TY - JOUR ID - 100861 TI - طراحی مدل رقابت پذیری برند فروشگاهی براساس محرک‌های محیطی در فروشگاه های زنجیره ای JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - نورانی کوتنایی, محمد AU - رضایی دولت آبادی, حسین AU - محمد شفیعی, مجید AD - دانشجوی دکتری  مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 19 IS - 44 SP - 13 EP - 40 KW - برند فروشگاهی KW - تجربه خرید KW - رقابت پذیری برند فروشگاهی KW - محرک‌های محیطی DO - 10.52547/jbmp.19.44.13 N2 - چکیده هدف : هدف از این پژوهش طراحی مدل رقابت پذیری برند فروشگاهی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای از طریق ویژگی‌های برند فروشگاهی و پاسخ‌های مشتریان به محرک‌های محیطی فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. روش: این پژوهش با بهره‌گیری از رویکرد کمی و با استفاده از مدل معادلات ساختاری، به دنبال تدوین و طراحی الگوی محرک‌های محیطی فروشگاهی جهت دست یابی به الگوی رقابت‌پذیری در زمینه ایجاد برند فروشگاهی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. برای گردآوری داده‌ها، رویکرد پرسشنامه در کنار مطالعات کتابخانه‌ای مد نظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در شهر تهران بودند. تعداد 384 عدد پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع گردید. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد محرک های محیطی بر روی اصالت برند و تجریه خرید تاثیر مثبت و معناداری دارند و اصالت برند می‌تواند بر روی تجربه خرید و دلبستگی به برند و تصویر برند فروشگاهی اثرگذار باشد. همچنین نتایج نشان داد دلبستگی به برند و تصویر برند فروشگاهی بر موقعیت رقابت پذیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاثیر معناداری دارند. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد جهت دست یابی به افزایش رقابت پذیری و ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به فرد، فروشگاه‌ها می‌توانند با مدیریت صحیح محرک‌های محیط بیرونی و درونی شرایط لازم را برای ایجاد رقابت‌پذیری برند فروشگاهی از طریق ابعاد اصالت برند، دلبستگی به برند، تصویر برند فروشگاهی و تجربه خرید فراهم نمایند. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100861.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_100861_93e95ef59f20f65f553720128c20d2d0.pdf ER -