TY - JOUR ID - 100692 TI - ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت روغن کِشی JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - خاشعی ورنامخواستی, وحید AU - نورنژادونوش, وحید AD - دانشگاه علامه طباطبائی تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 43 SP - 41 EP - 63 KW - کنترل راهبردی KW - نظریه داده بنیاد KW - مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) KW - صنعت روغن کِشی DO - 10.52547/jbmp.19.43.41 N2 - صنعت روغن کِشی ازجمله صنایعی است که در محیط بسیار متلاطم، متنوع و پیچیده ای قرار دارد و با تغییر و تحولات زیادی روبرو است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت روغن کِشی ایران می‌باشد. این پژوهش بر اساس روش کیفی و کمّی در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه های کیفی نیمه ساختاریافته و عمیق با 14 نفر از خبرگان صنعت روغن کِشی و تحلیل آن در نرم افزار MAXQDA، شاخص ها و ابعاد مدل کنترل راهبردی صنعت شناسایی شدند. سپس در بخش کمّی با استفاده از رویکرد ساختاری-تفسیری (ISM) مدل مربوطه مورد آزمون قرار گرفت و با بهره گیری از تحلیل MICMAC روابط میان مضامین تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد صنعت روغن کِشی دارای اهرم های شانزده گانه مربوط به شاخص های کنترل راهبردی و همچنین اهرم های کنترلی ده‌گانه مربوط به ابعاد کنترل راهبردی است. در سطح «کنترل فرو راهبردی» ابعاد کنترل فردی، ساختاری و فرایندی؛ در سطح «کنترل راهبردی» ابعاد کنترل اجرای راهبرد و محتوای راهبرد؛ و در سطح «کنترل فرا راهبردی» ابعاد کنترل تعاملی، سیاسی، انطباقی، بینشی-ارزشی و کنترل آگاهی ویژه شناسایی شدند. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100692.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100692_3b6a31bd7e1c1b5831cf20572c227118.pdf ER -