TY - JOUR ID - 100576 TI - تحلیل شناختی محیط صنعت و بررسی همراستایی آن با دورنمای سازمان JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - ندافی, طاهره AU - ابویی اردکان, محمد AU - قلی پور, آرین AD - دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 37 SP - EP - KW - تحلیل صنعت KW - تکنیک استخراج استعاره‌ای زالتمن KW - چشم‌انداز مشترک KW - مدل‌های ذهنی KW - نگاشت شناختی DO - 10.29252/jbmp.18.37.35 N2 - دورنمای یک سازمان، تصویری مشترک نزد اعضای آن سازمان است که منتها و مطلوب آرزوی آن­هاست. در سازمانی که احساس مشترک از این آرزوی مشترک به وجود بیاید و در کل سازمان نشر پیدا کند، چتری کلی و هماهنگ کننده بر روی همة فعالیت­های واحدهای مختلف شکل می­گیرد. مدیران با کمک دورنمایی روشن می­توانند محیط پیرامون خود را بهتر درک و تحلیل کنند و برای رویارویی با بحران­های محیط و شناسایی فرصت­های موجود در آن آماده باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق بین دورنمایی که مدیران برای شرکت خود متصور هستند با ادراک آنان از محیط پیرامونشان، انجام گرفته است. به­منظور استخراج مدل ذهنی مدیران از فضای رقابتی با 18 مدیر از دو شرکت معتبر در صنعت لبنیات مصاحبه­هایی طبق دستورالعمل تکنیک استخراج استعاره­ای زالتمن انجام گرفت. پس از تحلیل مصاحبه­ ها، مشخص شد که همة کدهای مرتبط با تصویری که مدیران از سازمان خود در دو تا پنج سال آینده دارند، با تحلیل آن­ها از محیط پیرامون، انطباق دارد. همچنین با وجود فعالیت این دو شرکت در محیط رقابتی یکسان؛ تحلیل شناختی­ای که مدیران دو شرکت از محیط صنعت دارند با یکدیگر تفاوت دارد که نتیجة اهداف و استراتژی­های متفاوت این دو شرکت است. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100576.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100576_0dff9a05d82a62fbf0b2823141c04855.pdf ER -