TY - JOUR ID - 101131 TI - ارائه مدل عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و پیامدهای هم‌رقابتی : پژوهشی آمیخته JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - سلطانی, مرتضی AU - کردنائیج, دکتر اسدالله AU - ایرانی, حمیدرضا AU - حسن بیگی, نرگس AD - گروه مدیریت بازرگانی و اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران AD - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس. AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی،پردیس فارابی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی،گرایش سیاست‌گذاری بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 45 SP - 39 EP - 64 KW - هم رقابتی KW - صنعت بانکداری KW - میل به هم رقابتی KW - چالش های صنعت بانکداری KW - نظریه داده بنیاد DO - 10.52547/jbmp.20.45.39 N2 - هم‌رقابتی راهبردی است که در دهه‌های اخیر به‌منظور کسب، حفظ و ارتقاء جایگاه رقابتی مورد توجه سازمانها قرارگرفته است.هدف: هدف اصلی پژوهش ارائه مدل عوامل مؤثر بر شکل‌گیری هم‌رقابتی و پیامدهای آن است. روش: از نظریه داده بنیاد نظام‌مند در بخش کیفی و از مدل‌سازی معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی، خبرگان و مدیران ارشد بانکی و در بخش کمی، جامعه آماری مدیران، روسا و کارشناسان و کارکنان ارشد بانک سپه بودند. روش نمونه‌گیری بخش کیفی، هدفمند و گلوله برفی (33 نفر) و در بخش کمی به‌صورت خوشه‌ای و ساده بود (368 نفر).یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل کیفی داده‌های مصاحبه‌ها، مدل هم‌رقابتی در صنعت بانکداری ایران ارائه گردید. یافته‌های آزمون کمی، مدل پژوهش را تأیید نمودند. یافته‌ها نشان داد که چالشهای صنعت بانکداری (شرایط علی) بر میل به هم‌رقابتی تأثیر معناداری دارند. یافته‌ها تأثیر میل به هم‌رقابتی، عوامل زمینه‌ای (محیط اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی-قانونی و فناوری) و عوامل مداخله‌گر (منابع، ساختار سازمانی، فناوری، فرهنگ‌سازمانی، منابع مالی، مدیریت‌ارشد و سیاست‌های کلان) بر راهبردهای هم‌رقابتی و تأثیر این راهبردها بر پیامدهای حاصل را تأیید کردند.نتایج: در راستای حفظ و ارتقاء جایگاه و کسب رضایتمندی مشتریان بانک‌ها می‌توانند با کسب شناخت صحیح و مدیریت عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و اجرای راهبردهای هم‌رقابتی، بستر مناسبی را برای بهره‌مندی از همکاری با رقبای خود در محیط رقابتی حاکم و پیامدهای اتخاذ راهبردها فراهم نمایند. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101131.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_101131_fa0c113e89176d5b6ab8c0d324092f7b.pdf ER -