TY - JOUR ID - 95659 TI - الگوسازی مسیری ساختاری رابطه قابلیت های پویا و پویایی محیطی JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - نکوئی‌زاده, مریم AU - حسینی, سید محمود AU - قره‌چه, منیژه AU - حاجی‌کریمی, عباسعلی AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 14 IS - 22 SP - 85 EP - 103 KW - قابلیت های پویا KW - پویایی محیطی KW - قابلیت درک KW - قابلیت استفاده از فرصت‌ها KW - قابلیت شکل دهی مجدد DO - N2 - طی سال­های اخیر یافتن راهی برای مواجه با محیط ­های پر تغییر و حفظ بقای سازمان به چالش مهمی در میان محققان حوزه مدیریت بدل شده است. در این میان رویکرد قابلیت­های پویا از اهمیت ویژه ­ای برخوردار شده است. بررسی متون موجود در این حوزه نشان می­ دهد یکی از الزامات پژوهشی، بررسی اثرات پویایی محیطی بر قابلیت­ های پویا است. لذا در این مقاله رابطه قابلیت­های پویا و پویایی محیطی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدین منظور الگویی متشکل از سازه قابلیت های پویا (شامل قابلیت درک، قابلیت استفاده از فرصت­ها و قابلیت شکل‌دهی مجدد منابع) و پویایی محیطی (شامل پویایی فنی و پویایی بازار) طراحی شد. داده­ های پژوهش از طریق پرسشنامه و بر مبنای پاسخ­های مدیران عالی شرکت­های تولیدی فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمع­ آوری شد. نتیجه بررسی­ های انجام‌شده با استفاده از روش کمترین مربعات جزیی و نرم ­افزار SmartPLS نشان داد رابطه بین پویایی محیطی و قابلیت­های پویا به عنوان سازه­ های سطح بالاتر معنادار است. همچنین پویایی فنی بر قابلیت درک، قابلیت استفاده از فرصت­ها و قابلیت شکل­ دهی مجدد منابع، همچنین پویایی بازار بر قابلیت درک و قابلیت استفاده از فرصت­ها تأثیر مثبت دارد. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95659.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95659_a56d63916267e95651e8450f87ce3cfa.pdf ER -