TY - JOUR ID - 103167 TI - ارائه چارچوبی برای تبیین و شکل‌گیری نوآوری استراتژیک در کسب‌وکارهای نوپا JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - فلاح, محمدرضا AU - معینی, حسین AU - حافظی, اسما AD - استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه (س) AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س) AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س) Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 21 IS - 52 SP - 13 EP - 38 KW - نوآوری استراتژیک KW - کسب‌وکارهای نوپا KW - اقدامات نوآورانه مقیاس‌پذیر KW - هم‌افزایی نوآورانه تکرارپذیر KW - داده‌بنیاد گلیزری DO - 10.52547/jbmp.2023.228681.1384 N2 - هدف: پیچیدگی و پویایی فضای کسب‌وکار که ناشی از ظهور فناوری‌های جدید است موجب شده تا بنگاه‌های نوپا برای بقا و انطباق خود نیازمند ابزارهای جدیدی باشند. دراین‌بین، یکی از مؤثرترین ابزارهای نوظهور استفاده از نوآوری استراتژیک است؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر ارائة چارچوبی برای تبیین و شکل‌گیری نوآوری استراتژیک در کسب‌وکارهای نوپا است. روش‌شناسی: رویکرد پژوهش حاضر کیفی، ازنظر هدف بنیادی و ازلحاظ ماهیت و روش، توصیفی - اکتشافی است. جامعة مشارکت‌کنندگان این تحقیق را خبرگان، فعالان حوزة کسب‌وکارهای نوپا و اساتید دانشگاه که تألیفاتی در زمینة نوآوری، نوآوری باز و نوآوری استراتژیک داشته‌اند، تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش غیراحتمالی هدفمند و با مصاحبة اکتشافی با 12 نفر اشباع حاصل‌شده است. در این تحقیق از روش داده­بنیاد با رویکرد گلیزری برای کدگذاری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده‌شده است. یافته‌ها: در این تحقیق پس از تجزیه‌وتحلیل و کدگذاری داده‌ها به روش داده‌بنیاد گلیزری، درنهایت 37 واقعه در هشت مفهوم و چهار مقولة فرعی و همچنین دو مقولة اصلی با عناوینی مانند «هم‌افزایی نوآورانة تکرارپذیر» و «اقدامات نوآورانة مقیاس‌پذیر» شناسایی و برچسب‌گذاری گردید. نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان می­دهد شکل‌گیری نوآوری استراتژیک در حوزة کسب‌وکارهای نوپا به‌صورت یکپارچه روی دو مقولة «اقدامات نوآورانة مقیاس‌پذیر»، «هم‌افزایی نوآورانة تکرارپذیر» وابسته است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت ابزارهای مانند «نوآوری فراگیر مشترک» و «شبکه ارزش نوآورانه» موجب «هم‌افزایی نوآورانة تکرارپذیر» و «تعاملات شبکه‌ای استراتژیک» و «توانمندسازی نوآورانة چندگانه» نیز باعث تسهیل روند شکل‌گیری نوآوری استراتژیک در کسب‌وکارهای نوپا ­شود. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_103167.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_103167_3a1ae21ccb0f2c7ecd93b92f8eb0c91a.pdf ER -