TY - JOUR ID - 96291 TI - تأثیر دوگانگی بازارگرایی و دوگانگی نوآوری بر عملکرد بنگاه JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - شیوا, ایدا AU - اقازاده, هاشم AU - حیدری, علی AD - * کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول). AD - ** دانشیار، دانشگاه تهران. AD - *** استادیار، دانشگاه تهران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 26 SP - 13 EP - 32 KW - دوگانگی بازارگرایی KW - دوگانگی نوآوری KW - عملکرد بنگاه KW - صنایع غذایی DO - N2 -  چکیده     با توجه به رقابت روزافزون در کسب‌وکارهای صنایع غذایی و نقش مهم مؤلفه‌هایی همچون بازارگرایی و نوآوری در کمک به بنگاه­ها برای دستیابی به موفقیت در فضای پویای کسب‌وکارهای کنونی و همچنین با توجه به اهمیت عامل دوگانگی در دستیابی بنگاه به مزیت رقابتی، در پژوهش حاضر، تأثیر دوگانگی بازارگرایی و دوگانگی نوآوری بر عملکرد بنگاه­های فعال صنایع غذایی بررسی شده است؛ به این منظور اطلاعات مدیران و کارشناسان بنگاه­های فعال صنایع غذایی شرکت‌کننده در بیست‌و‌یکمین «نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین­آلات و صنایع وابسته» از طریق ابزار پرسشنامه گردآوری‌شده و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان می­دهد توجه همزمان بر بُعد اکتشاف و بهره‌برداری در بازارگرایی بر ویژگی دوگانگی نوآوری در بنگاه تأثیر مثبت و مستقیم دارد؛ همچنین دوگانگی بازارگرایی از طریق دوگانگی نوآوری به‌صورت غیرمستقیم بر بهبود عملکرد بنگاه­ها تأثیرگذار است. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96291.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96291_3f7e662c011d5ee48474b28f8d29360a.pdf ER -