TY - JOUR ID - 96587 TI - رویکردهای تعامل‌پذیر در صنایع خدماتی سنجش شبکه‌های نظام سلامت JO - چشم انداز مدیریت بازرگانی JA - JBMP LA - fa SN - 2251-6050 AU - رضاییان, علی AU - کاشفی نیشابوری, محمد رضا AD - * استاد، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول). AD - ** دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 16 IS - 30 SP - 127 EP - 144 KW - تعامل‌پذیری KW - نظام سلامت KW - شبیه‌سازی پیوسته KW - خوشه‌بندی سلسله‌مراتبی DO - N2 - چکیده     هدف از پژوهش حاضر، توسعه رویکردهای تعامل‌پذیر در صنایع خدماتی و سنجش خوشه­های نظام سلامت کشور مبتنی بر شبیه­سازی کارکردهای تعامل­پذیر در مراکز بهداشتی و درمانی و تبیین روابط چند سطحی میان متغیرهای تعریف­شده در سطوح مختلف است. الگو­های عملیاتی تعامل‌پذیری در حوزه سلامت از سطوح و ابعاد متعددی برخوردار است که تبیین دقیق و صحیح سازوکارهای مربوط به آن‌ها، تسهیل‌کننده فرایندهای اجرایی ذی‌ربط خواهد بود. در همین راستا در این پژوهش سعی بر آن است تا ضمن تبیین الگوی تعامل‌پذیری در این حوزه، رویکردهای رایج در این بخش استخراج و سپس مطابق با رویکرد شبیه­سازی به­کار­رفته، چارچوب پیشنهادی برای تعامل­پذیری دولت الکترونیکی در حوزه سلامت کشور ارائه شود. جامعه آماری موردمطالعه کارشناسان، مدیران و خبرگان حوزه سلامت، فناوری اطلاعات و مدیریت درمان بودند که با بهره­گیری از الگوی نمونه­گیری خوشه­ای-تصادفی و با برگزاری جلسه­های دلفی، مؤلفه­ها و ابعاد موردنظر الگوی پیشنهادی اعتبارسنجی شد. درنهایت، چارچوب پیشنهادی با استفاده از نظرسنجی از خبرگان اعتبارسنجی و تبیین شد؛ به‌نحوی‌ که با ضرایب نزدیکی مربوط به خوشه­ها، رویکردهای بهینه تعامل‌پذیری بر حسب شاخص­های هزینه­ای، درآمدی، زمانی و کیفی ارائه شد. UR - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96587.html L1 - https://jbmp.sbu.ac.ir/article_96587_94c91d1d5961fa1b739429ea9d4b90e1.pdf ER -