
FA
امیر
مانیان
دانشگاه تهران
mozhdeh.sadighi@ut.ac.ir
بابک
سهرابی یورتچی
دانشگاه تهران
مژده
صدیقی
دانشگاه تهران
فضای شدیداً رقابتی و ماهیت بسیار متغیر دنیای کسبوکار موجب شده است که سازمان ها همواره برای انطباق با محیط و دور نماندن از صحنۀ رقابت در تکاپو باشند. سازمان هایی در این عرصه موفقاند که الگوی کسب وکارشان پویاست. از آنجایی که نوآوری و ایجاد تغییر در الگوهای کسب وکار نیازمند داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت موجود است، لذا ارزیابی پیش نیاز تغییر محسوب میشود. هدف این مطالعه شناسایی معیارهایی است که به واسطۀ آنها کسبوکارهای الکترونیکی قادر به ارزیابی الگوی جاریشان باشند. بدین منظور متون علمی مرتبطی که در این زمینه وجود داشتند با بهرهگیری از روش فراترکیب انتخاب شدند. سپس با استفاده از تحلیل محتوای معیارهای که برای ارزیابی مطرح شده بودند استخراج شدند. در پایان با استفاده از روش آنتروپی شانون درجۀ اهمیت معیارها تعیین شدند. بر اساس یافته ها معیارهای کارایی، پایبندی و آگاهی به ترتیب با ضرایب اهمیت 087/0، 087/0 و 080/0 دارای اولویت بیشتری جهت ارزیابی الگوهای کسبوکار الکترونیکی شناسایی شدند.
الگوی کسب وکار الکترونیکی,ارزیابی,معیار های ارزیابی,فراترکیب,آنتروپی شانون
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95355.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95355_82bb0468153e6e968297d866fc591653.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی
87
105
FA
بهمن
حاجی پور
دانشگاه شهید بهشتی
jafaryzadeh_f@yahoo.com
فرج الله
رحیمی
دانشگاه شهید چمران
امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راههای مهم و تاثیرگذار بر افزایش صادرات، بهبود عملکرد صادراتی بنگاههای تجاری است. نظر به اهمیت موضوع، در این پژوهش، تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه پژوهش شامل 313 بنگاه تجاری در 7 استان کشور بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارLISREL 8.5 و SPSS16 انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که قابلیتهای بازاریابی اثر مثبت معناداری بر عملکرد صادراتی داشته است. گرایش به مشتری، گرایش به رقبا و گرایش به هزینه تاثیر مثبت معناداری بر قابلیتهای بازاریابی داشته در حالیکه گرایش به نوآوری تاثیر معناداری بر قابلیتهای بازاریابی ندارد. از سوی دیگر گرایش به مشتری و گرایش به هزینه تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد صادراتی داشته در حالیکه گرایش به رقبا و گرایش به نوآوری تاثیری بر عملکرد صادراتی نداشته است. در انتها پیشنهادهایی در جهت بهبود عملکرد صادرتی بنگاهها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی آورده شده است.
عملکرد صادراتی,قابلیتهای بازاریابی,جهتگیری راهبردی,گرایش به کنترل هزینه
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95365.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95365_d3646818a108bd9e6cbb15852621b8a9.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
تأثیر تبلیغات و ترفیع های فروش بر ارزش ویژه برند در جهت افزایش وفاداری مشتریان
107
122
FA
سعید
سعیدا اردکانی
دانشگاه یزد
jahanbazi.neda@yahoo.com
ندا
جهانبازی
دانشگاه یزد
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین دو عنصر اصلی عناصر آمیزه بازاریابی «تبلیغات و ترفیع های فروش» و ابعاد ارزش ویژه برند «کیفیت درکشده، آگاهی از برند، تداعی برند و وفاداری به برند» میپردازد. این پژوهش به ویژه، بر نقش تبلیغات و نگرش نسبت به تبلیغات تأکید داشته و همچنین به بررسی اثر دو نوع از ترفیع های فروش (ترفیع های پولی و غیر پولی) میپردازد. دادههای موردنیاز با استفاده از یک پرسشنامه 37 سؤالی جمعآوری شد. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع غیراحتمالی و از شاخه در دسترس است. نتایج نشان داد که تبلیغات بر کیفیت درکشده (383/0-=β ، 3=t )، و بر تداعی برند (361/0-=β ، 2.987=t )، نگرش نسبت به تبلیغات بر تداعی برند (255/0=β ، 2.191=t )، آگاهی از برند بر کیفیت برند (459/0=β ، 5.681=t ) و بر تداعی برند (391/0=β ، 4.033=t ) و تداعی برند بر وفاداری به برند (591/0=β ، 5.161=t ) در سطح خطای 5 درصد اثر معنادار دارند، همچنین ترفیع های غیر پولی بر کیفیت (0.159=β ، 1.66=t ) و بر تداعی برند (164/0=β ، 67/1=t ) و کیفیت درک شده بر وفاداری به برند (197/0=β ، 689/1=t ) در سطح خطای 10 درصد اثر معنادار دارند. تأثیر ترفیع های پولی از جمله تخفیفات ویژه نیز بر ابعاد ارزش ویژه برند مورد تأیید قرار نگرفته است.
تبلیغات,نگرش نسبت به تبلیغات,ترفیع های پولی و غیرپولی,ابعاد ارزش ویژه برند
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95271.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95271_961511af1d274eb2923b6ab9c8daaf51.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
تاثیر مدیریت دانش بر متغیرهای سازمانی و موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری
123
139
FA
عباسعلی
حاجیکریمی
دانشگاه شهید بهشتی
e.karimnezhad@gmail.com
المیرا
کریمنژاد
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
در محیط رقابتی امروز مدیریت دانش و یادگیری محوری از عوامل مهم در کسب مزیت رقابتی هستند؛ همچنین برای رسیدن به این مزیت رقابتی، شرکت ها باید به مشتری و حفظ آن توجه بسیاری داشته باشند. راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری برای بقای شرکتها در بازار امری ضروری و اجتنابناپذیر است. بنابراین مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش از جمله ابزارهای راهبردی برای همه شرکت ها می باشند. مطالعات گوناگونی وجود دارد که نرخ و میزان شکست به کارگیری راهبردهای مدیریت ارتباط با مشتری را بررسی کردهاند. اما موضوعی که در این پژوهش های به آن پرداخته نشدهاست تاثیر این عوامل به همراه یادگیری محوری بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران، روسا و کارمندان در ارتباط با مشتری در مناطق هشتگانه شرکت مخابرات استان تهران است و از طریق نمونه گیری خوشه ای، 381 نمونه مشخص شد. پس از گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه ای با طیف لیکرت پنج گزینه ای، داده های مورد نظر مرتب و در نرمافزار اس. پی. اس. اس. وارد شدند و به منظور رسیدن به الگوی نهایی، از روش الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که یادگیری محوری بیشترین تاثیر را بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری و انتشار دانش، کمترین اثر را بر متغیرهای سازمانی و در نهایت موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارند
مدیریت ارتباط با مشتری,مدیریت دانش,یادگیری محوری,متغیرهای سازمانی,الگوسازی معادلات ساختاری
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95286.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95286_97444dbf4a7430dda7e71a1605b7377c.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
تاثیر تصویر بانکداری اینترنتی و رضایت از بانکداری الکترونیکی بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه: نقش تعدیلگر ارزش درک شده
141
160
FA
مرتضی
ملکی مین باش رزگاه
دانشگاه سمنان
ma.dehghani@semnan.ac.ir
حسین
فارسیزاده
دانشگاه سمنان
رسول
غلامزاده
دانشگاه پیام نور
در دنیای رقابتی امروز، بانک ها برای حفظ مشتریان خود بایستی بیشترین توجه را به نظرات و اعتراض های آنان در ارتباط با خدمات بانکی داشته باشند و باید بدانند که در امر بانکداری، صدای مشتری، صدایی است که سیاست های بانک می بایست بر پایه آن شکل گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تصویر بانکداری اینترنتی و رضایت از بانکداری الکترونیکی بر جذب و نگهداری با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر ارزش درکشده مشتریان نمونه بانک انصار در شهر تهران است. جامعه آماری در این پژوهش مشتریان نمونه بانک انصار در شهر تهران بوده و برای به دست آوردن نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون های همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی و الگوی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تصویر بانکداری اینترنتی و رضایت از بانکداری الکترونیکی بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه تأثیر معناداری دارد. این در حالی است که نقش ارزش درکشده توسط مشتری به عنوان یک متغیر تعدیلگر بر این رابطه تأثیر معناداری دارد به طوری که رضایت از بانکداری الکترونیکی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر ارزش درکشده بیشترین تأثیر را بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه در بانک انصار در شهر تهران دارد.
تصویر بانکداری اینترنتی,رضایت از بانکداری الکترونیکی,ارزش درک شده مشتری
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95309.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95309_dc74898d982a9e361c8604ba6667831a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
تأثیر هوش هیجانی بر بازاریابی رابطهمند
161
178
FA
نورمحمد
یعقوبی
دانشگاه سیستان و بلوچستان
ava1285@yahoo.com
ارغوان
والی زاده اردلان
دانشگاه سیستان و بلوچستان
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بازاریابی رابطه مند بر اساس الگوی هوش هیجانی برادبری و گریوز در شعب بانک انصار شهرستان مشهد است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه 152 نفر از میان 250 نفر از کارمندان این بانک و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسشنامه استاندارد بازاریابی رابطهمند راجر بنت است. اعتبار پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش هیجانی 90/0 و برای پرسشنامه بازاریابی رابطهمند 816/0 به دست آمده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه مثبتی میان هوش هیجانی و بازاریابی رابطه مند وجود دارد. همچنین میان ابعاد هوش هیجانی یعنی خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط با بازاریابی رابطه مند رابطه معنادار و مثبت وجود دارد؛ یعنی هرچقدر میزان هوش هیجانی و میزان ابعاد آن بیشتر باشد گرایش فرد به سبک بازاریابی رابطه مند بیشتر خواهد بود
هوش هیجانی,بازاریابی رابطه مند,خودآگاهی,خودمدیریتی,آگاهی هیجانی,مدیریت روابط
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95317.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95317_cf80175a0c8fee02be7e22b57176a460.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
14
23
2015
08
23
الگوی گونهشناسی راهبردهای محصول در کسبوکارهای کوچک و متوسط
179
200
FA
حمیدرضا
رضوانی
دانشگاه مهر البرز تهران
arohani.ie@gmail.com
امیررضا
روحانی
دانشگاه تهران
هر راهبرد کارکردی علاوه بر پاسخگویی به شرایط محیطی باید با راهبردهای سطوح دیگر شرکت و نیز با شایستگیهای رقابتی واحد تجاری مربوطه هماهنگ باشد تا سبب همافزایی در سازمان گردد. بر این اساس، تصمیمات مرتبط با محصول به عنوان یکی از عناصر آمیزه بازاریابی در هماهنگی با راهبردهای بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهشگران پیشین ضمن بیان راهبردهای محصول مختلف به بیان دلایل انتخاب این راهبردها توسط سازمانها پرداختهاند. اما پژوهشهای بسیار اندکی در زمینه معرفی گونهشناسی راهبردهای محصول انجام شده است. همچنین، از یک سو نقش کسبوکارهای کوچک و متوسط در رشد اقتصادی کشورها و از سوی دیگر گسترش تجارت الکترونیک در تمامی جنبههای اقتصادی، لزوم انتخاب صحیح راهبردهای محصول را بیش از گذشته مطرح میکند. از اینرو، این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، اقدام به ارایه یک گونهشناسی راهبردهای محصول بر مبنای نقاط مرجع راهبردی در کسبوکارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران نموده است. بدین منظور، تعداد 400 کسبوکار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران توسط پرسشنامه الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است و به منظور تجزیهو تحلیل دادهها و پاسخگویی به سئوالات از نرمافزارهای SPSS 16 وLISREL 8.5 استفاده شده است. نتایج نشان داد که محور توجه و میزان کنترل نقاط مرجع راهبردی موثری در انتخاب راهبردهای محصول در گونهشناسی مذکور هستند.
راهبرد محصول,گونهشناسی,نقاط مرجع راهبردی,کسبوکارهای الکترونیکی کوچک و متوسط
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95334.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95334_e9e1f0a9c7a899dc7826e50670d2a1be.pdf