TY - JOUR ID - 96414 TI - رابطه قابلیت‌های پویا و عملکرد شرکت با میانجی‌گری قابلیت‌های عملیاتی JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - حیدری, علی AU - دیواندری, علی AU - اعرابی, سید محمد AU - سید کلالی, نادر AD - * استادیار، دانشگاه تهران. AD - ** استاد، دانشگاه تهران. AD - *** استاد، دانشگاه علامه طباطبائی. AD - **** دانش‌آموخته دکتری، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول). Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 27 SP - 125 EP - 140 KW - قابلیت‌های پویا KW - قابلیت‌های عملیاتی KW - عملکرد شرکت DO - N2 -      قابلیت­های عملیاتی ازجمله مهم­ترین قابلیت­های سازمانی هستند که میزان قوت و ضعف آن­ها نقش تأثیرگذاری بر عملکرد شرکت­ها دارد. با این­حال، در شرایط پویایی محیط خارجی، ضرورت دارد که این قابلیت‌ها به­روزرسانی و اصلاح شوند. پژوهش­ها نشان می­دهند که مجموعه­ای از قابلیت­های سازمانی با‌عنوان «قابلیت­های پویا» وجود دارند که نوسازی و بازپیکره­بندی قابلیت­های عملیاتی مانند قابلیت­های بازاریابی و فناورانه را میسر می­کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قابلیت­های عملیاتی در میانجی‏گری رابطه بین قابلیت­های پویا و عملکرد شرکت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت‏های مشاوره مدیریت کشور ایران بود. برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‏ای طراحی و در میان مدیران عامل این شرکت­ها توزیع شد. برای بررسی ‏و­تحلیل داده‏ها از مدل­سازی معادلات ساختاری واریانس­محور استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد شرکت و قابلیت­های عملیاتی در شرکت­هایی قوی­تر هستند که قابلیت­های پویای قوی‏تری داشته باشند؛ به‏علاوه قابلیت‌های عملیاتی، رابطه بین قابلیت­های پویا و عملکرد شرکت را میانجی‏گری می‏کند. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96414.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96414_1a0cb06f5a2cf6485c45474033f25559.pdf ER -