دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
طراحی و تبیین مدل زمینه های سازمانی تداوم گرایش کارآفرینانه: رویکرد پژوهش آمیخته
13
38
FA
محمدمهدی
ملکی
دانشگاه شهید بهشتی
m_maleki@sbu.ac.ir
بهمن
حاجی پور
0000-0001-8972-4002
دانشگاه شهید بهشتی
b-hajipour@sbu.ac.ir
10.52547/jbmp.19.42.13
در این تحقیق سعی شده است مدل زمینه های سازمانی تداوم گرایش کارآفرینانه طراحی و تبیین شود. تحقیقات نشان داده اند شرکت هایی که سطوح بالایی از گرایش کارآفرینانه دارند، عملکرد بهتری نیز از خود به جای میگذارند. بنابراین، در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی زمینه های سازمانی ایجاد و تداوم گرایش کارآفرینانه هستیم. پس از بررسی مطالعات قبلی در خصوص زمینه های گرایش کارآفرینانه، مطالعه موردی چندگانه شامل چهار شرکت ایرانی برای کشف زمینههای سازمانی تداوم گرایش کارآفرینانه مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از تحلیل محتوا ابعاد اصلی شناسایی و با بهرهگیری از معادلات ساختاری تفسیری روابط میان ابعاد مشخص و مدل اولیه تحقیق حاصل گردید. در نهایت با آزمون کمی مدل اولیه تحقیق با استفاده از روش معادلات ساختاری مدل پژوهش آزمون و به تایید رسید. یافته ها نشان می دهد که زمینههای سازمانی تداوم گرایش کارآفرینانه عبارتند از مربیگری ، جانشین پروری، یادگیری سازمانی، مدیرعامل، کارمندان حرفهای، همسویی استراتژیک و منابع و قابلیت های کلیدی. تمامی روابط فرض شده در مدل اولیه تحقیق پس از آزمون کمی مدل مورد تایید رسید و تنها یک مورد رابطه جانشین پروری و مدیرعامل تایید نشد. یافته های پژوهش برای محققان و مدیران فعال در کسب و کارها قابل بهرهبرداری خواهد بود.
گرایش کارآفرینانه,تداوم گرایش کارآفرینانه,زمینه های سازمانی,معادلات ساختاری,مطالعه چندموردی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97139.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97139_e3b8aa812000f52b1ac29a760dadd6b3.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
تحلیل الگوی مهارت برند بر عملکرد برند در شرکت های فعال در بورس فلزات فولادی
39
62
FA
فاطمه
حق وردی زاده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
f.haghverdi@ase.ui.ac.ir
َعلی
کاظمی
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
alik@ase.ui.ase.ir
آذرنوش
انصاری
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
a.ansari@ase.ui.ac.ir
10.52547/jbmp.19.42.39
هدف این پژوهش آزمون الگوی طراحی شده مهارت برند در شرکت های فعال در حوزه بورس فلزات فولادی ایران است. روابط میان اجزای الگو با استفاده از روش آمیخته اکتشافی تبیین شده است. به علت نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفری از مشتریان شرکت های فعال در بورس فلزات انتخاب و پرسشنامه پژوهشگر ساخته مستخرج از مرحله کیفی پژوهش جمع آوری شد. در بخش کیفی پژوهش عوامل ایجادکننده مهارت برند در سه طبقه عوامل ویژگی های کارکردی برند، بازارمحوری و قابلیت بازاریابی؛ عوامل زمینه ای شامل حاکمیت دولت و نقش و مشکلات صادرات؛ و در نهایت پیامدها یا عملکرد مهارت برند در چهار طبقه ارزش ویژه برند، عملکرد بازاری برند، عملکرد مالی برند، عملکرد صادراتی برند دسته بندی شد. بخش کمی پژوهش نشان داد که ویژگی های کارکردی برند به میزان (55/0)، بازارمحوری به میزان (57/0)، قابلیت بازاریابی به میزان (66/0)، حاکمیت دولت به میزان (74/۰) بر مهارت برند و مهارت برند بر ارزش ویژه برند به میزان (66/0)، عملکرد بازاری برند به میزان (87/0)، عملکرد مالی به میزان (62/0)، عملکرد صادراتی به میزان (83/0) تأثیرگذار هستند. همچنین مشکلات و نارسایی های صادرات به میزان (86/۰-) به صورت منفی بر مهارت برند تأثیر دارند.
مهارت برند,عملکرد برند,عملکرد صادراتی برند,حاکمیت دولت
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97143.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97143_32b6d2afb8e296a0e93454770a5d05c5.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
بررسی تاثیر تعاملات مشتری با مشتری بر شاخصهای مشتری مداری در سایتهای خرید آنلاین
64
85
FA
مینا
رنجبرفرد
دانشگاه الزهرا
mina.ranjbar.ie@gmail.com
الهه
سلیمان پور
دانشگاه الزهرا
elahesolimanpur@gmail.com
10.52547/jbmp.19.42.64
< p>پژوهشهای متعددی به ارتباط بین بنگاه و مشتری پرداخته است اما مطالعات کمتری به جنبه تعاملات مشتریان با یکدیگر و پیامدهای حاصل از آن بهویژه در سایتهای خرید آنلاین پرداخته است. در تحقیق پیش رو در یک مدل جامع به بررسی اثر تعاملات مشتری با مشتری بر شاخصهای مشتریمداری شامل رضایت و تعهد پرداخته شده است. همچنین در این مدل، نقش میانجی متغیر رضایت در رابطه بین تعاملات مشتری با مشتری و وفاداری به علاوه نقش میانجی متغیر تعهد بر رابطه میان تعاملات مشتری با مشتری و متغیرهای همکاری، مشارکت و وفاداری بررسی شده است. در این پژوهش ابتدا بر مبنای مطالعه ادبیات، فرضیههای پژوهش و مدل پژوهش تشکیل شد. سپس 384 نفر از مشتریان فروشگاههای اینترنتی دیجیکالا و بامیلو به روش نمونهگیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه بهصورت اینترنتی توزیع و برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار آموس استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد که تعاملات مشتری با مشتری بر شاخصهای رضایت و تعهد تاثیر مستقیم دارد، از طرفی تعهد منجر به همکاری، مشارکت و وفاداری میشود. نتایج این تحقیق با نشان دادن اهمیت و اثرات تعاملات مشتری با مشتری در سایتهای خرید آنلاین، مفاهیمی برای مدیران سایتهای خرید آنلاین و بازاریابان ارائه میکند.
تعاملات مشتری با مشتری,شاخصهای مشتریمداری,سایتهای خرید آنلاین
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97150.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97150_55f8c82635c2e2c83adea8753acfaac5.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
ارایه الگوی بین المللی شدن زودهنگام شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی در ایران
87
108
FA
سهیل
پیرفکر
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
pirfekr@yahoo.com
علی
داوری
استادیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران،
ali_davari@ut.ac.ir
یوسف
وکیلی
استادیار گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار
usef_vakili@yahoo.com
احمد
راه چمنی
استاد یار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
ahmad.rahchamani@gmail.com
10.52547/jbmp.19.42.87
هدف از این پژوهش اکتشافی ارایه مدلی برای بین المللی شدن زودهنگام شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی در ایران است. برای رسیدن به این هدف، طی روش دلفی فازی سه مرحلهای ابتدا با «مرورسیستماتیک» مطالعات و تحقیقات انجام شده، ابعاد، مولفهها، فلسفه و اهداف بینالمللی شدن زودهنگام در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در ایران شناسایی و توسط 17 نفر از خبرگان علمی و اجرایی مورد تائید قرار گرفتند. این عوامل به صورت همگن در 3 رکن سازمان، محیط و فرد و 6 بعد ساختاری، مدیریتی، فرهنگی، فضای رقابتی، محیط نهادی صنعت و ویژگیهای روانشناختی طبقهبندی گردید. سپس با نظرسنجی، توسط 107 نفر از مدیران صنایع غذایی به عنوان نمونه آماری، 61 مولفهی تاثیرگذار در بینالمللیشدن زودهنگام شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی شد که بر اساس نگرش آنان، قیمت رقابتی محصول، مهارتهای ارتباطات بینالمللی مدیر(دانستن زبانهای خارجی)، وجود فرهنگ سازمانی صادرات محور در شرکت، شرکت در نمایشگاههای تخصصی بینالمللی، پاسخ به سفارشات غیرمنتظره خارج از کشور، ساختار متناسب با بیمه، بانک، مالیات و نظام مالی پشتیبانی صادراتی از شرکتهای صادرات محور و داشتن روحیه پیشگامی در مدیر، مهمترین مولفههای تاثیرگذار در هر یک از این ابعاد بودند.
بینالمللی شدن زودهنگام,شرکت های کوچک و متوسط,صنایع غذایی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97152.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97152_073f24201a570c7a897cce692a2b43df.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
تاثیر کانالهای ارتباطی بر تبلیغات کلامی با میانجیگری ریسک اجتماعی و انتشار سریع اطلاعات و تعدیلگری خود ابرازی برند
110
128
FA
مرتضی
رجوعی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
mortezarojui@imamreza.ac.ir
زهره
نخعی مقدم
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
z.nakhaee00@gmail.com
10.29252/jbmp.19.42.110
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کانالهای ارتباطی بر تبلیغات کلامی با نقش میانجی ریسک اجتماعی و انتشار سریع اطلاعات و نقش تعدیلگر خود ابرازی برند است. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان شرکت بیمه رازی در شهر مشهد هستند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 396 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن به روش روایی محتوا، روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از مقدار مطلوب 7/0 برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار آماریSPSS23 و در بخش آمار استنباطی از نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که کانالهای ارتباطی تأثیر معناداری بر ریسک اجتماعی، سرعت انتشار اطلاعات و تبلیغات کلامی دارند. همچنین تأثیر ریسک اجتماعی بر تبلیغات کلامی و سرعت انتشار اطلاعات بر تبلیغات کلامی معنادار بود. نقش میانجی ریسک اجتماعی و سرعت انتشار اطلاعات در رابطه بین کانالهای ارتباطی و تبلیغات کلامی نیز مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نقش تعدیلگر خودابرازی برند در رابطه بین ریسک اجتماعی و تبلیغات کلامی و سرعت انتشار اطلاعات و تبلیغات کلامی مورد تأیید قرار گرفت. در این راستا میتوان گفت که با کاهش میزان ریسک اجتماعی و افزایش سرعت انتشار اطلاعات در سایه ارتقای کانالهای ارتباطی میتوان تبلیغات کلامی را در خصوص بیمه رازی از مشتریان انتظار داشت. همچنین عنصر خود ابرازی برند نیز میتواند نقش مهمی در ارتقای تبلیغات کلامی مشتریان داشته باشد.
کانالهای ارتباطی,ریسک اجتماعی,سرعت انتشار اطلاعات,تبلیغات کلامی,خود ابرازی برند
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97159.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97159_007ba5a4d60e61bf2afb925704d0de4f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
درآمدی بر پیشران های داخلی اجرای موفق استراتژی: پژوهشی ترکیبی
130
151
FA
بهاره
عابدین
0000-0002-8958-8992
دانشگاه مازندران
b.abedin@umz.ac.ir
شهناز
اکبری
دانشگاه حضرت معصومه قم
sh.akbari812@gmail.com
اسماعیل
جلیلی
دانشگاه تربیت مدرس
jalili1394@gmail.com
محمد علی
دلخون
دانشگاه آزاد زنجان
ma_delkhon@yahoo.com
10.52547/jbmp.19.42.130
با توجه به مطالعات بسیاری، که نشان میدهند اجرای موفق، همبستگی زیادی با عوامل داخلی سازمان دارد، در این پژوهش، به کشف پیشرانهای داخلی اجرای موفق، پرداخته شده است. در نتیجه با این هدف که نشان دهیم با داشتن یک رویکرد منسجم، پیشرانهای داخلی اجرای موفق استراتژیها، چه میتوانند باشند، به گردآوری دادههای کیفی از مصاحبه با 11 خبره علمی و اجرایی شامل مدیران، معاونان بانک و اساتید دانشگاهی، پرداخته شد. براساس دستورالعمل کدگذاری استراتژی داده بنیاد، چارچوبی متشکل از سه دسته عوامل فردی-شخصی، گروهی- مدیریتی و سازمانی بهدست آمد. در ادامه با استفاده از تحلیل فرایندی سلسله مراتبی، عوامل مذکور رتبهبندی شدند. عامل گروهی- مدیریتی بالاترین رتبه و عامل سازمانی و عامل فردی- شخصی به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
انسجام درون سازمانی,اجرای استراتژی,پیشرانهای اجرا,پژوهش ترکیبی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97164.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97164_08f7ba76460be9a0fc92d52f36c72d3f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
چشم انداز مدیریت بازرگانی
2251-6050
2645-4149
19
42
2020
07
22
توسعه مدل بازاریابی مبتنی بر همکاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط (SMEs) جهت ورود و حضور فعال در بازارها (مطالعه موردی صنایع غذایی استان آذربایجان غربی)
153
172
FA
کاظم
جوان دوست
دانشگاه شهید بهشتی
kazem_javandoost@yahoo.com
غلامحسین
خورشیدی
دانشگاه شهید بهشتی
ghhossain@gmail.com
10.52547/jbmp.19.42.153
شرایط محیطی عصر حاضر از جمله تغییرات روزافزون عوامل محیطی و پیچیدگی بیش از حد محیط فعالیت و همچنین تغییر نیاز و انتظارات مشتریان، لزوم پاسخگویی به نیازهای بازار و ارتقاء توان رقابتی جهت حضور فعال در فضای رقابتی را بیش از پیش برای بنگاه های اقتصادی ضروری ساخته است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف توسعه مدل بازاریابی مبتنی بر همکاری در کسب وکارهای کوچک و متوسط جهت ورود و حضور فعال در بازارها انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی بوده و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران وکارشناسان 56 شرکت صنایع غذایی استان آذربایجان غربی است که با استفاده از روش کوکران تعداد 275 و 30 نفر در دو مرحله به عنوان نمونه آماری تعیین گردید. داده های مورد نیاز تحقیق با استفاده از دو پرسشنامه ساخت محقق و استاندارد شده که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفته و مصاحبه با خبرگان جمع آوری گردیده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها و تست مدل از آزمونهای تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره ، ضریب هبستگی ،آزمون تی و آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق ده استراتژی برای مدل بازاریابی مبتنی بر همکاری به همراه راهکارهای اجرایی که بتوانند شاخص های تولیدی ، مالی و هزینه ای صنایع غذایی استان را بهبود دهند شناسایی و مورد تایید قرار گرفتند در پایان برای اجرای مدل تدوین شده پیشنهاداتی نیز ارایه شده است .
استراتژی- بازاریابی مبتنی بر همکاری,صنایع غذایی,استان آذربایجان غربی
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97169.html
https://jbmp.sbu.ac.ir/article_97169_f46d05b44363083eaa7c298821fa64d6.pdf